• msmurphy

En fråga till er som tror på att privatisera vård, skola och omsorg

Jo, jag har flera gånger hört argument som att det kommer leda till bättre löner för de anställda, samt bättre vård och omsorg i konkurrensens namn.
    Nu är det såhär att i min erfarenhet är det precis tvärtom. Jag har inga källor, utan det här är min egen erfarenhet.
    När jag precis tagit studenten jobbade jag som timvikarie på ett äldreboende. Jag tjänade 11 kronor mindre i timmen än min kompis som jobbade kommunalt. (vi är lika gamla)
    En annan kompis jobbade på ett äldreboende där de hade som policy att inte ringa in vikarier om personal sjukanmälde sig. Då fick de klara sig på färre man helt enkelt. Nu kommer jag inte ihåg om det var privat-privat eller landstingsfinansierat.
    Sen eftersom det ska bli vinst också så sparar man in pengar där man kan, och vinsten går inte tillbaka till vårdtagare etc, eftersom den ska gå ut till aktieägare.
    Friskolor ska vi bara inte ens prata om. Usch! Mina tre småsyskon har gått på tillsammans tre olika friskolor. Intressant att gymansiefriskolorna är MYCKET frikostiga med betygen. Många av lärarna var inte utbildade lärare= de kostar mindre i lön. En av dessa skolor anser jag helt klart bröt mot läroplanen (de avslutade inte sina kurser efter lästa poäng utan eleven kunde förbättra sina betyg ända till studenten, så ska de inte gå till) Att de är frikostiga med betygen misstänker jag såklart är för att locka elever.

Kontentan av det hela är ju då såklart att jag inte tror att det blir bättre med privata alternativ, om ändå landstingen ska bekosta dem. Klaga inte på mig nu för att jag inte har några källor, jag är jätteintresserad av att läsa om ni har några. Men mina erfarenheter är till syvende och sist mina.
    Vad är dina?

• Svar på tråden En fråga till er som tror på att privatisera vård, skola och omsorg
  • Vroooooom

Mina erfarenheter är bara positiva, både av privatläkare och friskolor. Jag tycker att det är bra att de finns även om jag inte tycker att all vård och all skola ska privatiseras.

Did you give the world some love today?
  • msmurphy
    Vroooooom skrev 2010-09-10 16:45:00 följande:
    Mina erfarenheter är bara positiva, både av privatläkare och friskolor. Jag tycker att det är bra att de finns även om jag inte tycker att all vård och all skola ska privatiseras.
    Men på vilket sätt är de bra/bättre. Som motexempel på mina erfarenheter menar jag.
  • SkåneP

Vi nyttjar privat förskola. En grej bland flera som skiljer den från den kommunala är att de har mycket bättre mat till barnen. Närproducerad och handgjort från grunden. Inga halvfabrikat.
    Den är dock dyrare än den kommunala industrimaten.

Enligt din logik skulle ovanstående vara en omöjlighet eftersom ägarna bara kortsiktigt försöker maximera sitt pengauttag (de får ju inte in mer pengar bara för att köper  dyrare mat).

• msmurphy
    SkåneP skrev 2010-09-10 16:54:11 följande:
    Vi nyttjar privat förskola. En grej bland flera som skiljer den från den kommunala är att de har mycket bättre mat till barnen. Närproducerad och handgjort från grunden. Inga halvfabrikat.
    Den är dock dyrare än den kommunala industrimaten.

Enligt din logik skulle ovanstående vara en omöjlighet eftersom ägarna bara kortsiktigt försöker maximera sitt pengauttag (de får ju inte in mer pengar bara för att köper  dyrare mat).
    "Min logik" är som sagt mina egna erfarenheter.
    Bättre mat är ju väldigt bra, närproducerat är viktigt tycker jag.
  • Vroooooom
    msmurphy skrev 2010-09-10 16:53:19 följande:
    Men på vilket sätt är de bra/bättre. Som motexempel på mina erfarenheter menar jag.
    Friskolan hade mindre klasser och mer resurser, vilket innebar att de hade tid att lägga ner på elever med diverse problem. De arbetade aktivt för att alla elever skulle få ett godkänt betyg. De var även bättre på att förbereda för högre studier.

Privatläkarna har tagit sig tid att lyssna och gjort grundliga undersökningar istället för som läkarna på jourmottagningar och vårdcentraler bara skickat hem mig med helt idiotiska råd.
  • msmurphy
    Vroooooom skrev 2010-09-10 17:00:18 följande:
    Friskolan hade mindre klasser och mer resurser, vilket innebar att de hade tid att lägga ner på elever med diverse problem. De arbetade aktivt för att alla elever skulle få ett godkänt betyg. De var även bättre på att förbereda för högre studier.

Privatläkarna har tagit sig tid att lyssna och gjort grundliga undersökningar istället för som läkarna på jourmottagningar och vårdcentraler bara skickat hem mig med helt idiotiska råd.
    Ja fy fasen, på vårdcentralerna får man banne mig ingen hjälp. De vill bara bli av med en känns det som Kräks

De friskolor jag nämnt i ts hade både stora och små klasser, beroende på hur många som sökte in. Min yngsta syster är den enda som nu går kvar i skolan, hon går i 8an och de är 33 stycken i hennes klass.
  • Miss Obsessive

Jag är kluven i frågan. Jag tror att privatisering inte alls alltid är av ondo. Dessutom så skapar privatisering fler jobb. Jag jobbar själv privat för tillfället mot tidigare då jag var kommunanställd. Lönemässigt så har jag 4 kr mer i timmen än innan (118:-/h) + OB. De nackdelar jag upplever av att jobba privat är att jag inte känner mig lika uppbackad av min arbetsgivare om något strular på jobbet, på kommunen så fanns ett tydligare ledarskap (företaget jag jobbar för har inte ens ett kontor i samma stad, all kontakt sker via telefon. 

Dock så har jag inget emot tanken på att sätta mina egna barn i en friskola med en annan pedagogisk inriktning än den kommunala skolan, tex en ur och skur-förskola, eller Montessoriskola. Där jag bor finns också ett gymnasium där undervisningen sker på engelska, om jag haft tonårsbarn så skulle det absolut vara något som jag och sambon skulle överväga att "styra in" barnet på. 

• Vroooooom
    msmurphy skrev 2010-09-10 17:04:08 följande:
    Ja fy fasen, på vårdcentralerna får man banne mig ingen hjälp. De vill bara bli av med en känns det som Kräks

De friskolor jag nämnt i ts hade både stora och små klasser, beroende på hur många som sökte in. Min yngsta syster är den enda som nu går kvar i skolan, hon går i 8an och de är 33 stycken i hennes klass.
    Ja, jag har haft väldigt mycket otur med läkare på vårdcentraler.

Den friskolan jag pratar om hade en maxgräns på hur många elever de ville ha per klass. Så sökte jättemånga så fick de helt enkelt stå i kö i hopp om att någon bytte skola. Det blir ju väldigt tokigt om man tar in alla som söker.
  • SkåneP
    msmurphy skrev 2010-09-10 16:55:32 följande:
    "Min logik" är som sagt mina egna erfarenheter.
    Bättre mat är ju väldigt bra, närproducerat är viktigt tycker jag.
    Ok, fel ordval, ledsen för det.

Hur är dina erfarenheter avseende privata tandläkarmottagningar kontra folktandvården?

Min erfarenhet:
    Ville låta undersöka mig. Inget akut utan bara "vanlig" rutin kontroll (kolla tandhalsar, kolla tandsten typ).
    Folktandvården: Ca 1 års kö. Trodde först de skämtade med mig.
    Privat: Kunde boka en tid inom knappt 2 veckor.

Tack å lov att det privatiserats! Tänk OM jag skulle haft ett problem som låg och grodde. Det hade ju varit mycket värre om det fått ligga och puttra i ett helt år innan det upptäcktes.

Märker inte heller att en större ägargirighet ligger bakom verksamheten. Upplever relativ frikostighet med div. tandtrådsprylar och sådant (typ "ta du en låda sådant här gratis och prova hur det passar dig") som skulle rimma illa med ren pengahunger.

• Tutilure

Jag är för privatisering som en konkurrerande alternativ. Så länge det finns konkurrens så strävar man alltid efter att vara/bli bättre. Gör man inte det så blir man till slut bortvald.

Jag har bara positiva erfarenheter av privat sjuk-och tandvård. Skolor har jag tyvärr inte så mycket erfarenheter av än, men mina barn går på en privat förskola.
    Den är relativt nyöppnad men hittils är vi nöjda. De får bra, varierad mat som är ekologisk och närproducerad. Pedagogerna har särskild utbildning i matematik och språk och de ska börja ha gympa en gång i veckan. Dessutom ska de börja med simskola för de äldsta.

Detta har ingen privat förskola kunnat erbjuda där vi bor.
    Det är en helt annan service och det är oftast mycket enklare att förändra saker eftersom det inte behöver gå genom 15 led av byråkrati innan det händer något.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • msmurphy

Jag tror inte heller att privatisering är enbart dåligt, jag tror till och med att det är nödvändigt i vissa fall. Friskolor som erbjuder annan pedagogik till exempel.
    Men många använder privatisering som en väg för anställda inom den offentliga sektorn att få bättre lön, men inom de privat vård-och skolföretagen verkar anställda tjäna mindre.
    Alltså, jag kan känna lite att man kan väl gå "hela vägen" istället. Privat i Sverige menas ju med fortfarande offentligt finansierat. Och då fungerar ju inte konkurrensen, de privata alternativen behöver inte alls vara bättre för att konkurrera, de behöver bara ge lägsta bud till landstinget/kommunen.
    Jag tycker därför inte att det är bra att lägga ut på entreprenad. Men helprivat kanske vore nåt, som man finansierar antingen själv eller med någon sorts försäkring. Jag vet inte hurdet skulle gå till rent praktiskt, men jag tänker att om folk som "har råd" söker sig till privat vård till exempel, så minskas även trycket på det kommunala. Bara mina smått förvirrade tankar.

SkåneP, angående tandläkare. Jag har inte varit hos tandläkaren på tusen år. Fan måste verkligen gå dit, ge mig inte dåligt samvete

• msmurphy

Miss Obsessive, hur skapar privatisering mer jobb?

• SkåneP
    msmurphy skrev 2010-09-10 20:32:29 följande:
    Miss Obsessive, hur skapar privatisering mer jobb?
    Vårdvalet och den slopade stopplagen har gjort att vi har 239 nya vårdcentraler i landet, en ökning med ca 25%!

De du! 
  • SkåneP
    msmurphy skrev 2010-09-10 20:31:19 följande:
    SkåneP, angående tandläkare. Jag har inte varit hos tandläkaren på tusen år. Fan måste verkligen gå dit, ge mig inte dåligt samvete
    Bra! Då har du ju läge att kolla om det är någon skillnad.
  • msmurphy

Okej, det är ju nice! Men då får vi hoppas att personalen på de 239 nya vårdcentralerna får schysst betalt också.

Svar på tråden En fråga till er som tror på att privatisera vård, skola och omsorg