Löner för psykologer?
Har tänkt att utbilda mig till psykolog är därför nyfiken på hur mycket en psykolog tjänar. Finns det någon här inne på FL som jobbar som psykolog eller känner ni någon som gör det? Tack på förhand!
Har tänkt att utbilda mig till psykolog är därför nyfiken på hur mycket en psykolog tjänar. Finns det någon här inne på FL som jobbar som psykolog eller känner ni någon som gör det? Tack på förhand!
Vi tjänar ruskigt dåligt med tanke på utbildningens längd och hur stora studielån vi får kånka med oss. Tänker du utbilda dig till psykolog pga lönen så ger jag dig rådet att tänka om. Däremot är det ett sanslöst roligt och utvecklande arbete.
Ingångslön (PTP) ligger på från 19000 till kanske runt 25000. Ruskigt dålig löneutveckling, så man kommer sällan särskilt långt över 30000. Kan kolla upp exaktare siffror via psykologförbundets lönestatistik om du vill, men då måste jag ta mig samman nog för att orka rota fram en psykologtidning och logga in.
Om man med ingångslön menar leggad psykolog, så kan det kanske stämma ja... Och medel kan kanske ligga där någonstans; ruskigt kasst när man har 5 års studielån att betala av. Men, som sagt, man gör uppenbarligen inte det här jobbet för pengarna. Och vill man tjäna pengar så kan man dessutom dra över till Norge och jobba; där har psykologer väldigt mycket högre status och lön.
Nej, det kan man naturligtvis inte. Det jag menade är att det är skillnad på om man med ingångslön menar PTPlönen eller om man menar den man får när man fått sin legitimation.
Och socionomer har betydligt kortare utbildning är psykologer; inte sagt att de skall ha skitlöner för det...
Vill man tjäna pengar i Sverige får man nog hålla på med organisationspsykologi eller liknande och öppna eget. Inom landsting och liknande är lönerna ruskigt dåliga. Tycker jag.
Jobbar du själv som psykolog? I så fall vilken slags psykolog är du och vart jobbar du?
Gogglade precis forensisk psykolog och jag måste säga att det låter mycket intressant, wow det är just det jag längtat efter i många år att få jobba med något som är intressant och ligger en varmt om hjärtat-att få hjälpa människor.
Sen kan man ju alltid dra till Norge och jobba om man känner att 30+k är för lite... Där blir det lätt dubbelt upp. Om du känner för att skrapa ihop och beta av lånet bl.a
Jag har en kursare som fått 31000 i ptp lön som skolpsykolog, på mindre ort i södra sverige. En annan har 28000 inom landstinget i medelstor stad.