• Fågel blå

Colon irritabilis?

Hej.
    Jag undrar om det är fler än jag som tror att de har colon irritabilis? Någon som vet hur det kan påverka kvinnans fertilitet?

Min tarm krampar något fruktansvärt innan jag behöver gå på toaletten periodvis (särskilt under mensen) vilket är smärtsamt. Jag gick på utredning för detta för flera år sedan och fick diagnosen irriterad tjocktarm men det kändes nästan som om de gav mig en "slaskdiagnos" d.v.s. jag fick uppfattningen att de inte riktigt visste vad som var fel och att de gav denna diagnos mest för att säga något.

Någon mer som har liknande symptom (och som vet vad det kan vara för något) och är ofrivilligt barnlös?

Fågel blå

• Svar på tråden Colon irritabilis?
  • Annalfie

Hejsan! Jag har också colon irritabile som är en bonus till en annan sjukdom jag har, fibrimyalgi. Jag har ofta smärtor i magen och känner mig uppblåst och "överjäst", speciellt i samband med mens. Kan vara förstoppad ena dagen och diarre nästa... Jag äter Inolaxol som nog hjälper något, finns receptfritt på Apoteket.

Vet inte om CI har något att göra med ofrivillig barnlöshet, det kanske du ska kolla med din läkare...

Jag har precis testat positivt och är alltså gravid, så nu är magen bullrig av annan anledning Hoppas du mår bättre snart och att du inte behöver vänta så länge på bebis...

• Tammie

Jag har IBS (Irritable bowel syndrome) som ska vara samma sak som kolon irritabilis/irriterad tarm. Det ska inte påverka förmåga att bli gravid har jag hört och läst här på FL.

Jag har fått gå en kurs för personer med IBS. Man fastställer diagnosen genom att utesluta en massa andra orsaker till magproblem. Orsaken till att man känner av tarmarna så mycket har jag fått förklarad och uppfattat ungefär såhär:

När magen jobbar så känns det egentligen. Personer utan IBS har ett slags stoppare som hindrar nervimpulserna att nå hjärnan och säga "det gör ont". Vi saknar stoppare och känner därför av våra tarmar mer än andra. Sen finns det ju en massa andra saker som IBS-människor har men jag tar bara upp smärtorna nu.

kram

• pcotjej

Har ett litet tips om vad man kan äta vid colonirretable....acidofilus kapslar, linfröolja och aloevera juice.....vet en del som känner sig stabilare på det. Finns på hälsokosten eller billigare på www.bodystore.se

Kram och lycka till med värpandet!

• Amathea

Jag har fått diagnosen IBS... jag tar inolaxol (som nämndes här ovan) när det är som jobbigast. Funkar kanonbra!

Läkaren skrev ut det till mig.. perfekt.. stor förpackning och gratis då jag redan kommit upp i högkostnadskortet

• Skalman1

Jag har också IBS och tar Inolaxol i perioder.

• fröken fru

Har också fått diagnosen colon irritable, får springa på morgonen mycket, sedan är det lugnare under dagen, inget har hjälpt mig, möjligtvis när jag minskade ner på kafffet.
    Vad gör INOLAXOL ?

• Tammie

Från Fass: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Hur verkar Inolaxol?
    Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Inolaxol innehåller växtfibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som av fiberrik kost. Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföringskonsistens.

Vad används Inolaxol för?
    Inolaxol används för behandling av förstoppning, förstoppning i samband med "känslig" tjocktarm (colon irritabile, IBS), sprickor i analöppningen och hemorrojder. Inolaxol används också för att få mjuk avföring efter operation och för behandling av diarré i samband med colon irritabile (IBS).

• maja under eken

Hur fixar ni Inolaxol? Jag har den röda förpackningen hemma, tror den e receptbelagd va? Jag klarar bara inte av o svälja dessa klumpar. Jag e inte kräkmagad annars, men urk vad äckligt d e! En kompis hade ett Inolaxol som inte d blev lika stora klumpar av, kanske d går bättre? Finns d alternativ t Inolaxol som e mer lättsvalt..?

Svar på tråden Colon irritabilis?