• Nea 80

När byta till Nan 2???

Jag vet att det står "från 4 månader" på paketet men funderar på att byta redan nu för min son som är 3,5 månader. Han verkar nämligen inte bli helt tillfredställd på Nan1 och han äter ändå relativt stora mängder. Till saken hör kanske att han dessutom är en stor kille (nästan 7 kg).

Jag är dock lite tveksam då han haft problem med ont i magen tidigare. Är det för tidigt att börja med Nan2 nu med tanke på magen? Det kan väl inte vara farligt på något sätt?

• Svar på tråden När byta till Nan 2???
  • Jessilicious

Skillnaden på Nan1 Nan2 & Nan3 är att det innehåller stegvis mer järn och andra ämnen för att vänja kroppen vid dem kanske? Du kan ju prova och se om det fungerar, får han magont så är det bara att avvakta. :)

• Nea 80

Ja du har rätt, det är väl bara att prova

Har du någon erfarenhet av att det mättar mer med Nan2?

• LillaMjau

Vi började smyga in Nan2 ungefär vid den tiden vi med. Vi upplevde precis samma sak att loppan inte blev helt nöjd. Fick tipset från bvc att stegvis blanda 2an med 1an tills 1an var helt utbytt. Det kanske inte blir sån himla tvärchock för magen då. Loppan fixade övergången fint!

• LillaFlingan

den ENDA skillnaden mellan nan1 och nan2 är järnhalten.
    så din son kommer inte att bli mer mätt på nan2, det garanterar jag dig.

ni får väl börja med smakisar(gröt) när han e 4mån ist...

• Pumpkin
    LillaFlingan skrev 2010-09-10 08:42:36 följande:

Är det då skillnad mellan BabySemp och NAN? För BabySemp2 t ex (dvs motsvarigheten till NAN2) innehåller tydligen risstärkelse för att mätta mer än BabySemp1.
  • LillaMjau
    LillaFlingan skrev 2010-09-10 08:42:36 följande:

Visst är det så? Ändå upplevde jag att loppan blev mer nöjd på 2an... Ja, ja, det var säkert bara en ätfas...
  • Nea 80

Jag har förstått att det EGENTLIGEN inte ska mätta mer med 2an  men på bvc sa de att han skulle bli mer mätt... Är det bättre att börja med gröt än tex potatis om meningen är att pojken min ska bli mer mätt tror ni?

• babanoos

Börja ge honom smakportioner!
    Min dotter är bara 2 mån nu, men på bvc sa dom åt oss att börja med lite mat redan vid 3 månader eftersom vi ska resa bort i vinter och då har hon hunnit börja vänja sig vid lite mat ordentligt hemma innan.
    Så det verkar inte vara någon fara att börja tidigt! Glad
    Detta är mitt tredja barn och har alltid "tjuvstartat" :), men då har jag kännt mig som en brottsling för det var ju ingen som gav mig det rådet då....

• Nea 80
    babanoos skrev 2010-09-10 09:08:50 följande:
    Börja ge honom smakportioner!
    Min dotter är bara 2 mån nu, men på bvc sa dom åt oss att börja med lite mat redan vid 3 månader eftersom vi ska resa bort i vinter och då har hon hunnit börja vänja sig vid lite mat ordentligt hemma innan.
    Så det verkar inte vara någon fara att börja tidigt! Glad
    Detta är mitt tredja barn och har alltid "tjuvstartat" :), men då har jag kännt mig som en brottsling för det var ju ingen som gav mig det rådet då....
    Ja, men visst känns det som att man gör något tokigt!!! Saken är att trots att sonen är 3,5 mån har inte min föräldragrupp kommit igång ännu, plus att jag just fått veta att barnen som ska vara med i gruppen kommer vara ca 1-1,5 mån yngre. Detta gör att jag gissar att smakportioner inte kommer vara " the topic of choice" vid första tillfället :-S
  • LillaMjau
    Nea 80 skrev 2010-09-10 09:01:06 följande:
    Jag har förstått att det EGENTLIGEN inte ska mätta mer med 2an  men på bvc sa de att han skulle bli mer mätt... Är det bättre att börja med gröt än tex potatis om meningen är att pojken min ska bli mer mätt tror ni?
    Om målet är att t ex han ska sova bättre på nätterna hade jag börjat introducera gröt på kvällen och sakta ökat portionerna när smaken var accepterad. Jag upplever också nu när loppan äter 1 portion gröt på kvällen + lite ersättning och mat till lunch att hon inte är lika hungrig längre. Det är sällan det är det där missnöjda småhungriga hela tiden och det var jäkligt länge sedan hon började grina av panikhunger.
Svar på tråden När byta till Nan 2???