• SandraHM

Köpa fritös

Jag tänkte be er om lite råd. Hade tänkt att köpa en fritös till min sambo i födelsedagspresent. Han älskar friterad mat så vad kan passa bättre? Har velat fram och tillbaka men tror att jag har bestämt mig.

Då är frågan:
    Vilket märke är bäst?
    För- och nackdelar?
    Vad kostade den?
    Vart köpte ni den?

• Svar på tråden Köpa fritös
  • MissDecember

Jo, en fritös är bra och maten blir ju god. Men... de blir väldigt äckliga efter ett tag av allt flott. Det krävs att man byter olja och skrubbar noggrannt OFTA om den ska hålla sig fräsch. En liten varning bara.

• SandraHM

*haha* Jag har en alldeles egen diskmaskin... I form av en sambo! Jag avskyr att diska så han gör det mer än gärna! Sist jag hade bränt mjölk så skrubbade han i en timma!!

• Alicat

Vi har haft en Linea som var rätt billigt (inköpt på Coop i Tyresö), den var så där men la av efter kanske 6 månader! typiskt nog hittade jag itne kvittot heller...

Nu har vi en bosch som kostade 700 kr på Siba. Man kan ta ur oljebehållaren, den rymmmer 3l olja vilket gör att det itne blir så kallt när man lägger i, en kanonfritös.

att amn kan ta ur själv behållaren gör disken MYCKET enklare. Linaen kudne man itne göra det med och det var krångligt att diska den...

• Hjärtapåtråd

vi har en pytteliten fritös som vi ärvt (1l). Så vi ska absolut köpa en större storlek när denna går sönder.

Om man friterar lite oftare kan man sila oljan och hälla tillbaka i flaskan. och återanvända så att säga.

Korgen tycker jag är lite besvärlig att diska (har ingen diskmaskin) så ofta har vi istället en hålslev att ta upp räkorna med eller vad det nu är.

• Poena

Har en från Philips, vet ej modellen men den är rund. På denna kan man ej ta ur behållaren, vilket jag hade önskat. Det gör att den inte blir används så ofta pga jobbigt att diska. Det går ej heller att få den helt ren någonsin eftersom en del av oljan m.m alltid bränner in. Så jag rekommenderar en med behållare som du kan ta ut! Vi fick vår så jag vet inte exakt vad den kostade, runt 500?

Vi friterar helst "kinamat", det är väl det jag gillar bäst. Pommes kan vara gott då och då, men resultatet blir liknande i ugnen så det är sällan man orkar

• SVejsan

minus:
    Har ni plats i skåpen med oljedunk och hela den stora fritösen. Vi använder vår 2 ggr/om året. Och gömmer den i källaren.
    Tänk på att ni inte ska hälla ut frityroljan i det vanliga avloppet utan att det ska till miljöstationen!!
    Har man problem med vikten så är det ju inte det bästa man kan köpa...

plus:
    gott

Råd: Köp en där man kan ta ur frityrkärlet för enkel rengöring.

• SandraHM

Ok... Tack så mycket för hjälpen! Toppen! Jag har hittat en som man kan ta ur behållaren på men det är av ett märke som min sambo inte tycker om. Han sa senast i förrigår att han aldrig skulle köpa en av deras produkter. Bara att leta vidare med andra ord.

Någon som har en massa bra tips på grejer som man kan fritera?

• snysop

Jag hade köpt en rostfri, utan det äckliga plasthöljet och utan filter som blir äckliga. Bättre att ställa fritösen utomhus (på balkong osv) eller under fläkten. Jag har haft både-och och tycker att den rostfria utan filter fungerar mkt bättre än de där i plast. Dessutom kan man köra allt i diskmaskinen om man nu har en sådan.

Kolla på www.elgiganten.se och deras modell OBH NORDICA NOR6349. Det är liknande sån jag tänker på.

• SandraHM

snysop - Det var precis den jag hade i åtanke men min sambo gillar inte deras produkter av någon anledning...

• snysop

SandraHM,
    Titta på liknande sådana... Finns i massa märken och jag tror inte att någon av dem är bättre än någon annan. Såg att Ellos hade en för runt 450 kr.

• snysop

Onoff har 2 modeller, men de är också av lite skumma märken, AFK och Princess.

• Dodisens mamma

Vi får hem våran från onoff tisdag nästa vecka =) en AFK FRITÖS EFTE-3.5-1 för 496kr kampanjpris. Någon som har den?

• Alicat

det finns massor man kan fritera! hemgjorda pommes (helt annat än färdigköpta) jag har ett superbra recept som visserligen tar lite tid men blir helt oslagbara pommes frites.

friterade räkor

vårrullar (hemgjorda=bäst)

falafel

friterade augbergineskivor (doppade i frityrsmet med specialkryddning)

fish and chips (lax doppad i frityrsmet och friterad med hemgjorda pommes och remoladsås/gurksallad typ)

• SandraHM

Nu lyfter jag denna tråd... Har nu införskaffat en fritös. Fick lite pengar i julklapp och har ju varit sugen på en ett tag nu. Men nu står det stilla i skallen. Vad är det för slags olja man ska ha???

• Poena

Köp speciell frityrolja i din livsmedelsaffär. Finns på samma hylla som andra oljor!

• SandraHM

Jag var på Ica Maxi igår och hittade inte någon sådan. Någon som vet en affär som har sånt?

• Alicat

ica maxi brukar ha (i haninge i alla fall)

alla vanliga matvarubutiker brukar ha. det är en stor flaska på 2 liter och heter frityrolja

annars tror jag du kan använda vanlig rapsolja men det blir inte lika bra

• Mango Morsan

Jag har hört att avlånga fritöser är bättre än runda.

Vi köpte våran från Ellos i våras. en rostfri för 399:- och den är välanvänd, men funkar kanonfint fortfarande

Svar på tråden Köpa fritös