En fråga till er som tror på att privatisera vård, skola och omsorg
Jo, jag har flera gånger hört argument som att det kommer leda till bättre löner för de anställda, samt bättre vård och omsorg i konkurrensens namn.
Nu är det såhär att i min erfarenhet är det precis tvärtom. Jag har inga källor, utan det här är min egen erfarenhet.
När jag precis tagit studenten jobbade jag som timvikarie på ett äldreboende. Jag tjänade 11 kronor mindre i timmen än min kompis som jobbade kommunalt. (vi är lika gamla)
En annan kompis jobbade på ett äldreboende där de hade som policy att inte ringa in vikarier om personal sjukanmälde sig. Då fick de klara sig på färre man helt enkelt. Nu kommer jag inte ihåg om det var privat-privat eller landstingsfinansierat.
Sen eftersom det ska bli vinst också så sparar man in pengar där man kan, och vinsten går inte tillbaka till vårdtagare etc, eftersom den ska gå ut till aktieägare.
Friskolor ska vi bara inte ens prata om. Usch! Mina tre småsyskon har gått på tillsammans tre olika friskolor. Intressant att gymansiefriskolorna är MYCKET frikostiga med betygen. Många av lärarna var inte utbildade lärare= de kostar mindre i lön. En av dessa skolor anser jag helt klart bröt mot läroplanen (de avslutade inte sina kurser efter lästa poäng utan eleven kunde förbättra sina betyg ända till studenten, så ska de inte gå till) Att de är frikostiga med betygen misstänker jag såklart är för att locka elever.
Kontentan av det hela är ju då såklart att jag inte tror att det blir bättre med privata alternativ, om ändå landstingen ska bekosta dem. Klaga inte på mig nu för att jag inte har några källor, jag är jätteintresserad av att läsa om ni har några. Men mina erfarenheter är till syvende och sist mina.
Vad är dina?