• oOLillaJagOo

Barnböcker med detaljerade/roliga bilder?? TIPS

Jag letar efter en riktigt bra barnbok med väldigt detaljerade och roliga bilder, en bok med bilder som man kan sitta och prata med barnen länge om och hitta nya roliga saker på bilderna om och om igen.. Jag tänker mig t.ex. som Pettsson & Findus, men jag vill ha en bok som de flesta barn inte är så välbekanta med...

Någon som har tips?? :) för barn i åldern 3-4 år..

• Svar på tråden Barnböcker med detaljerade/roliga bilder?? TIPS
  • parvati

Pettsons skapare har gjort en underbar, poetisk bok som heter "Var är min syster"(eller något i den stilen) vann Augustpriset när den kom ut.

• oOLillaJagOo
    parvati skrev 2010-09-09 19:45:24 följande:
    Pettsons skapare har gjort en underbar, poetisk bok som heter "Var är min syster"(eller något i den stilen) vann Augustpriset när den kom ut.
    Åh, den verkar ju UNDERBAR!! :) Det ska beställas hem direkt! Har Sven Nordqvist gjort någon mer bra bok (inte pettsson eller mamama mu..)

Finns det någon mer författare som gör så detaljerade böcker som Sven gör? Kan tänka mig att det är svårt att göra ett bättre jobb än vad han gjort.. Men.. finns det nåt liknande? =)
  • Disco

jag kan varmt rekommendera "Stora sommarboken" "Stora vårboken" "Stora höstboken" och "Stora vinterboken". Kan tyvärr inte författarnamnet. Detta är böcker utan text utan bara med massa detaljerade stora bilder. Jag och min son kan sitta i timmar och kolla på bilderna. fastän den inte har text så är det en historia med människorna på bilderna som man följer. Det är samma bilder i alla böcker men då i olika skespnader allteftersom årstiderna förändras. JÄTTEROLIGA!!!!!

• jama80

Jag vet ine om detta är tillräkligt detaljerat men jag har själv illustrerat fyra barnböcker som är utgivna av Dennius förlag. Det är en barnbokserie som handlar om dinsaurien Dino och hans vänner i skogen.
    Du kan provläsa och se några av bilderna i den första boken på den här sidan.
    Det finns också länkar där du kan köpa boken.

http://www.denniuspublishing.se/forlag/bocker/dinosaurie-dino-och-hans-vanner/fotbollsdagen/smakprov/
  • Argo

Jan Lööf gör ju en del av sina böcker lite i samma stil. En huvudberättelse som pågår i bilderna oc hsedan händer det saker i bakgrunden med. Ibland, som i "Sagen om det röda äpplet" som vi läste igår, så kommer händelserna i bakgrunden att bli en del av huvudberättelsen några sidor längre fram.

• annlu748
    parvati skrev 2010-09-09 19:45:24 följande:
    Helt fantastisk bok. Man kan inte titta sig mätt. Kort och fin text. Så detaljrik att man smäller av. Det är den enda boken som Sven Nordqvist både har ritat och skrivit texten till. Han ritade bilderna långt innan texten växte fram om jag inte minns fel. Ett absolut måste i bokhyllan =)

Min son har älskat Traktorer och bilar och annat som rullar, många roliga bilder plus att man ska leta efter en liten figur som heter Gusten guldbagge på varje uppslag.

• mrs maniac

richard scarry som gjort böckerna om kalle (katten som löser mysterier) har massor av detaljer i sina böcker.
    tror det är han som gjort den om traktorer som nämns här ovanför... gillade dom när jag var liten =)

• Nissan01

Hej!

Jan lööf, som sagt.

Vad som helst illustrerat av Quentin Blake, fantastiskt roliga och tokiga böcker. Ex "Fru Sunesson är ute och cyklar" och  "Filippa Fants fantastiska fickor".

Allt illustrerat av Ruth Brown.
    Allt illustrerat av Ken Brown.

H.C. Andersens
    sagosamlingar brukar vara mycket detaljerade.

Lycka till!

• cat1

Minus och stora världen av Sven Nordqvist, Nu ska här bli andra bullar av Gunilla Hansson ( hittar den inte på adlibris men 2 ex ligger ute på tradera för tillfället!)

Svar på tråden Barnböcker med detaljerade/roliga bilder?? TIPS