Föräldrapenning beräknad på 240 dagar innan bf
Hoj!
Som det är nu har jag ingen sgi, jag har en annan finansieringsform som är skattepliktig, pensionsgrundande men inte sjukpenninggrundande. I höst är det tänkt att den ska övergå till en anställning som jag får förlängd årsvis, och det kommer då vara sjukpenninggrundande. Jag undrar bara vad som händer om jag ganska direkt efter att ha fått anställningen blir sjuk eller gravid.
Vid sjukdom har jag förstått det som att jag har rätt till 80 % av den lön som jag skulle ha haft, men vad det gäller föräldrapenningen är jag osäker hur det funkar i praktiken.
Låt säga att jag får min anställningen och blir gravid ganska direkt. För att få fp grundat på sgi måste man ha haft anställningen i 240 dagar innan bf. Vad händer om det inte blir som jag tänkt, att bf datum tex flyttas fram vid rul osv. Som jag räknat på det nu skulle det kunna bli så att det hinner gå 241 dagar från anställningens början till bf. Men om det är så att jag räknat fel och det bara är 237 dagar från anställningens början till bf, vad händer då? Har jag inte rätt till något annat än ersättning på lägstanivå då?
Helt förvirrad!