• Mollly

Billigt bröllop

Sitter och funderar på hur man kan komma undan lite billig när det gäller bröllop.
    Måste man ha tre rätters och värsta fina maten?

Vi kommer troligen gifta oss borgligt, kanske utomhus. Vi har inte tänkt så mkt än, då det ligger längre fram i planeringen.
    Men känner att vi vill ha ett enklare bröllop. Men har lite idé torka. Någon som kan komma med lite idéer?Skrattande

• Svar på tråden Billigt bröllop
  • Rocktroll

Har du kollar på bröllopstorget? En bröllopssida som bland annat jag sitter på Glad jag ska gifta mig i juli nästa sommar och kommer ha en borgerlig vigsel utomhus. Men inte blir det billigt ändå Tungan ute självklart måste du inte ha 3 rätters. Vi ska ha barbeque buffé följt av tårtbuffé som vi bakar själva jag och sambon. Och godisbuffé som står framme hela kvällen. Vi har buffétema om det inte framkom haha.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • La Lola

Vi hade kyrkbröllop, 43 gäster, fest i hyrd bygdegård med hemlagad buffé (köpta tårtor).
    Summa: under 10 tusen.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mollly
    Rocktroll skrev 2010-09-09 17:22:57 följande:
    Har du kollar på bröllopstorget? En bröllopssida som bland annat jag sitter på Glad jag ska gifta mig i juli nästa sommar och kommer ha en borgerlig vigsel utomhus. Men inte blir det billigt ändå Tungan ute självklart måste du inte ha 3 rätters. Vi ska ha barbeque buffé följt av tårtbuffé som vi bakar själva jag och sambon. Och godisbuffé som står framme hela kvällen. Vi har buffétema om det inte framkom haha.
    hihi nej det behöver ju inte bli billigt bara för att det är borgerligt. Absolut inte. Men vi vill ha ett ganska enkelt bröllop.. Buffé kan ju vara en idé. Men känns som det kan bli ganska dyrt det också. Beror ju givetvis hur många gäster man blir. Tungan ute
  • Kinya

Du kan göra det hur enkelt och billigt du vill. Det finns väldigt få krav för att få gifta sig. Äktenskapsprövning (eller vad det heter?), en vigselförättare och två vittnen.

Vill man ha mer än så så kan man fixa budgetalternativ av det mesta:

Binda sin egen bukett av snittblommor
    Laga mat/tårtor själv
    Bara bjuda på bubbel och hemgjorda snittar
    Fixa musiken själv mha datorn (Spotify eller liknande)
    Köpa en fin klänning i en vanlig affär, en som du kan använda fler gånger
    Ha festen/middagen hemma eller i trädgården

Kolla Bröllopstorget! Där finns en massa tips!

• Rocktroll
    Mollly skrev 2010-09-09 17:25:44 följande:
    hihi nej det behöver ju inte bli billigt bara för att det är borgerligt. Absolut inte. Men vi vill ha ett ganska enkelt bröllop.. Buffé kan ju vara en idé. Men känns som det kan bli ganska dyrt det också. Beror ju givetvis hur många gäster man blir. Tungan ute
    Självklart. Går ju att laga maten själv om det inte blir superstort. Kallskuret och pajer är ett alternativ Glad kläderna behöver man inte köpa dyrt. Speciellt inte om man gifter sig på sommaren då är en sommarklänning superfint ju. Man kan hyra församlinghemmet gratis (om man är med i svenska kyrkan...tror jag??), och man kan be gästerna ta med sig egen alkohol om man inte vill ha ett nyktert bröllop. Ringar går alltid att fynda, och om man har eget guld kan man lämna in smälta samman till en ring.

Lite alternativ från mig Flört
  • La Lola
    Mollly skrev 2010-09-09 17:47:20 följande:
    En vanlig klänning är inget alt för mig. Jag vill ha en fin bröllopsklänning. Men kan man inte hyra det?
    Jo eller buda hem billigt på Tradera.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rocktroll
    En vanlig klänning är inget alt för mig. Jag vill ha en fin bröllopsklänning. Men kan man inte hyra det?
    Hyra kostar lika mycket som att köpa en klänning på rea. Jag ska köpa min från england då jag inte ska ha en lång traditionell. Kommer nog få betala ca 2500 med underkjol och frakt.
  • Kinya
    Ett tips är att kolla på de klänningar som finns i kategorin tärnklänningar. De är snygga, enkla och lite billigare än brudklänningar (som tenderar att vara lite för fluffiga och marängaaktiga för min smak). Ingen kommer se att din klänning inte är en brudklänning enligt designern.
Svar på tråden Billigt bröllop