• Anonym (speedy)

Fartkamera?

I somras blev vi fotade med bilen. Det gick precis från 90 till 70 och vi hann inte bromsa in ordentligt. Var nästan där, men inte riktigt. Dock tillräckligt för att bli fotade (vet inte var gränsen går, jag har inte körkort och körde inte). När borde de ha skickat boten? 

Har hört att många bilder är för dåliga för att man ska se nåt på dem, men när skickas de ut, de som går att utläsa något på?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-10 10:29
    Googlade lite och fick läsa om fotoavståndet. En kamera tar bild på bilar som är inom 5-15 meter. Det skulle betyda att det förmodligen var bilen framför oss som blev fotad, den körde mycket snabbare än oss och saktade heller inte direkt ner.

Vore ju skönt om det var så, för vi höll ju faktiskt inte så mycket mer än 70 och var på väg ner!

• Svar på tråden Fartkamera?
  • Anonym

Det kan ta upp till 3 månader... har ni inte fått något inom  månader kan ni pusta ut....

• Anonym (Fotad....)

Har blivit fotad 2 gånger vid fortkörning..... Första gången kom det inget alls trots att jag blev fotad, går ju inte att missa att man blir det som det blixtrar och så vet jag med mig att jag just då körde för fort men det blev inget alls av den fotningen! Vet ej varför och kände att jag inte heller ville ta reda på varför  :)
    Andra gången däremot så gick det igenomoch det blev böter! Jag körde min brors bil,bilen stog alltså inte på mig men när dom kollade upp hans "familje-register" vilket dom gör om föraren inte är ägare till bilen så såg dom klart och tydligbt att det va jag, en av hans systrar! Min son va då med i bilen men han va "bortsuddad"  på bilden som skickades hem till mig på min hemadress. När jag sen ringde upp och bara allmnt kollade hur dom kunde veta vem som kört så sa dom att dom alltid går igenom bilder hos polisen på familj och släkt och hittar dom något där så bötfäller dom den som kört! I annat fall om man inte tillhör familj/släkt så tillfrågas bilägaren om vem som brukade bilen den dagen och han i sin tur skyldighet att uppge vem han/hon lånat ut bilen till! Den infon fick ja i alla fall! Hursomhelst så va bilden på mig BRA och MYCKET TYDLIG!!!! Likaså på min som som dom bara till hälften suddat bort, p.g.a sekretess så skulle hans ansikte inte komma med då han inte va föraren!
    Det hela resulterade i 2000 i böter!
    Har däremot  ingen aning om när "en kamera går in och fotar", vid vilken eller hur mycket för hög hastighet!
    Så har du tur så kommer inget alls som för mig första gången men har du otur så får du ett litet brev med posten och en säkerligen bra bild på dig själv..... eller rättare sagt på föraren.

• Anonym

Jag har blivit fotad några gånger med hyrbil och någon gån med privat, som tur är klarade jag mig utan böter alla gångerna. Min fru har dock blivit fotad och fått kortet hemskickat tilsammans med böter :D

Väldigt skarpa och tydliga bilder blir det. Boten kom efter 2 månader.

• Anonym (speedy)

Tack för era svar! Bara att avvakta då ett tag till! Vi vet inte om det var vi eller bilen innan som fotades. Det tog liksom ett tag innan vi fattade att det var en fotoblixt framför oss! Han körde mycket snabbare än oss så rimligtvis borde denna också blivit fotad, men vi såg bara en blixt. 

Jag gillar detta med kameror som grej!  

• Niiskuneiti

Är det dessutom så att ni båda fastnade på fotot så blir det ingen bot för nån av er.

Har aldrig hört talas om att någon fastnar på bild om de kör 5 km för fort eller mindre då alla bilar visar att man kör lite snabbare än man faktiskt gör + att de har lite marginal på mätningarna.

• Anonym (Fotad....)
    Niiskuneiti skrev 2010-09-13 16:36:18 följande:
    Är det dessutom så att ni båda fastnade på fotot så blir det ingen bot för nån av er.

Har aldrig hört talas om att någon fastnar på bild om de kör 5 km för fort eller mindre då alla bilar visar att man kör lite snabbare än man faktiskt gör + att de har lite marginal på mätningarna.
    Har säkert samma marginal som vid en vanlig kontroll kan jag tänka mig...fast jag vet inte alls, tror bara det!
    Låter lite logiskt:)
  • Niiskuneiti
    Anonym (Fotad....) skrev 2010-09-13 19:24:45 följande:
    Har säkert samma marginal som vid en vanlig kontroll kan jag tänka mig...fast jag vet inte alls, tror bara det!
    Låter lite logiskt:)
    Ja, troligtvis och där är det ju samma sak. Men det är ju bra att bilarna visar lite extra och inte tvärtom!
  • Anonym

har hört av de som blivit fotade många ggr att kameran blixtrar alltid. Men att den inte alltid tar ett foto. Att de är typ på var tredje eller nått.. Men ja vet inte.

• Anonym (Fotad....)

I samband med min böter och min fotning så sa dom till mig att alla kameror är inte alltid på, vissa sätts bara på under "hög-säsong" eller "stor-helger" men om det blixtrar till så tas det bild!
    Sen beror det på hur bra bilden blir!
    Jag fick böta en gång, den första fotningen kom det inget om  och då vet jag med mig att jag körde alldeles,alldeles för fort!

Svar på tråden Fartkamera?