• loujac

Högkostnadsskydd tandvård, vad gäller?

Kanske finns någon som har koll på detta...
    Hörde talas om att försäkringskassan har ett högkostnadsskydd för tandvård, vilket var något nytt för mig.
    Men vad gäller det för egentligen?
    Min man gick till en tandläkare och fick tandställning för att hans tänder växte över varandra.
    Kostade multum (på avbetalning).
    Kan högkostnadskyddet gälla för det?
    Hur gör man i så fall?

Försökt ringa FK men det är hög belastning som vanligt... 

• Svar på tråden Högkostnadsskydd tandvård, vad gäller?
  • CarlHerman

Det är inget man söker själv om. Antingen är behandlingen han gjort ersättningsberättigande och då träder högkostnadsskyddet i kraft, eller så är det det inte. Rabatten dras alltså automatiskt. Sa inte tandläkaren något om det innan, ifall behandlingen var ersättningsberättigande eller inte?

• AntesMarie

Upp till 3000 kr betalar patienten själv sedan träder FK in och betalar 50% efter det. Om behandlingen uppgår till 10-15 000 kr får man ännu mer ersättning. Kolla på forsakringskassan.se under tandvård vad som gäller för ditt län. Hur det funkar på de privata klinikerna kan jag inte säga.
    Lycka till!  Glad

• CarlHerman

Har han kvitton kvar? Där står hur stor ev. ersättning från försäkringskassan är.
    Alla privattandläkare är inte anslutna till Försäkringskassans system.

• loujac

Detta är ju privat, så det är väll därför jag inte har hört talas om det då...

• CarlHerman
    loujac skrev 2010-09-10 18:44:03 följande:
    Detta är ju privat, så det är väll därför jag inte har hört talas om det då...
    Ring och fråga hur det ligger till. De allra flesta privata är anslutna till försäkringskassan.
     I vilket fall som helst, högkostnadsskyddet träder in automatiskt så har man rätt till det så får man det avdraget utan att be om det. Ni kan alltså inte ha gått miste om det.
  • loujac

Ok, tror inte att han har fått något avdrag, men ska be honom fråga tandläkaren.

• Menhir

Tandställning för vuxna är sällan ersättningsberättigad, för det krävs i princip medfödda fel som avsaknad av  tänder eller liknande.

Det finns säkert någon enstaka tandläkare som inte är ansluten till Fk men det är sällsynt så jag tror inte det är problemet här.

Systemet fungerar likadant om man går privat ellet hos FTV och på kvittot står pris och om åtgärden är berättigad till ersättning från Fk.

Men som sagt, tandreglering får man ofta betala själv som vuxen (även om det blivit bättre med den "nya" försäkringen).

Menhir, leg tandläkare.

• loujac
    Menhir skrev 2010-09-12 09:32:41 följande:

Tandställning för vuxna är sällan ersättningsberättigad, för det krävs i princip medfödda fel som avsaknad av  tänder eller liknande.

Det finns säkert någon enstaka tandläkare som inte är ansluten till Fk men det är sällsynt så jag tror inte det är problemet här.

Systemet fungerar likadant om man går privat ellet hos FTV och på kvittot står pris och om åtgärden är berättigad till ersättning från Fk.

Men som sagt, tandreglering får man ofta betala själv som vuxen (även om det blivit bättre med den "nya" försäkringen).

Menhir, leg tandläkare.

Ok,tack för svaret!
  • SmultronSöt

Den här tråden är ju bra gammal men jag har funderingar i samma banor så jag fyller väl på och ser om någon svarar. 

Jag skulle behöva fixa mina tänder med tandreglering (vad jag tror...) mitt primära problem är (förutom att tänderna sitter extremt tight och växer över/under varandra) att jag har börjat fått ont i munnen, det spänner, molvärker och liksom "kliar" emellan tänderna. Känner att jag vill "vicka" och dra isär på tänderna för att få det att gå över.  Problemen har kommit nu på senare år och jag är ju nästan 30 år, har aldrig upplevt att jag skulle behöva justera mina tänder men nu blir jag snart galen. Tanken har såklart slagit mig att det är konstigt att tandläkaren inte har justerat mina tänder när jag var liten, för rent estetiskt skulle man kunna påstå att det hade behövts (även om jag aldrig har lidit av det). 

Hur gäller det med högkostnadsskydd i detta fall? Kanske någon tandläkare som vet? Om det inte träder in så får jag naturligtvis bekosta det hela själv, kan ju inte gå runt och ha ont i munnen Glad

Svar på tråden Högkostnadsskydd tandvård, vad gäller?