mamman i skogen skrev 2010-09-10 07:43:30 följande:
Sorgen över funktionsnedsättningen har aldrig funnits våra förutsättningar har varit att vi en gång förlorade sonen han hade en syrebrist på ungefär en helvtimme och läkarna höll på att plocka bort utrustningen på honom i akutrummet. Min sambo som såg allt detta medans jag själv var fast i förlossningsrummet var den som kom in och skakade på huvudet och hela min värld rasade för att vi förlorat vårt barn. Nu ville det sig annorlunda och ett litet hjärtslag innan elektroderna plockades bort registerades så återupplivningen fortsatte och de fick tillbaks honom. Att ha haft sitt barn som vänt och lurat döden ger en en oerhörd tacksamhet och en cp-skada känns lindrigt. tio dagar senare stod vi inför valet att stänga av respiratorn då sonen inte kunde andas själv och enbart krampade och plågades ngt så fruktansvärt till följd av sin långa syrebrist då rasade hela världen igen, men även detta vände och han lyckades reda upp den situationen också och han återhämtade sig oerhört snabbt när kramperna gav sig.
Man blir ganska ödmjuk och tacksam när ens barn överlever och dessutom snabbt visar en hel läkarvetenskap att han inte tänker följa deras dystra prognos om multifunktionshinder med litet hopp för framtiden. visserligen har han multifunktionshinder i läkarnas mening då han har EP och CP men har klarat sig oerhört bra. Skadan har för oss varit en del av framtiden sedan dag ett och har alltid varit tacksam över att han lever så detta är ett litet pris att betala och har alltid kännt oerhörd tacksamhet.
Självklart har man ibland undrat hur livet tett sig om skadan inte hade funnits och han inte hade haft sin syrebrist men jag kan inte sörja ngt jag aldrig haft även fast jag skulle önska att han kunde använda sin kropp bättre än som läget är idag då han har ett totalt hjälpbeov och lever med assistans dygnet runt. Men den livsglädjen och kämparglöden som han visar dagligen kan man inte annat än dras med av och det ger en enorm energi att se ljust på framtiden. Med detta inte sagt att jag önskar att det i framtiden kommer behandlingar och möjligheter kansek i form av stamceller eller mediciner som skulle läka ut en del eller hela skadan för att ge honom bättre förutsättningar i livet.
Jag upplever ofta att de familjer liksom vi haft barn som lurat döden och omedelbart fått sin cpdiagnos snabbare accepterar kommer vidare och känner en oerhörd glädje att de faktiskt har ett barn mednas de som inte anat eller fått diagnos senare faller hårdare då deras förutsätnigar har varit att de levt i vetskapen om att de har ett "normalfungerande"
barn.De har en större sorg att komma igenom den får revidera sina liv ofta leva i ovisshet och självplågeri då frågorna om hur när och varför skadan uppkom inte har ngt uppenbart svar förrän möjligtvis när barnen är lite äldre och där kommer ofta skuldbeläggandet på sig själv in i bilden (Vad kunde jag gjort annorlunda är det mitt fel att mitt barn har fått en cpskada) Jag vet vad som gick fel att det inte är mitt fel tragiskt nog kunde det ha undvikits men vi kan inte få det ogjort så därför accepterar vi det vi inte kan förändra förändrar det vi kan och förstår skillnaden mellan de ovannämnda.
Omgivningen runt oss har däremot haft oerhört svårt att acceptera oh vi fick så mycket beklagande över sonen från start och vi var ganska frågande för vi var ju överlyckliga då vi tyckte att allt hade gått så fantastiskt bra efterssom han var i livet och vi kunde åka från sjukhuset med vårt barn istället för att planera en begravning.
Vi har haft mycket stöd i det faktum att vi båda föräldrar var överens vi hade redan innan förlossningen pratat ganska mycket om vad vi skulle göra om ngt gick fel och var oerhört överens på den fronten vi viste vart vi stod och hade varandra. Tyvärr är det nog inte många som ens låter en flyktig tanke ägnas åt det vad gör man när det värsta händer och står vi båda på samma sida i den frågan.
Tar inte alls illa upp över frågan har fått den ganska många gånger och det är väldigt svårt att förstå för människor hur vi kan vara glada då vår son faktist har en grav cpskada och får "högsta poäng" på den femgradiga skalan när man mäter graden av skadan. Men det är en så främmande värld för de flesta och att vara rullstolsburen och hjälpberoende är nog mångas värsta mardröm.
Tack för ditt underbara svar, kan säga att jag tappade nästan andan för det du skiver går rätt in i hjärata på mig. Jag brukar också tänka att jag är så glad över att det inte är värre, jag får i vilket fall ha mina underverk hos mig.
Härligt att det gick bra ändå och att ni fick behålla honom

AnnBrittS skrev 2010-09-10 07:56:15 följande:
Ledsen och ledsen.Visst har man väl grubblerier över hur det kunnat vara och hur det blev, men ledsen definitivt inte.
Saken är den att vi ett par år före dottern fick en dödfödd liten tjej, så när nu S kom så " hon lever".
Nu fick ju vi misstänkt diagnos första dygnet så det var liksom att hoppa in det på en gång,lika att vi fick besked om misstänkt hjärtfel. Första tiden så gick energin åt till att få i henne mat så det blev som ett före och efter operation.När sen operationen var över var det som om det blev ett annat liv och då kunde ta tag i just DS.
Har fått höra att det är "synd" om oss, men vaddå synd om
oss.Jo därför att vi först fick en dödfödd tjej och sen kom S med DS, Det är inte ett dugg synd om oss pga DS, visst det finns mycket i livet som är konstigt, men vi är så otroligt tacksamma att S är den hon är och faktiskt valde att komma till just oss. Den erfarenhet vi får är det inte många förunnat att få.
Har också en son som har opererat sitt hjärta, vet hur tungt det är och känner igen känslan om före och efter operationen
Jag har också fått höra att det är synd om mig för jag har fått det så tufft med så många barn med olika dignoser och sonen med sitt hjärta, men som du skriver jag tycker absolut inte synd om mig och jag vill inte ha några andra ungar än mina underverk.
Men det jag kan känna sorg över är inte för min skull utan för deras, att de ska behöva ha det tufft och ofta känna sig anorlunda...men som sagt är överlycklig över mina ungar