• Jelina068

v.33+4 mensvärk som gör ONT

Är i v.33+4 och har mensvärk som gör ONT inte bara värk alltså. Behöver jag oroa mig eller kan det bara vara förvärkar? Eller vad tror ni?

• Svar på tråden v.33+4 mensvärk som gör ONT
  • Jelina068

Har precis tagit panodil och ska ner i ett varmt bad nu tänkte jag.

Vill ändå höra vad ni har att säga.

• alvias78

Om du upplever att du har en mensvärk och den gör riktigt ont och det hjälper inte med alvedon etc så skulle jag ringa in.
    Det är inte rejäla sammandragningar?

• lillifi

jag har oxå lite problem med "mensvärk" och har haft sedan vecka 30, är nu i vecka 34!
    förvärkar enligt min BM och inget som är farligt/skadligt OM det inte tar fart och övergår i regelbundna värkar som ökar i smärta och kraft.
    Jag har själv varit på g att ringa till förlossningen någon gång... men men... det är så här för vissa i slutet!
    Lycka till!

• Delene

Har läst att man kan skilja på värkar i förvärkar genom att lägga sig i ett varmt bad. Om värkarna avstannar är det förvärkar. Kan vara ett bra sätt att lugna sig.

• Dakine

Är ju dock lite jobbigt att lägga sig i ett varmt bad varje gång man får värkar. Bli blöt i onödan :P

Min barnmorska sa att sammandragningar ger med sig om man lägger sig ner, men det gör inte värken.

• Belissima

harh aft mensvärk och jobbiga SD hela veckan är i vecka 36 nu. Frågade bm om detta och hon sa att det är normalt(kan kännas mer 2a gng) men tilltar de så skulle jag ringa förlossningen. Jag har tagit alvedon och badat,de lugnade ner sig men kom tbx efter en stund igen - mensvärken altså.

7 Maj/ BF 10-10-10
  • Jelina068

TAck för era svar. Badet hjälpte inte men 1 timme efter 2st panodil så gav det med sig.
    Läste att om man får ont före v.37 så bör man kontakta förlossningen, men som sagt så avtog det efter en timme tack vare panodilen tror jag. Hade mensvärk i 2,5 timmar och de sista 1,5 gjorde det förbaskat ont, kunde inte urskilja några sammandragningar pga smärtan.
    Har haft några sammandragningar nu efter det onda försvann men som tur är inga regelbundna.

Sen började jag oroa mig lite oxå pga att jag är snittad två gånger och jag tror att jag ska åka in i god tid just pga av det. Får föda vaginalt om allt går som det ska den här gången.

• Leiben
    Dakine skrev 2010-09-11 11:15:51 följande:
    Är ju dock lite jobbigt att lägga sig i ett varmt bad varje gång man får värkar. Bli blöt i onödan :P

Min barnmorska sa att sammandragningar ger med sig om man lägger sig ner, men det gör inte värken.
    mina sammandragningar gör ofta inte det så det är ingen garanti.

och sen när hjälper alvedon mot mensvärk? jag vet att man ger det för att man inte får ta de tabletter som faktiskt ger effekt när man är gravid men om någon skulle ge mig en alvedon eller panodil när jag har mensvärk så skulle jag tacka nej för den är verkningslös!
  • Leiben

men till ts: jobbigt hur som att ha ont och också om det är förknippat med ovisshet. känner du oro så ring förlossningen. det är alltid skönt att få information av experter och inte bara av oss godtyckliga här på nätet ;)

lycka till och hoppas det inte är nåt som startar i förtid.

• Jelina068

Har inte fått tillbaka det onda, tack å lov. Tack igen till er som svarade. Om jag förstår det rätt så är mensvärken=förvärkar?.
    Har ju haft lite svag mensvärk i veckan även då på morgonen men ingen smärta som jag hade idag.

Ni får ha en trevlig lördagskväll.

Svar på tråden v.33+4 mensvärk som gör ONT