• Anonym

Utrensning av tungmetaller

• Svar på tråden Utrensning av tungmetaller
  • Anonym

Ojj, råkade posta innan jag skrivit något:S

Någon som prövat på detta och vart har ni gjort detta? kostnad?

• Anonym

Jag vill rensa kropppen på allt dåligt, har stressat en del och känner att kroppen skulle behöva en nystart

• Anonym

Hej... låter sunt at du vill rensa kroppen. stress gör ju också att kroppen troligen lagrat mer gifter. men när man ska rensa ut tungmetaller så ska man vara försiktig. har du någon erfarenhet/ kunskap om detta? det är viktigt att man understödjer avgiftningsvägarna så man får ut de gifter som kommer loss så de inte bara går runt i kroppen utan att man får ut dem ur systemet. jag skulle råda dig att gå till en duktig näringsterapeut eller kinesiolig för rådgivning. MVH  

• bepoe

Om du ändå vill bränna pengar kan du väl ge dem till röda korset. Det du funderar på är humbug. Har du stressat och är slutkörd - satsa på sömn, bra kost och lite lagom motion. Gå på massage eller ta en dag på ett schysst bad eller något annat som får dig må bra och varva ned. 

• Shizuka

Jag tror inte att mängden tungmetaller i kroppen påverkas av stress. Däremot påverkas mängden vitaminer och mineraler starkt. Där är nog i detta område du ska gå vidare.

Kroppen kan själv göra sig av med sina "gifter" (ej tungmetallerna), men för att detta ska fungera krävs både vitaminer och mineraler. Dessa tenderar att förbrukas snabbt vid stress och det är inte ovanligt med brist på t ex vissa B-vitaminer, speciellt om man röker eller dricker alkohol ibland.

Om du i din miljö har utsatts för bly, kvicksilver (finns t ex i amalgam) eller liknande kan detta hanteras med keleringsterapi. Kelering innebär att en komplexbildare förenar sig med de fria metallatomerna i blodet så att de kan rensas ut genom njurarna. Ett exempel på komplexbildare är EDTA (Etylendiamintetraacetat). Denna används inom sjukvården vid tungmetallförgiftning, så det är inte humbug. Det finns en del på nätet om keleringsterapi. Du kan t ex hitta "Institut för orthomolekylär medicin" i Danmark.

Men som sagt, om du inte har haft några incidenter med tungmetaller utan bara vill "rensa" kroppen lite, är det nog bättre att du fokuserar på vitaminer och mineraler, och naturligtvis en sund daglig motion/träning. EDTA skulle förmodligen inte göra ett dugg för dig, bortsett från att tömma din plånbok.

• Anonym

Yamamoto, du har nog rätt...! Ska tänka vidare i denna banan istället=) Vet ju det här med mineraler och vitaminer,, trodde att det hängde ihop med tungmetaller också. Vill bli gravid inom en snar frmtid utan att förstöra något, det är bara det att sist jag fick barn fick mitt barn två olika missbildningar och jag tänker att det kanske var min kropp som inte var tillräcklig
    Vad tror ni om sånt? Vill inte vara med om det igen, ingen läkare säger något men tycker inte att mans ka pröva på en massa, men sist gjorde jag inte det och det gick ju inte så bra. Finns även misstanke om autism och då läste jag lite om tungmetaller och modern..

• Shizuka

Det är lätt att tro att man är otillräcklig, att man har gjort något fel. Men om man insåg hur otroligt komplex processen är skulle man tycka att det är helt otroligt att det nästan alltid fungerar. Man kan bli religiös för mindre...

Man testar för allt möjligt inför en fertilitetsbehandling. Kanske är det möjligt att få sådana tester utförda om man framför sin oro till sin läkare, jag vet inte. Man kan välja att kolla vitaminer, mineraler, tungmetaller, hormoner och en del annat. Man kan även se om det är några konstigheter i DNA. Det är är förresten TVÅ människors DNA i det lilla ägget...

Du får inte ta på dig skulden för ditt barns missbildningar. Jag tror att du/ni bara har haft otur...

• livet leker
    Anonym skrev 2010-09-11 02:14:06 följande:

Jag vill rensa kropppen på allt dåligt, har stressat en del och känner att kroppen skulle behöva en nystart

Hawaiiansk tarmrening säger jag bara, jag har gjort det 2 ggr och är som en ny människa! Sök på google vet inte var som har det nu för tiden :))
Svar på tråden Utrensning av tungmetaller