• Anonym (Stina)

Kan man känna av en grav. några dagar efter äl?

Jag undrar ifall man kan känna av sin graviditet några dagar efter ägglossning? Det är verkligen jätteknepigt, jag har börjat må illa, får ökad saliv i munnen, stickningar i brösten. Det känns som om jag är gravid? Vilket är knepigt, då det inte gått så många dagar.

Mensen var den 25/8 och vi sexade till lite den 4/9 och 7/9.

Mina äl-test var slut, och jag glömde att beställa från testlagret, så jag vet inte exakt när jag hade äl?

• Svar på tråden Kan man känna av en grav. några dagar efter äl?
  • Anonym (samma)

Hej, jag undrar samma sak :) hade också sista mens den 25/8 och hade äl nu i dagarna men jag tycker redan mig känna att det sticker lite i tjejmagen och att brösten är svullna.. Men ibland undrar jag om man inte bara inbillar sig för man så gärna vill :)

när har du bim?

• Topdog

Det är inte en eventuell graviditet du känner, utan det progesteron som frigörs i kroppen vid ägglossning. Progesteronhalterna stiger i ca en vecka, ligger stabilt ett par dagar och sjunker därefter hastigt (det är det som utlöser mensen).

Hur mycket progesteron som utsöndras vid ÄL kan variera från cykel till cykel. Släpper man två ägg blir progesteronhalten dubbel. Även hur man reagerar på progesteronet kan variera från cykel till cykel. Vissa gånger känner man inte av det alls. Andra gånger känner man av progesteronet tydligt tex viktökning, huvudvärk, stickningar/ömma bröst, illamående, yrsel, svullnad, mensvärk mfl.

• Anonym (Stina)

Bim borde vara runt den 28/9 (har 28 dagars cykel). Hoppas verkligen att det blir Plus för oss Glad

Topdog: Man hoppas så mkt att man vill att det ska vara grav.symptom. Jag har inte tänkt på det innan, men det är nog som du skriver progesteronet som utsöndras vid Äl. För de är precis de symptomerna som du skriver. Sen när man har googlat runt lite (lätt hänt Flört) så finns det vissa som har haft symptom ngr dagar efter Äl och sedan fått plus. Fast jag antar att det kanske bara är ngr få?

• Anonym (Stina)

oj skrev fel, menade bim borde vara runt den 21-23 September

• Anonym (samma)

Då har vi bim samtidigt :) ohh jaa jag hoppas också verkligen att det blir plus för oss!  Jag längtar så! Har du barn sen innan?

• Anonym (Stina)

tyvärr inga barn Rynkar på näsan har du?

• Anonym (samma)

Nope inga barn här heller ... Ohh vad jag vill! Har många vänner i min omgivning som är gravida eller precis fått barn och nu känner jag att nu är det min tur..Jag har väntat och längat så länge nu!
    Och hur ska man lyckas vänta två veckor innan man kan testa? Det kliar ju i fingrarna. :)

• Anonym (Stina)

det är samma här :) Två veckor känns som en evighet! Nu har jag har beställt lite äl-test och grav.test från testlagret nu så att jag är beredd nästa gång (ifall det inte skulle bli ngt denna gången) :)

• Plutteli

Jo, det är faktiskt möjligt att känna av en graviditet väldigt tidigt, från strax efter befruktningen, men i synnerhet från att ägget fäst och graviditeten är "etablerad". Beror på hur känslig man är för graviditetshormoner. Jag är tex överkänslig (vilket gör att jag har löjligt lätt för att både bli gravid och känna av graviditeten på direkten men själva graviditeten är ett helsike), min första graviditet hade haft p-stav innan, under de två år jag hade p-stav hade jag ingen ÄL alls, och således ingen mens och noll koll på när mensen kunde komma. Tog ut p-staven, jag och maken hade sex när vi kom åt att ha det typ.. 4 veckor efter uttagandet av p-stav sa jag till min man att jag tror jag är gravid för jag känner mig så konstig i magen. Köpte graviditetstest och fick ett plus direkt!
    Denna graviditet samma sak. Jag har supertydlig ÄL nu efter en första graviditet och förlossning så jag visste lätt när vi skulle ha sex, så vi hade sex EN gång på en hel månad, ungefär en vecka efter sexet vid ÄL så säger jag samma sak igen till min man: Jag ÄR gravid, jag bara känner det. (Var yr, bubblig/gasig mage m.m.), så på BIM-2 tvingar jag honom att gå med mig och köpa gravtest och gör ett test så fort vi kommer hem: Plus direkt hur tydligt som helst!

Jag tror jag känner av graviditet så lätt för att min ÄL infaller bara 7 dagar innan min mens kommer, iom att en befruktning sker skickas en första omgång hormoner ut i kroppen för att fördröja mensen, när ägget fäst kommer det stora hormonpåslaget för att visa kroppen att man är gravid, och jag är som sagt överkänslig mot gravidhormoner varav min kropp reagerar direkt på dessa hormoner.

Så, kort: Ja, det går att känna av graviditet fort, men det är inte jättevanligt.

• Anonym (Stina)

ett stort grattis till Graviditeten!!! Glad 
    och ett stort tack för ditt svar!! Nu blev jag genast mkt hoppfull Glad

Svar på tråden Kan man känna av en grav. några dagar efter äl?