• Anonym

Sobril eller Stesolid?

Jag undrar vad skillnaden är mellan dessa tabletter,äter nu Sobril o har gjort i många år men känner nu att dom inte hjälper kan få svår ångest ändå jag tagit en Sobril,är Stesolid bättre mot ångest?

• Svar på tråden Sobril eller Stesolid?
  • Anonym

Ja, om du frågar mig!
    Är det inte så att sobril kan ge ångest efter ett tag, och att man måste öka dosen?
    så är det säkert med stesolid också, men inget jag märkte!

• DreamBitch

Oxazepam har en halveringstid på ca 10 timmar.
    Diazepam har en halveringstid på 20-70 timmar.
    Dom används för ungefär samma sak med den skillnanden att diazepam även ges vid kramper samt vid akuta abstinenssymptom i samband med alkoholmissbruk.
    Diazepam är dessutom mer potent i jämförelse.

• Anonym

tror att stesoliden är mer vanebildande å farlig för kroppen... sobril är mer vänlig..

• Anonym

Kastar också in en fråga i denna tråd om det är okej...? Jag undrar lite samma sak som ts men undrar samtidigt vilken skillnad det är på de nämnda och x-anor...? Äter x-anor depo och vet att dessa har längre verkningstid än "vanliga"  x-anor. X-anoren har jag också fått för mig att den är väldigt beroendeframkallande... Jag har nog aldrig blivit "erbjuden" stesolid men sobril och x-anor i olika skeden i mitt liv... Vad avgör vilket man får...? Vet att du DreamBitch är ganska insatt i sån´t här...

• DreamBitch
    Anonym skrev 2010-09-11 09:28:46 följande:
    Kastar också in en fråga i denna tråd om det är okej...? Jag undrar lite samma sak som ts men undrar samtidigt vilken skillnad det är på de nämnda och x-anor...? Äter x-anor depo och vet att dessa har längre verkningstid än "vanliga"  x-anor. X-anoren har jag också fått för mig att den är väldigt beroendeframkallande... Jag har nog aldrig blivit "erbjuden" stesolid men sobril och x-anor i olika skeden i mitt liv... Vad avgör vilket man får...? Vet att du DreamBitch är ganska insatt i sån´t här...
    Alprazolam används för ungefär samma sak som ovanstående samt även vid paniksyndrom.
    Depottabletten har en förlängd absorptionstid på 5-11 timmar men halveringstiden är densamma för både xanor och xanor depot.
    Skillnaden mellan sobril, stesolid och xanor är alla tre har olika verksamma substanser.
    Vad som avgör vad man får är ju dels vilka symptom man har och dels vad läkaren anser att man behöver.
  • hejasverige90000

Dessa frågor dyker upp med jämna mellanrum och jag svarar på detta forumet som jag svarar folk i "verkliga livet" nämligen att det alltid är individuellt.
    Många svarar positivt på ex 15 mg Sobril  vid behov medan andra knappt märker någon skillnad alls. Det beror på så många olika faktorer. Föreligger det ett tidigare eller nuvarande missbruksproblem? Vilken typ av ångest talar vi om? Är det konstaterat att det verkligen är ångest det handlar om etc.
    Tvingas jag att generalisera skulle jag nog vilja påstå att 5 mg Diazepam (aktiva ingrediensen i Stesolid och Valium, sistnämnda existerar ej i Sverige idag) hjälper bättre än 15 mg Oxazepam (Sobril).
    Man bör dock undvika att ta dessa mediciner då de kan vara starkt beroende framkallande. Det finns dock situationer där en utskrivning av dessa inte går att undvika eller rent av vore mer skadligt för patienten än att inte skriva ut dem alls.
    Xanor är betydligt starkare än Stesolid och Sobril och betydligt mer beroende framkallande. Därför skall den heller ej skrivas ut, eller intas, om inte synnerliga skäl finns.

Lycka till.

• Anonym
    hejasverige90000 skrev 2010-09-12 14:08:33 följande:
    Dessa frågor dyker upp med jämna mellanrum och jag svarar på detta forumet som jag svarar folk i "verkliga livet" nämligen att det alltid är individuellt.
    Många svarar positivt på ex 15 mg Sobril  vid behov medan andra knappt märker någon skillnad alls. Det beror på så många olika faktorer. Föreligger det ett tidigare eller nuvarande missbruksproblem? Vilken typ av ångest talar vi om? Är det konstaterat att det verkligen är ångest det handlar om etc.
    Tvingas jag att generalisera skulle jag nog vilja påstå att 5 mg Diazepam (aktiva ingrediensen i Stesolid och Valium, sistnämnda existerar ej i Sverige idag) hjälper bättre än 15 mg Oxazepam (Sobril).
    Man bör dock undvika att ta dessa mediciner då de kan vara starkt beroende framkallande. Det finns dock situationer där en utskrivning av dessa inte går att undvika eller rent av vore mer skadligt för patienten än att inte skriva ut dem alls.
    Xanor är betydligt starkare än Stesolid och Sobril och betydligt mer beroende framkallande. Därför skall den heller ej skrivas ut, eller intas, om inte synnerliga skäl finns.

Lycka till.
    Nej,jag har absolut inga missbruksproblem men har haft ångest sen jag var barn så jag fick Sobril för c:a 20 år sen,jag står på 2+10 mg per dag o oftast tar jag bara en vågar inte ta mer för skulle jag känna mig konstig då så skulle jag få panik,men på senare tid så hjälper dom inte alls tycker att det blir värre när jag tar dom...
  • Anonym (älskar benzo)

jag tycker personligen att stesolid är mycket mycket bättre än sobril. men mot ångest så borde du ta Xanor. Stesolid är lugnande bara. det är rätt stor skillnad på dom sorterna. Prova Xanor istället.

Svar på tråden Sobril eller Stesolid?