• firepuzz

dalahäst exptert?

Hej!

Jag tänkte kolla om någon kan något om dalahästar här.

Jag var hos min pappa och rensade och han skulle kasta massor av dalahästar så jag tog hem dom.
    En del är märkta med ett namn under men andra är ju inte det hur vet jag om dom är äkta?
    Har även några som är stora och tyvärr ganska defekta då dom typ har spruckit eller liknandet därför tvekar jag lite om dessa är äkta.
    Jag vill ju inte ha dessa hästar själv därför tänkte jag kolla upp dom lite.

• Svar på tråden dalahäst exptert?
  • eula
    firepuzz skrev 2010-09-09 18:35:39 följande:
    Hej!

Jag tänkte kolla om någon kan något om dalahästar här.

Jag var hos min pappa och rensade och han skulle kasta massor av dalahästar så jag tog hem dom.
    En del är märkta med ett namn under men andra är ju inte det hur vet jag om dom är äkta?
    Har även några som är stora och tyvärr ganska defekta då dom typ har spruckit eller liknandet därför tvekar jag lite om dessa är äkta.
    Jag vill ju inte ha dessa hästar själv därför tänkte jag kolla upp dom lite.
    Nu är jag definitivt ingen expert, men den enda äkta dalahästen tillverkas i Nusnäs.
    Det ligger i närheten av där jag bor, så där har jag varit många gånger.
    Men jag tycker du ska gå in på www.nohemslojd.se/ och ta kontakt med dom Glad
    Dom kan säkert svara på det och vill du inte ringa så kan du ju slänga iväg ett mail..
    Lycka till! Glad
  • Casey

Från en kulla:

De numera "äkta" dalahästarna tillverkas i Nusnäs, ja. Men historiskt så har de tillverkats lite här och var i Dalarna. Det finns en grå Rättvikshäst t.ex. Det finns riktigt gamla hästar som inte ser ut som de "vanliga" röda och de kan vara värda rätt bra med pengar och det spelar inte så stor roll om de är lite slitna. Signaturer är bra i det avseendet. Kolla upp dem hos en expert helt enkelt.

• firepuzz

ja nusnäs står det under några hästar jag ahr men en del står det ju som sagt ingenting på och det är dom jag är lite intresserad av att veta. vill ju inte bli lurad när jag säljer dom.

• firepuzz

Ja jag har lagt ut en annons på blocket om dessa och fått ett riktigt skambud tycker jag.
    Alla hästar är inte i prefekt skick en men jag har sammanlagt 16 stycken från ca 38 cm till 3 cm. Alla är nog i ganska ny tappning tror jag. 10 av dessa hästar är hela och i mycket bra skick. och 9 stycken sammanlagt är märkta så dom är äkta. Jag fick ett bud på 300 kr jag tyckte detta var ett riktigt skambud eller?

• Saliro

Min man kan en hel del om detta men det är väldigt svårt utan bilder på dom.. men en sak e säkert 300kr är för lite=)

• firepuzz

Ja. Jag har ju bilder på allihoppa som jag även mejlade henne. Jag kan mejla dom om han vill kolla på dom?

• che

... 2a handsvärde på dalahästar ... känns som om att så länge de inte är antika så finns det inget spec att tjäna på dem ... men det är ju bara min känsla!

Dessa gör också dalahästar i Nusnäs: http://www.grannas.com/

• firepuzz

Ja det vet jag jag hr några stycken från dom också.

Nej men mer än 300 kr för 16 hästar är min känsla att man kan få i allafall även att alla är ju inte felfria

Svar på tråden dalahäst exptert?