Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Hannis28

Löner för psykologer?

Har tänkt att utbilda mig till psykolog är därför nyfiken på hur mycket en psykolog tjänar. Finns det någon här inne på FL som jobbar som psykolog eller känner ni någon som gör det? Tack på förhand!

• Svar på tråden Löner för psykologer?
  • BettanB

Vi tjänar ruskigt dåligt med tanke på utbildningens längd och hur stora studielån vi får kånka med oss. Tänker du utbilda dig till psykolog pga lönen så ger jag dig rådet att tänka om. Däremot är det ett sanslöst roligt och utvecklande arbete.

Ingångslön (PTP) ligger på från 19000 till kanske runt 25000. Ruskigt dålig löneutveckling, så man kommer sällan särskilt långt över 30000. Kan kolla upp exaktare siffror via psykologförbundets lönestatistik om du vill, men då måste jag ta mig samman nog för att orka rota fram en psykologtidning och logga in.

Sorg i BettanMansion.
  • Hannis28
    BettanB skrev 2010-09-09 18:20:13 följande:
    Vi tjänar ruskigt dåligt med tanke på utbildningens längd och hur stora studielån vi får kånka med oss. Tänker du utbilda dig till psykolog pga lönen så ger jag dig rådet att tänka om. Däremot är det ett sanslöst roligt och utvecklande arbete.

Ingångslön (PTP) ligger på från 19000 till kanske runt 25000. Ruskigt dålig löneutveckling, så man kommer sällan särskilt långt över 30000. Kan kolla upp exaktare siffror via psykologförbundets lönestatistik om du vill, men då måste jag ta mig samman nog för att orka rota fram en psykologtidning och logga in.
    Hej tack för ditt svar. Nej givetvis har jag tänkt utbilda mig till psykolog för att det intresserar mig att hjälpa människor med alla dess problem som finns, men då jag väljer mellan psykologprogrammet eller socionom vart jag nyfiken på lönerna då jag vet att en socionom har usel lön.
    Har googlat ang psykologlöner och de svar jag fick fram var tex ingångslön mellan 27000-30000 eller att medellönen ligger runt 31000.
  • BettanB

Om man med ingångslön menar leggad psykolog, så kan det kanske stämma ja... Och medel kan kanske ligga där någonstans; ruskigt kasst när man har 5 års studielån att betala av. Men, som sagt, man gör uppenbarligen inte det här jobbet för pengarna. Och vill man tjäna pengar så kan man dessutom dra över till Norge och jobba; där har psykologer väldigt mycket högre status och lön.

Sorg i BettanMansion.
  • Hannis28
    BettanB skrev 2010-09-09 18:34:42 följande:
    Om man med ingångslön menar leggad psykolog, så kan det kanske stämma ja... Och medel kan kanske ligga där någonstans; ruskigt kasst när man har 5 års studielån att betala av. Men, som sagt, man gör uppenbarligen inte det här jobbet för pengarna. Och vill man tjäna pengar så kan man dessutom dra över till Norge och jobba; där har psykologer väldigt mycket högre status och lön.
    Kan man jobba som psykolog utan att vara legitimerad psykolog? men socionom har oxå lång utbildning och ännu sämre lön, verkligen kasst. Jag läste oxå om norge där ses ju psykologer likvärdiga läkare därför oxå bättre löner. Som vilken slags psykolog tjänar man mest som i sverige? Är det bara som egen företagare som slantarna rullar in ?
  • BettanB

Nej, det kan man naturligtvis inte. Det jag menade är att det är skillnad på om man med ingångslön menar PTPlönen eller om man menar den man får när man fått sin legitimation.
    Och socionomer har betydligt kortare utbildning är psykologer; inte sagt att de skall ha skitlöner för det...
    Vill man tjäna pengar i Sverige får man nog hålla på med organisationspsykologi eller liknande och öppna eget. Inom landsting och liknande är lönerna ruskigt dåliga. Tycker jag.

Sorg i BettanMansion.
  • Hannis28

Jobbar du själv som psykolog? I så fall vilken slags psykolog är du och vart jobbar du?Glad

• Hannis28
    BettanB skrev 2010-09-09 18:47:38 följande:
    Nej, det kan man naturligtvis inte. Det jag menade är att det är skillnad på om man med ingångslön menar PTPlönen eller om man menar den man får när man fått sin legitimation.
    Och socionomer har betydligt kortare utbildning är psykologer; inte sagt att de skall ha skitlöner för det...
    Vill man tjäna pengar i Sverige får man nog hålla på med organisationspsykologi eller liknande och öppna eget. Inom landsting och liknande är lönerna ruskigt dåliga. Tycker jag.
    Vad menas med PTP?
  • BettanB
    Hannis28 skrev 2010-09-09 18:56:42 följande:
    Jobbar du själv som psykolog? I så fall vilken slags psykolog är du och vart jobbar du?Glad
    Hannis28 skrev 2010-09-09 18:58:12 följande:
    Vad menas med PTP?
    Japp, det gör jag. Jag jobbar som forensisk psykolog, men mer vågar jag inte säga för då ryker kanske min anonymitet.

PTP är Psykologers TjänstePraktik, vårt praktikår efter utbildningen.
    Sorg i BettanMansion.
  • Hannis28
    BettanB skrev 2010-09-09 19:19:36 följande:
    Hannis28 skrev 2010-09-09 18:58:12 följande:
    Vad menas med PTP?
    Japp, det gör jag. Jag jobbar som forensisk psykolog, men mer vågar jag inte säga för då ryker kanske min anonymitet.

PTP är Psykologers TjänstePraktik, vårt praktikår efter utbildningen.
    Forensisk psykolog, hmmm massor av nya ord får väl googla vad det menas med det. Jag har fattat att man gör PTP i ett år efter utbildningen stämmer det? Får man automatiskt sitt leg efter färdig PTP? Glad
  • Hannis28

Gogglade precis forensisk psykolog och jag måste säga att det låter mycket intressant, wow det är just det jag längtat efter i många år att få jobba med något som är intressant och ligger en varmt om hjärtat-att få hjälpa människor.

• BettanB
    Hannis28 skrev 2010-09-10 17:55:40 följande:
    Forensisk psykolog, hmmm massor av nya ord får väl googla vad det menas med det. Jag har fattat att man gör PTP i ett år efter utbildningen stämmer det? Får man automatiskt sitt leg efter färdig PTP? Glad
    Forensiska psykolog innebär att man jobbar med rättspsykologi på ett eller annat sätt (ungdomshem, med vitnespsykologi, gärningsmannaprofiler, behandling av brottslingar och/eller offer etc etc). Spännande område.
    Japp, ett år är vad som gäller. Nej, man blir inte automatiskt legitimerad, man måste bli godkänd av sin handledare först och sen skicka in en massa papper till socialstyrelsen för godkännande. De allra flesta blir nog godkända; tar det stop så gör det oftast det tidigare.
    Sorg i BettanMansion.
  • Ffia
    BettanB skrev 2010-09-09 18:20:13 följande:

Hej!

Ptp lönerna låg enligt Psykologförbundets statestik (2009) i MEDEL på Ca 28.000 kr i Privata
    Ca 25.000 i Landsting och Statliga sektorn och Ca 27.000 kr i Kommunala (Själv känner jag en kursare som fick 29.500 kr i Kommunala, dvs detta är ett Medeltal och inget som Alla ptp:are har i ingångslön. )

Som ny leggad psykolog har man i Individuell lönesättning och lönerna skilljer sig markant beroende på en Mängd olika faktorer som vart i landet du bor, inom vilket område du arbetar och vilket sektor du arbetar inom.
    Vilket du styr själv beroende på tex intresseområde, möjlighet till att flytta "till jobben", expertis ect.

Inom den Privata och Statliga sektorn låg lönen (2009) i MEDEL på Ca 37.000 kr och inom kommunala och Landstinget på Ca 34.000 kr. Somliga tjänar 30.000 kr och andra 75.000 kr.  

Det finns en Stor variation i lönerna beroende på en mängs faktorer. Man behöver nästan kolla medellönen för exakt det område du söker.

Två Exempel. Tex: Medellönen för Personal och Organisations psykologer inom Privata sektorn ligger på 50.000 kr i Medel, även där med en stor variation. I jämförelse med Tex  Barn- och ungdoms psykiatriker som inom Landstinget tjänar 33.000 kr i Medellön. Man kan arbeta inom en Mängd med arbetsområden och det blir missvisande om man drar alla tusentals psykologer över en kam. Du kan välja att specialicera dig eller på annat sätt höja din kompetens /lön.  
  • Teija

Sen kan man ju alltid dra till Norge och jobba om man känner att 30+k är för lite... Där blir det lätt dubbelt upp. Om du känner för att skrapa ihop och beta av lånet bl.a

• Ullafina

Jag har en kursare som fått 31000 i ptp lön som skolpsykolog, på mindre ort i södra sverige. En annan har 28000 inom landstinget i medelstor stad.

• Syster Nurse
    Hannis28 skrev 2010-09-09 18:44:52 följande:
    Kan man jobba som psykolog utan att vara legitimerad psykolog? men socionom har oxå lång utbildning och ännu sämre lön, verkligen kasst. Jag läste oxå om norge där ses ju psykologer likvärdiga läkare därför oxå bättre löner. Som vilken slags psykolog tjänar man mest som i sverige? Är det bara som egen företagare som slantarna rullar in ?
    Sociopnomutbildningen är bara tre år.
  • Tecken
    Syster Nurse skrev 2011-04-06 16:17:02 följande:
    Sociopnomutbildningen är bara tre år.
    Jag trodde den var 3,5-4 år? Men det kanske är ändrat?
Svar på tråden Löner för psykologer?