• Alorna

Ni som har erfarenhet av Berner Sennen

Hej

Är länge sedan jag förlorade min bästa vän och funderar nu på att skaffa en ny hund.
    Är insnöad på Berner Sennen och vill nu veta vad ni har för erfarenheter av dessa goa hundar.
    Allt ifrån temperament, motion och pälskötsel till kostnad för mat och försäkring.

Tack Skrattande

• Svar på tråden Ni som har erfarenhet av Berner Sennen
  • Carisma95

Vi har en 6-årig tik som varit helt fantastisk.  Hon är alltid glad och (över)social, har aldrig gjort något utfall eller liknande. Tror en inbrottstjuv hade blivit "slickad till döds" (på gott och ont)

Vi har två småbarn med en till på väg. Vi skaffade henne samtidigt som äldsta sonen och hon alltid accepterat barnen på ett bra sätt (och vice versa naturligtvis!)  Helt underbar familjehund.

Dock har jag hört talas om att hanhundarna kan vara lite mer "vaktiga" (dock snälla mot familjen). 

Motionsmässigt är de tacksamma. De behöver självklart sysselsättning regelbundet, men om man en dag tar en kortare promenad uppskattar hon att ligga och slappa (nästan) lika mycket som en 1 mils promenad i skogen.

Vad gäller maten har vi "Doggy" som är något billigare. Vi försökte tidigare med dyrare mat (t.ex. Royal Canin m.fl) men hon blev inte helt bra i magen förrän vi fick tipset om Doggy av hennes uppfödare. Så i snitt kanske 300-400 kr i månaden (plus att hon ibland får lite matrester, fast då minskar vi torrfodret lite).

Försäkringen ligger på ca 2.200 per år (om jag inte minns fel) och då har vi IF Försäkringar. (som vi har använt 2 ggr vid operation utan något krångel!)

Har jag glömt nåt eller om du har fler frågor så säg till.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Haligh

Jag har känt en (en tik), den var snäll och trevlig (de hade också två småbarn) men jagade som tusan och därför svår att ha lös! Det tror man ju inte riktigt om en sådan ras, påminns om att jaktbeteendet kan variera stort inom alla raser. Den blev tyvärr inte så gammal pga grav höftledsdysplasi, det problemet dras ju många storvuxna raser med.

Såg att ovanstående skribent skrev om försäkringar, har också mycket goda erfarenheter av If. Men - ta högsta ersättningen (40.000 för den lägre (20.000 räcker inte långt... Är själv vinthundsmänniska och vill gärna slå ett slag för dessa underbara hundar (men förstår på din fundering att du är ute efter nåt stort och lurvigt Lycka till! Är själv utan hund sedan ett år efter att ha haft hund hela livet, det är så tomt! Nu väntar vi snart vårt första barn så det kanske får vänta lite (mest för att min sambo tycker att det är nog med omställningar på gång och valp och bebis får honom liksom att blekna..). Men någon gång så, är man hundmänniska så är man

• Carisma95
    Haligh skrev 2010-09-12 11:39:36 följande:
    Jag har känt en (en tik), den var snäll och trevlig (de hade också två småbarn) men jagade som tusan och därför svår att ha lös! Det tror man ju inte riktigt om en sådan ras, påminns om att jaktbeteendet kan variera stort inom alla raser.
    Ja, så är det ju säkert (att det skiljer). Men berner sennen är ju ingen framavlad jakthund, så instinkten finns nog inte hos många hundar. Vår tik bryr sig aldrig om att jaga andra djur och då har vi haft rådjur och annat på tomten. Om man säger "varsågod" och BER henne jaga iväg det, så gör hon det men inte annars..
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Haligh

Så är det nog, min whippet (som ju verkligen är framavlad till att jaga det som rör sig) tittade knappt efter kaniner eller katter, det var jätteskönt men inte särskilt rastypiskt.. Finns nog undantag i alla raser!

• Snecker
    Alorna skrev 2010-09-10 13:34:09 följande:
    Hej

Är länge sedan jag förlorade min bästa vän och funderar nu på att skaffa en ny hund.
    Är insnöad på Berner Sennen och vill nu veta vad ni har för erfarenheter av dessa goa hundar.
    Allt ifrån temperament, motion och pälskötsel till kostnad för mat och försäkring.

Tack Skrattande
    Får man vara med här Köpte en Tik igår.

// Mikael
Svar på tråden Ni som har erfarenhet av Berner Sennen