• Anonym (morgonångest)

Morgonångest

Jag har börjat vakna i vargtimmen (kl 4) med en grym ångest, negativa tankar och oro. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Oftast så ligger jag kvar i sängen och slösurfar tills det känns bättre. Det brukar börja kännas bättre vid 7-8 tiden. Jag känner att jag blir trött på dagen eftersom nattsömnen blir så kort. Oftast mår jag hyffsat bra på kvällen.

Jag tror att det är stressrelaterat och jag jobbar på att förbättra min livssituation, jag har även bokat tid hos en läkare.

Någon som känner igen sig? Kanske har tips?

• Svar på tråden Morgonångest
  • Anonym (träna)

Jag vet inte om du tränar men det brukar hjälpa sömnen otroligt bra! Bra kost och träna, gärna kvällen brukar hjälpa mig. Det är avstressande och mycket avslappnande sen. Jag har haft samma problem, brukade vakna upp mitt i natten av att man är pigg i kroppen men huvudet blir aldrig det, jätteobehagligt när det pirrar i benen men ändå vill man sova. Men träning har varit det bästa för mig!

Annars akepunktur kan va bra!

• Anonym (morgonångest)

Tack för tipset. Jag ska försöka träna mer, det blir ju lätt att sånt prioriteras bort när det blir stressigt.

• lova32

Jag vaknar ofta tidigt med ångest. Går då och lägger mig i soffan och sätter på en cd skiva som heter " Mindfullness mindre stress-mer lugn" av Jon Kabat-Zinn. Somnar alltid efter en stund, har aldrig lyssnat ända till slutet och den är 74min. När jag vaknar sen brukar jag må hyfsat.

• Anonym

Jag har inte ångest men när jag har mycket på jobbet eller i livet så brukar jag vakna tidigt och "älta" saker. Det enda som hjälper är att göra något åt det man ältar. Om det är ekonomin - ta kontakt med en ekonomirådgivare, om det är förhållandet - tala ut. osv.

• Anonym

Exakt samma för mig.... Så sjukt jobbigt på morgonen!
    Vaknar jag i normal tid är det bästa att gå upp för att bli av med ångesten, men är det tidigt så vill man ju försöka sova vidare. Men oftast blir det inte så utan bara att ångesten stegras och sen när det är dags att gå upp vill man ju bara kräka av sömnbrist och jätteångest. Suck för detta!

• Anonym (morgonångest)
    lova32 skrev 2010-09-11 08:01:57 följande:
    Jag vaknar ofta tidigt med ångest. Går då och lägger mig i soffan och sätter på en cd skiva som heter " Mindfullness mindre stress-mer lugn" av Jon Kabat-Zinn. Somnar alltid efter en stund, har aldrig lyssnat ända till slutet och den är 74min. När jag vaknar sen brukar jag må hyfsat.
    Tack, jag ska se om jag kan få tag på den skivan :)
  • Anonym (morgonångest)
    Anonym skrev 2010-09-11 08:04:07 följande:
    Jag har inte ångest men när jag har mycket på jobbet eller i livet så brukar jag vakna tidigt och "älta" saker. Det enda som hjälper är att göra något åt det man ältar. Om det är ekonomin - ta kontakt med en ekonomirådgivare, om det är förhållandet - tala ut. osv.
    Jo, det är mest jobbet som stressar mig, och kanske förhållandet också. Men det är inte alltid så lätt att veta hur man ska lösa det som stressar en.
  • Anonym (morgonångest)
    Anonym skrev 2010-09-11 09:39:45 följande:
    Exakt samma för mig.... Så sjukt jobbigt på morgonen!
    Vaknar jag i normal tid är det bästa att gå upp för att bli av med ångesten, men är det tidigt så vill man ju försöka sova vidare. Men oftast blir det inte så utan bara att ångesten stegras och sen när det är dags att gå upp vill man ju bara kräka av sömnbrist och jätteångest. Suck för detta!
    Ja, det låter ju likt :(

Har du haft så länge? Sökt någon hjälp?
  • Anonym
    Anonym (morgonångest) skrev 2010-09-11 10:17:38 följande:
    Ja, det låter ju likt :(

Har du haft så länge? Sökt någon hjälp?
    Jag äter Citalopram och försöker att jobba med mina tankar och att sluta älta sådant jag inte kan förändra.  Läser just nu en bok som jag tycker ger mig mycket. "Befriad från ångest" av Lucinda Basset.
    Att bli medveten om varför man är som man är tycker jag också är viktigt. Sen att man tar till all hjälp som finns. Prata, prata och åter prata hjälper mig när det är som värst. Folk i min omgivning fungerar som bollplank och jag får många nyttiga aha-upplevelser.
    Se över din livssituation och skriv ner allt på papper, finns det något du kan förändra? Jag vet att det är jättesvårt, men försök starta någonstans.....jag är själv mitt uppe i allt jobb med detta, men det ska gå! Jag ska bli fri!

Kämpa på, håller tummarna för dig!
  • Anonym (meto)

Det är ett typiskt symptom att ha ångest tidigt på morgonen vid depression, eller när man är på väg in i en depression. Hormonerna ändrar sig i kroppen beroende av när på dygnet det är, och därför mår man alltid som sämst på morgonen. Det är ett tecken att ta på allvar, så berätta det för din läkare!

Svar på tråden Morgonångest