• Anonym (nojig)

"glömde" att jag är gravid - nu orolig!

Jag vet inte vad jag tänkte på! Annars är det inget i mitt huvud förutom det lilla pyre som gror i min mage.
    Igår badade jag bubbelpool. Över en timme, snarare två, i 38 gradit vatten. Jag var sådär varm och lite svettig när vi klev upp.
    Stackars pyret måste ju blivit helt överhettad därinne :(
    Kan den ha tagit skada av en tillfällig temeraturhöjning? Är i vecka 6, så det är ett väldigt litet pyre där inne...
    Världens nojigaste just nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 08:55
    Lägger till att jag har ett änglabarn, som visserligen dog efter födseln efter fullgången graviditet, men det gör mig smått hysterisk när det gäller denna graviditet... Vill inte förlora ett "barn" (eller blivande barn) till...

• Svar på tråden "glömde" att jag är gravid - nu orolig!
  • Philippa

Men snälla nån.. varför skulle det vara farligt??

Fostret har inte tagit skada!!!

• Spiro

Ingen fara alls. Badade bastu när jag var gravid med sonen och enligt BM var det ingen fara.

• Anonym

Nej, det tror jag faktiskt inte. Jag tränar väldigt mycket och blir väldigt svettig och varm av det (i v.9+4)  Man säger att temphöjningar kan vara farliga för barnet men då pratar vi ca 39 grader och uppåt. Jag tror inte att du behöver vara orolig. I vilket fall som helst så kan du inget göra nu, utan prata med din BM på inskrivningen så får hon förklara närmare hur det fungerar.

• Johanna S

Jag har badat bubbelpool med två av mina 3 graviditeter och barnen har inte tagit skada av det.

I v. 6 så är det väldigt väldigt litet och ligger väl skyddat inne i magen.

Lycka till med graviditeten!

• Echidna

Du ska inte vara orolig. Om du "bara" är i v 6 så har fostret inte tagit skada, det är ju itne ett pyre riktigt än. Om du är orolig så ring din bm på måndag.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym (jag)

Hej!!
    Det enda som kan hända om man bubblar är att man kan få sammandragningar, men då får man dom ganska direkt. Bebben klarar värmen det är ju 37 grader inne i dig. Det är inga problem att varken träna eller basta. Ta det lite lugnt med bubblandet så går det nog bra.

• Anonym
    Men snälla nån.. varför skulle det vara farligt??

Fostret har inte tagit skada!!!
    Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.

Kan ju tillägga att de nya rekommendationerna från Strålskyddsinstitutet säger att man inte ska göra onödiga UL heller på grund av att man kan hetta upp fostret. Kanske värt att tänka på...
  • Houston

Det som man säger om bubbelpool är den förhöjda risken för infektioner som gravid, urinvägsinfektion, det har inget m värme att göra. Offentliga bubbelpooler kanske inte rengörs så ofta som se badkar m bubblor man har hemma.

• Anonym (nojig)
    Anonym skrev 2010-09-11 08:50:18 följande:
    Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.

Kan ju tillägga att de nya rekommendationerna från Strålskyddsinstitutet säger att man inte ska göra onödiga UL heller på grund av att man kan hetta upp fostret. Kanske värt att tänka på...
    oj då :( Det var nåt sånt jag hade för mig...

Om vattnet var 38 grader, borde jag väl inte blivit varmare än 39 grader? Fast man svalkas ju inte av som i luften...
  • Anonym
    Houston skrev 2010-09-11 08:51:57 följande:
    Det som man säger om bubbelpool är den förhöjda risken för infektioner som gravid, urinvägsinfektion, det har inget m värme att göra. Offentliga bubbelpooler kanske inte rengörs så ofta som se badkar m bubblor man har hemma.
    Läs igen.
Svar på tråden "glömde" att jag är gravid - nu orolig!