• Anonym (kisslisa)

Kissar OFTA och hur mkt som helst...

Jag har den senaste veckan börjat kissa jätte ofta. Är kissnödig jätte ofta, å det är inte bara en liten kissnödighetskänsla.

Utan det e verkligen akut och jag kissar hur mycket som helst. Springer säkert på toa 3-4 gånger per timme. Värst är det på kvällen.

Min första tanke var diabetes, men jag gjorde flera blodtester för va 4 månader sen och jag var frisk som en nötkärna.
    Och gravid är jag inte, hade mens för 3 veckor sen.

Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Kissar OFTA och hur mkt som helst...
  • Anonym (Diabetes?)

Kan vara diabetes även om det inte visade något för 4 månader sen! Kolla igen!

Annars kanske urinvägsinfektion!

• pumbis
    Det är urinvägsinflamation.. Har haft det flera gånger så jag är nästan säker på det! Min syster fick exakt samma kissnödighetskänsla som dig och det visade sig att hon hade urinvägsinflamation.. Så undersök det där.. Jag tror tyvärr att du fått det! :(

Men ta och drick mycket tranbärsjuice, du kan förhindra detta om du har tur. Tranbär hjälper utmärkt mot njurarna.. :)
  • Khyote

Hur mycket vätska dricker du på dagarna då? =)

• Anonym (kisslisa)

Jag tycker inte jag dricker så mkt om dagarna. Men det gör jag kanske.

Kan bli 4 koppar kaffe. Sen 4-5 glas vatten. (dom rymer 50cl) Jag brukar dricka så mkt... tror jag.

Har man inte ont när man har urinvägsinfektion?

Jag har inte ont alls. Bara kissar ofta, och väldigt mkt. Det är ingen ovanlig färg eller så, ljust ljust gult.

• Anonym (Diabetes?)

Det behöver inte göra ont vid urinvägsinfektion.

Vid diabetes så känner man att man är törstig. ordentligt törstig..

låter nog mer som UVI

• Anonym (kisslisa)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2010-09-10 01:57:12 följande:
    Det behöver inte göra ont vid urinvägsinfektion.

Vid diabetes så känner man att man är törstig. ordentligt törstig..

låter nog mer som UVI
    aha, trodde man hade ont vid UVI. Jag ska prova med att inte dricka kaffe imorgon, blir det inte bättre så får jag ringa VC.
  • Anonym
    pumbis skrev 2010-09-10 01:20:50 följande:
    Det är urinvägsinflamation.. Har haft det flera gånger så jag är nästan säker på det! Min syster fick exakt samma kissnödighetskänsla som dig och det visade sig att hon hade urinvägsinflamation.. Så undersök det där.. Jag tror tyvärr att du fått det! :(

Men ta och drick mycket tranbärsjuice, du kan förhindra detta om du har tur. Tranbär hjälper utmärkt mot njurarna.. :)
    NEEEEJ!! Om du misstänker UVI ska du gå upp till läkarn bums. Jag försökte " självbota" Och slutade att jag blev inlags på sjukan med njurbäckeninflammation och en sänka som va så hög att dom inte ens förstod att jag kunde sitta upp. Jag tolkade min ryggont till min whiplash och käkade överdrivet med tramadol och efter två veckor kom en sån högfeber att sambon fick bära ut mig i bilen..
    Så kolla för guds skull!
  • Anonym (kisslisa)
    Anonym skrev 2010-09-10 03:03:16 följande:
    NEEEEJ!! Om du misstänker UVI ska du gå upp till läkarn bums. Jag försökte " självbota" Och slutade att jag blev inlags på sjukan med njurbäckeninflammation och en sänka som va så hög att dom inte ens förstod att jag kunde sitta upp. Jag tolkade min ryggont till min whiplash och käkade överdrivet med tramadol och efter två veckor kom en sån högfeber att sambon fick bära ut mig i bilen..
    Så kolla för guds skull!
    oj! Kan de gå så illa? Förvånad

Då måste jag nog kolla upp de imorrn.
  • Anonym

Håller med, huskurer är nog bättre mot t ex förkylningar, eller förebyggande
    mot sjukdomar som urinvägsinfektion

• Anonym
    Anonym (kisslisa) skrev 2010-09-10 03:15:26 följande:
    oj! Kan de gå så illa? Förvånad

Då måste jag nog kolla upp de imorrn.
    Hur gick det för dig?
  • Anonym

Har precis samma sak! Sjukt orolig. Lite sent att svara på tråden nu kanske men hur gick det för dig? :)

• Jesper f

Vill bara rätta till en fakta om att man vid Diabetes blir ordentligt törstig. Det behöver man inte ALLS bli, här är en diabetiker som INTE blev det. Jag tog min diabetes på att jag var trött samt aceton smak i munnen, och gick därefter och tog blodsocker som bekräftade fakta. Men inte ens då, drack jag "kamel" mängder. Däremot gick jag och pinkade onormalt ofta.
    TS: Jag tror inte att du har diabetes, för då skulle du dels haft förhöjt sockervärde för 4 månader sen, dels skulle du märka av något annat. Men du kan ha en UVI, och dom ska man inte leka med, även om det inte är döds allvarligt. Felbehandlad KAN den potentiellt bli allvarlig. Så bums iväg med sig till doktorn ;) Lycka till!

• Anonym (ÄL?)

Har du ÄL? Jag blir allid väldigt kissnödig både runt äl och mens.

• louisehannu
    pumbis skrev 2010-09-10 01:20:50 följande:

Jag har också haft urinvägsinfektion ganska ofta men det behöver inte alls vara så.
    Man får oftast UVI om man går med lite kläder då det är kallt ute, och symptomerna
    brukar oftast vara: Kissnödig väldigt ofta och efter varje toalettbesök svider det "där",
    sen efter toalettbesöket blir man kissnödig ca 5-20 minuter senare igen, och när man
    går på toaletten i panik om att man nästan håller på att kissa ner sig så kommer det bara
    några droppar. (Jättefrustrerande!!)

Så om det kommer normalmycket varje gång och inte gör ont så kan det "omöjligt" vara
    urinvägsinfektion. :)
  • eemmiill

jag har då säkert sprungit minst 20 ggr på toa idag för att pissa och det kom/kommer lika mycket varje gång!

• How about cupcakes
    louisehannu skrev 2011-01-01 23:58:46 följande:
    Jag har också haft urinvägsinfektion ganska ofta men det behöver inte alls vara så.
    Man får oftast UVI om man går med lite kläder då det är kallt ute, och symptomerna
    brukar oftast vara: Kissnödig väldigt ofta och efter varje toalettbesök svider det "där",
    sen efter toalettbesöket blir man kissnödig ca 5-20 minuter senare igen, och när man
    går på toaletten i panik om att man nästan håller på att kissa ner sig så kommer det bara
    några droppar. (Jättefrustrerande!!)

Så om det kommer normalmycket varje gång och inte gör ont så kan det "omöjligt" vara
    urinvägsinfektion. :)
    Fast nej! Det är 2013 och den myten är fortfarande inte död. Man får inte UVI av att gå för kallt klädd eller sitta på nåt kallt.
    Bakterier är boven, och bakterier uppkommer inte av kyla. Jisses!

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Urinvagsinfektion/

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Nedre-urinvagsinfektion-UVI-hos-kvinnor/
Svar på tråden Kissar OFTA och hur mkt som helst...