• maruttan

Vilket bränner mest kalorier?

Jag har börjat ut och powerwalka ca 45-60 min varje kväll och ibland på morgonen också. Jag håller ett ganska så högt tempo och är rejält svettig när jag kommer hem. Frågan är om det bränner mer kalorier än om jag skulle ut och jogga i ca 30 minuter, då håller jag mer ett lunka tempo men är ändå rejält svettig när jag kommer hem.

Är det någon som har någon gissning eller kan säga vilket som bränner mest kalorier??

• Svar på tråden Vilket bränner mest kalorier?
  • Ciliaja

powerwalk. går snabbt tempo en längre tid förbränner fett en längre tid efter du slutat gå också! 

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • maruttan
    Ciliaja skrev 2010-09-09 21:50:33 följande:
    powerwalk. går snabbt tempo en längre tid förbränner fett en längre tid efter du slutat gå också! 
    Härligt!! Det var det svaret jag hoppades på! Då ska jag fortsätta med mina morgonpromenader! Har för mig att jag läst något om att man bränner fler kalorier innan frukost? Men det kanske bara är en myt...
  • Ciliaja

Ja de är en myt ;) men man behöver ju inte käka världens smarrigaste frukost! nått lätt bara! :D

• maruttan

Äter alltid frukost efteråt ändå och då blir det fil m müsli och banan.

• Ciliaja

kör på en frukt innan bara då :) eller en morot (mindre kalorier) bara så magen inte e tom!

• EsMamma

Det är inte en myt att träning före frukost är bra för fettförbränningen

- insulinnivåerna är låga på morgonen eftersom blodsockret är lågt, låga insulinnivåer ökar fettförbränningen. Detta förstärks av att testosteronnivåerna normalt är höga på morgonen.

• Ciliaja
    EsMamma skrev 2010-09-10 22:36:42 följande:
    Det är inte en myt att träning före frukost är bra för fettförbränningen

- insulinnivåerna är låga på morgonen eftersom blodsockret är lågt, låga insulinnivåer ökar fettförbränningen. Detta förstärks av att testosteronnivåerna normalt är höga på morgonen.
    Fast de är en myt..

det en dålig idé att avstå från att äta innan du tränat, och då speciellt på morgonen.  kroppstemperaturen är som lägst under morgontimmarna, och det kommer att ta  längre tid än vanligt att värma upp och få dina muskler att arbeta.  kroppen kommer inte att bränna bort mer fett om du tränar innan du äter frukost. Vår kropp jobbar på att bränna fett även när vi sover!

de finns egentligen inga riktiga fördelar med att träna innan frukost!
  • EsMamma
    Ciliaja skrev 2010-09-10 23:27:13 följande:
    Fast de är en myt..

det en dålig idé att avstå från att äta innan du tränat, och då speciellt på morgonen.  kroppstemperaturen är som lägst under morgontimmarna, och det kommer att ta  längre tid än vanligt att värma upp och få dina muskler att arbeta.  kroppen kommer inte att bränna bort mer fett om du tränar innan du äter frukost. Vår kropp jobbar på att bränna fett även när vi sover!. 

de finns egentligen inga riktiga fördelar med att träna innan frukost!
    samma jobb kräver samma mängd energi oavsett tid på dygnet jobbet utförs. Så gör du ett jobb med lägre insulinnivå i blodet så blir det mer fett som förbränns än om du har en högre insulinnivå.

Ett alternativ är att äta en frukost med mycket fett och lite kolhydrater, då påverkars blodsockret minimalt och du får fortfarande en låg insulinnivå men har mat i magen
  • maruttan

KAN inte äta frukost direkt när jag vaknar så det är inte ett alternativ!

• Ciliaja
    maruttan skrev 2010-09-12 00:03:19 följande:
    KAN inte äta frukost direkt när jag vaknar så det är inte ett alternativ!
    men käka en morot eller nått då :)
  • maruttan
    Ciliaja skrev 2010-09-12 00:45:01 följande:
    men käka en morot eller nått då :)
    Som sagt kan inte äta alls innan jag vaknat ordentligt. Får inte ens i mig ett glas vatten... Men är det så illa att gå på tom mage då? Äter ju en ordentlig fruksot när jag kommer hem och jag mår inte dåligt när jag går!
  • Ciliaja
    maruttan skrev 2010-09-12 21:14:56 följande:
    Som sagt kan inte äta alls innan jag vaknat ordentligt. Får inte ens i mig ett glas vatten... Men är det så illa att gå på tom mage då? Äter ju en ordentlig fruksot när jag kommer hem och jag mår inte dåligt när jag går!
    näe de går fint om man klarar de. jag klarar också att träna innan frukost och gör de ibland! men att de skulle gynna dig/mig att göra de, är en myt :) 
  • frukarlssonn
    maruttan skrev 2010-09-09 22:21:33 följande:
    Härligt!! Det var det svaret jag hoppades på! Då ska jag fortsätta med mina morgonpromenader! Har för mig att jag läst något om att man bränner fler kalorier innan frukost? Men det kanske bara är en myt...
    Nej det är ingen myt. Eller ja, du bränner direkt på fettet om du går ut innan frukost därför är det effektiv fettförbränning Jag höll på med det i flera år, gav goda resultat
    Olivia 090610 ~ bf 101112
  • frukarlssonn

Fast det beror på hur hårt du tränar med, annars kan det tyvärr bränna på musklerna och det är inte bra då att gå innan frukost.

Läsr att flera skriver det är en myt, det måste ändrat sig då.....

Olivia 090610 ~ bf 101112
  • Ciliaja
    Marinero skrev 2010-09-12 21:44:48 följande:
    Fast det beror på hur hårt du tränar med, annars kan det tyvärr bränna på musklerna och det är inte bra då att gå innan frukost.

Läsr att flera skriver det är en myt, det måste ändrat sig då.....
    eller så har man blivit klokare :D
Svar på tråden Vilket bränner mest kalorier?