• Diorali

Byta SP mot FP??

Hej!
    Har ett dilemma som jag sitter och grubblar över. Jag blev halvt sjukskriven från 1:a Augusti och från och med i onsdags blev jag helt sjukskriven fram till förlossningen.
    Skickade in alla papper direkt till FK när jag blev halvt sjukskriven i Augusti. Sen dess har jag inte hört något från dom om det kommer bli godkänt eller ej. Så, för att klara oss ekonomiskt kan man ta ut föräldradagar så länge för de dagar jag är sjukskriven i Augusti-September? Och sen när/om det blir godkänt kan man stoppa föräldradagar så jag får sjukpenningen istället?
     Detta är ett jäkla dilemma med FK att allt ska ta sån tid, för har en vän som fick barn i juli som också blev sjukskriven innan och hon har fortfarande inte fått någon sjukpenning för det.. Måste ju överleva!!
    Är dock nojig att de ska säga ja men då kunde du ta ut föräldradagar hela tiden innan istället för att bli sjukskriven!
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Byta SP mot FP??
  • Jessa med 3

Nej, jag tror inte att du kan ta ut fp i väntan på beslutet. Dessutom kan det vara lite väntetid även på de pengarna, när ärendet är nytt... Men kontakta fk och fråga!!

• Diorali

Attans! Hmm ja jag får ringa dom igen och höra vad de säger. Känns som jag ringer dem jämnt för man hör olika hela tiden och ibland till och med fått olika svar från olika handläggare..
    Tack för svaret! :)

• Little me

Enligt papper man får från FK så ska dem höra av sig INOM 7 dagar om du INTE blir beviljad sjukskrivning. Annars ska pengarna komma nästkommande utbetalningsdag. Men ring och fråga annars om du är godkänd

• Diorali

oj det visste jag inte! detta måste kollas upp, då kanske jag är godkänd :) tack för infon!

• Demajo

tror det kan vara bra att ta handläggarens hela namn så du har en person att referera till om du behöver återkomma. Speciellt om de säger olika!

Svar på tråden Byta SP mot FP??