Hej igen,
ja det verkar ju som om du tänkt till inför flytten och att den snart blir av!
Och det är klart att man vågar! Som sagt, det är ju inte en återvändsgränd man hamnar i och det finns ju alltid en väg tillbaks. Man behöver bara krångla lite extra. Vi bodde i Hampshire i England och jag jobbade på ett stort företag i Reading så vi var ju nästan i samma trakter iallafall!
Vi valde att flytta till Göteborg eftersom vi har vänner och familj där, och precis som du kände jag att jag ville vara nära en större stad eftersom det hade blivit för mycket av en kontrast att bosätta sig utanför ett storstadsområde. Och dessutom är det ju här det är störst chans att hitta jobb...
Vi insåg ganska omgående att vi kunde glömma en lägenhet i centrum om vi ville ha 1a hands kontrakt så vi sökte ute i Partille (ca 10-15 utanför centrala Göteborg). Vi hade tur som fick en helt nybyggd 3a som i och för sig kostade en förmögenhet, men iallafall hade allt en banrfamilj kunde önska! Just Stockholm har jag tyvärr inga tips om, och jag kan tänka mig att det är ännu svårare där? Kontakter är nog det allra bästa. Eller ev. köpa bostadsrätt eller lägenhet om det finns någon möjlighet? Då binder man ju sig i och för sig på ett annant sätt om det skulle vara så att man inte trivs alls... Mitt bästa tips får nog bli att ligga på bostadsbolagen. Det måste ju, precis som i Göteborg, finnas en hel del små hyresvärdar som inte finns med där alla andra söker. Här i Göteborg kan man gå till ett ställe som heter boplats Göteborg där de allra största bostadsbolagen finns med och söka lägenhet men det verkar helt omöjligt. Min syster bor hos en liten hyresvärd som äger typ 4-5 hus i ett område och vi var nere där och pratade med dem och det visade sig att fastän de inte hade några lediga lägenheter just då så satte du upp oss i kö. Ca 2 månader efter vi flyttat hit fick vi ett erbjudande om en väldigt bra lägenhet, men tackade då nej eftersom vi redan bott in oss i Partille och trivdes där. Jag kände att just bofrågan i Sverige var det svåraste med flytten.
När du kommer så långt att du får ett erbjudande om en lägenhet brukar det räcka med arbetsgivarintyg som visar inkomst etc. Då underlättar det givetvis att bli förflyttad från UK så man inte har provanställning o dyl. Annars kan man kanske alltid hitta en borgenär. Hade dock känts lite konstigt att be sin mamma tex att skriva på som borgenär när man ändå är 30+!
Jag kan tänka mig att ditt boende i London inte är direkt billigt heller, så det blir nog ingen större chock för dig här. Dessutom, kan du få en liknande lön så blir det nog inte så svårt för dig att hitta hyggligt boende i Stockholm heller.
Det är klart att det blir lättare om du blir förflyttad snarare än söker nytt jobb, då har du ju en historia som kan visas upp om du söker lägenhet och lån tex, men framförallt är det nog skönt för dig själv att veta att du har ett jobb att komma till, som du redan kan. En sak mindre att "lära sig" när man flyttar hit!
Jag blev ju som sagt förflyttad inom företaget och mitt kontrakt ändrades givetvis. Min senaste P60 i England var ca £56k tror jag (bonus + car allowance + lön), och här blev min årsinkomst ca 500.000:-. Semestern gick upp från 25 till 30 dagar. De kollar ju på en mängd olika faktorer när de räknar om det, så det lär ju bli mondre men förhoppningsvis inte så mycket. Jag fick dessutom skriva på ett kontrakt där jag lovade att vara kvar i ett år efter jag flyttat tillbaks, annars skulle jag få betala tillbaks en del av mina relocation costs. Jag stannade aldrig det fulla året och åkte på att betala ca 40.000:- Så tänk på det om du inte riktigt trivs, för isåfall kanske det är lättare att bara kapa alla band och söka nytt jobb. Visst är det väl inte högkonjunktur på arbetsmarknaden här, men jag hade inga problem med att hitta nytt jobb. Jag tror att du har en enorm fördel av att ha varit utomlands så länge. Nu vet jag i och för sig inte vad du jobbar med, men jobb kulturen är helt annorlunda i England (här hinner man ju till och med ta fikarast ibland!
. Detta tillsammans med alla erfarenheter (och språkkunskaper!) du har samlat på dig de senaste 14 åren kommer att göra att du lätt hittar ett jobb, bara du tar för dig! Min transfer tog ca 6 månader att få igenom och när allt var klart ingick det att Ernst & Young hjälpte till med första deklarationen i både UK och Sverige (vi måste fortfarande deklarera i England men nu när huset är sålt i England behöver vi förhoppningsvis inte göra det så länge till.
Känner du att du vill "test flytta" hit kan du ju alltid bara lägga in alla dina saker i storage i England (finns ju en massa bra och billiga runt London, Slough tex) och packa en stor väska och flytta hit och se hur det känns.
Jag flyttade till Amsterdam när jag var 24 utan att ha varit där tidigare (tyckte Amsterdam "lät bra och såg fint ut på bilder"). Jag hade ett brinnande intresse för IT och en avsky av det trygga Svenska livet så jag tänkte att jag skulle flytta utomlands någonstans i ett år och lära mig om IT och sen komma tillbaks och få mitt drömjobb. Jag hyrde ut min lägenhet här i Göteborg i andra hand, sa upp mig från jobbet, packade en stor ryggsäck och katten och flyttade! Det kändes som att jag kunde alltid komma tillbaks om allt gick åt helsike men jag hade så kul så att 1 år blev plötsligt 10 utomlands. Och katten har vi fortfarande kvar.
Stackarn har varit med om mycket men verkar trivas rätt bra med livet ändå.
Jag jämförde ett helt gäng olika flyttföretag i vårt område (som även borde funka i London) tex: Eagle relocations Ltd, F &N worldwide logistics, The moving partnership, Removal group, Migrate global, Atlantic movers och vi fastnade till slut för F & N Worldwide. De var klart billigt och allt gick hur smidigt och bra som helst. Jag har fortfarande kvar mitt excelsheet med alla jämförelser om du behöver siffror! F & N kom och packade ihop hela vårt hus på några timmar och tog med allt. Jag hade räknat lite fel på hur mycket vi hade så vi fick betala lite till i efterhand. Vi betalde ca £3000 allt som allt.
Hoppas denna info var användbar, hör gärna av dig om du har flera frågor!
Kram och lycka till!