• Anonym (bostadslös)

"man kan inte bli bostadslös om man har små barn i sverige"

Under några månader har jag letat lägenhet helt förtvivlat utan resultat!
    Lägenheten jag idag bor i har på felaktiga grunder blivit uppsagd (handlar inte om hyresbet.)och jag har snart ingenstans att ta vägen!
    hela tiden har vänner och familj sagt att jag inte ska oroa mig, det löser sig och framförallt alla menar på att man inte kan bli bostadslös om man har småbarn!
    Jag har ett barn, det finns inga lediga lägenheter i normal prisklass lediga här omkring och jag kan inte flytta hur långt bort som helst från ett av sjukhusen som nu ligger 4 mil bort! då både jag och mitt barn behandlas där.
    men givetvis har jag kollat i olika kommuner osv. men det är helt kört. ända erbjudandet jag fick var en på en hyra på 14 tusen och det är helt orimligt för en ensamstående mamma.
    Soc kan inte hjälpa då dom inte har lägenheter, kyrkan har heller inget! SÅ
    vem är det som ser till att man inte kan bli bostadslös om man har små barn?
    vem ska jag kontakta?

• Svar på tråden "man kan inte bli bostadslös om man har små barn i sverige"
  • Anonym

Flytta hem till familj/vänner så länge ?

• Anonym (Hmm)

Kan du inte protestera mot uppsägningen av lgh om det är på felaktiga grunder, ta hjälp av hyresgästföreningens jurister el så?

• Tow2Mater
    Anonym (bostadslös) skrev 2010-09-10 17:40:06 följande:
    hela tiden har vänner och familj sagt att jag inte ska oroa mig, det löser sig
    Jag antar de hjälper till med att hitta en lght åt dig! (hatar dessa kommentarer att "det löser sig". Inget löser sig automatiskt, man löser saker själv.)
  • Lättare

Vem har sagt upp lägenheten? Om det inte handlar om hur du betalt o du är skötsam i övr men tala om för värden att du ändrat dig o vill bo kvar

• Anonym (bostadslös)
    Anonym skrev 2010-09-10 17:42:16 följande:
    Flytta hem till familj/vänner så länge ?
    ingen som bor så att vi kan flytta dit!
    Anonym (Hmm) skrev 2010-09-10 17:43:28 följande:
    Kan du inte protestera mot uppsägningen av lgh om det är på felaktiga grunder, ta hjälp av hyresgästföreningens jurister el så?
    vi har redan försökt! och har fått dom från hyresnämnden.
    Tow2Mater skrev 2010-09-10 17:45:11 följande:
    Jag antar de hjälper till med att hitta en lght åt dig! (hatar dessa kommentarer att "det löser sig". Inget löser sig automatiskt, man löser saker själv.)
    hatar det oxå! fattar inte vad folk menar och ingen kan mottivera sina svar heller
  • Anonym (bostadslös)
    Lättare skrev 2010-09-10 17:51:51 följande:
    Vem har sagt upp lägenheten? Om det inte handlar om hur du betalt o du är skötsam i övr men tala om för värden att du ändrat dig o vill bo kvar
    hyresvärden har gjort det! dom menar på att lgh är uthyrd i andrahand fast det inte är så!
  • Queenie70

soc kan inte ge dig ett kontrakt på en lägenhet i de flesta fall. Men det folk menar är troligtvis att den dagen du står där med dina barn och verkligen inte vet var du ska sova under natten, så går du till socialtjänsten och då kommer de att hjälpa dig på nåt vis med tak över huvudet. Ni kommer liksom inte att bli hänvisade till att sova under en bro. Men det är upp till en själv i de allra flesta fall att ordna ett boende, andrahandskontrakt, innboendekontrakt etc.

• Anonym
    Anonym (bostadslös) skrev 2010-09-10 17:54:11 följande:
    ingen som bor så att vi kan flytta dit!
    Anonym (Hmm) skrev 2010-09-10 17:43:28 följande:
    vi har redan försökt! och har fått dom från hyresnämnden.hatar det oxå! fattar inte vad folk menar och ingen kan mottivera sina svar heller
    Men om ni fått dom från Hyresnämnde så är den ju inte felaktigt uppsagd. Då hade ju hyresbolaget rätt.

Hyr i andra hand tills ni hittar något
    Bo på vandrarhem
    Bo hos familj/vänner
    Låt barnet bo hos sin pappa och du bor hos familj/vänner
  • Anonym (bostadslös)
    Queenie70 skrev 2010-09-10 18:06:56 följande:
    soc kan inte ge dig ett kontrakt på en lägenhet i de flesta fall. Men det folk menar är troligtvis att den dagen du står där med dina barn och verkligen inte vet var du ska sova under natten, så går du till socialtjänsten och då kommer de att hjälpa dig på nåt vis med tak över huvudet. Ni kommer liksom inte att bli hänvisade till att sova under en bro. Men det är upp till en själv i de allra flesta fall att ordna ett boende, andrahandskontrakt, innboendekontrakt etc.
    dagen när vi ska vara ute närmar sig med stormsteg och jag har vart uppe och pratat med soc flera gånger! dom skakar bara på huvudet och säger att det det ända dom kan göra är att ge mig en lista på privat värdar och alla på den listan har jag givetvis varit i kontakt med.
    jag var där senast i dag och grät igen men dom fortsätter bara att säga att dom inte kan lösa det, däremot erbjöd dom mig att se till att mitt barn fick ett hem!
    Tack för den käftsmällen! inte nog med att jag inte har nånstans att ta vägen utan jag ska skiljas från mitt barn också!
  • Queenie70
    Anonym (bostadslös) skrev 2010-09-10 18:12:33 följande:
    dagen när vi ska vara ute närmar sig med stormsteg och jag har vart uppe och pratat med soc flera gånger! dom skakar bara på huvudet och säger att det det ända dom kan göra är att ge mig en lista på privat värdar och alla på den listan har jag givetvis varit i kontakt med.
    jag var där senast i dag och grät igen men dom fortsätter bara att säga att dom inte kan lösa det, däremot erbjöd dom mig att se till att mitt barn fick ett hem!
    Tack för den käftsmällen! inte nog med att jag inte har nånstans att ta vägen utan jag ska skiljas från mitt barn också!
    Låter mycket märkligt. Socialtjänsten ska ha barnperspektiv och aldrig skilja barn från föräldrar  om det inte är absolut nödvändigt. Jag förstår att de inte hjälper dig i förväg så att säga då de flesta faktiskt löser det på nåt vis. Men den dagen då du faktiskt är vräkt och ej vet var du ska sova så är jag övertygad om att de kommer att ge er tak över huvudet på nåt tillfälligt vis, vandrarhem, hotell, lägenhetshotell el dyl. Om de tvivlar på dina föräldrarförmågor kanske en mor och barn placering, men att skilja föräldrar och barn enbart pga. bostadsproblem får inte förekomma, om det inte är en förälder som visat omsorgsbrist, genom att gång på gång på gång blivt vräkt pga misskötsamhet och därmed inte kan ge barnen en trygg tillvaro. Det får helt enkelt inte förekomma annars och skulle vara tjänstefel. Var 17 bor du egentligen?
Svar på tråden "man kan inte bli bostadslös om man har små barn i sverige"