• nötskrikan

Hopplöst klåfingrig 17-månaders

Har en dotter på 17 månader som inte bryr sig om sina leksaker utan bara vill klättra på allt hon ser, stå och hoppa på borden, riva sönder krukväxterna, sätta på diskmaskinen, öppna frysen, riva ut köksskåpen osv. Vad ska man göra? Och när slutar de med det här beteendet? Har en treåring också men jag kommer inte ihåg när hon slutade.

• Svar på tråden Hopplöst klåfingrig 17-månaders
  • La Lola

Man går efter o talar om att de inte får göra så o lyfter ner o ställer tillbaka....helt enkelt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Nyfiken gul

barnsäkra, barnsäkra och barnsäkra....

min 2-åring håller fortfarande på och min 12-åring har aldrig slutat vara klåfingrig...  (däremot 10-åringen var aldrig intresserad)

sätt spärrar, snören, pinnar och hakar på allt som inte ska öppnas, lyft undan det som är i barnhöjd som du är rädd om och se till att det som kan öppnas inte innehåller något konstigt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • nötskrikan
    La Lola skrev 2010-09-11 10:10:42 följande:
    Man går efter o talar om att de inte får göra så o lyfter ner o ställer tillbaka....helt enkelt.
    Jo, gör precis det, men har en sån där ettåring som bara skrattar och tycker det är jätteroligt och går tillbaks. Jag skulle gärna vilja kunna sitta ner ett par minuter och inte följa efter henne hela dagarna.
  • La Lola
    nötskrikan skrev 2010-09-11 10:20:14 följande:
    Jo, gör precis det, men har en sån där ettåring som bara skrattar och tycker det är jätteroligt och går tillbaks. Jag skulle gärna vilja kunna sitta ner ett par minuter och inte följa efter henne hela dagarna.
    Jepp, så är Hedda oxå....
  • nötskrikan
    Nyfiken gul skrev 2010-09-11 10:10:57 följande:
    barnsäkra, barnsäkra och barnsäkra....

min 2-åring håller fortfarande på och min 12-åring har aldrig slutat vara klåfingrig...  (däremot 10-åringen var aldrig intresserad)

sätt spärrar, snören, pinnar och hakar på allt som inte ska öppnas, lyft undan det som är i barnhöjd som du är rädd om och se till att det som kan öppnas inte innehåller något konstigt.
    Jo, har plockat undan allt farligt och allt som vi är rädda om. Men köksskåpen och lådorna har knoppar såklart och frysen vet jag inte heller hur man ska kunna spärra. Diskmaskinen skulle man kunna dra ur kontakten men då går det ju inte att använda den och det blir för krångligt. Har fått springa iväg fem gånger bara medan jag skriver det här för att ta bort henne från förrådet (har tyvärr ingen nyckel till dörren) och från badrummet (kan inte låsa, treåringen måste komma in).

Mm, treåringen har haft paus men nu är hon klåfingrig igen, det kanske aldrig slutar. Hon går och tar saker som hon vet att hon inte får ta. Igår hade hon tagit alla plåster vi har i huset och satt dem på dockan.

Får väl fortsätta jaga och inse att vi aldrig kommer att kunna ha det fint hemma
  • nötskrikan
    La Lola skrev 2010-09-11 10:22:45 följande:
    Jepp, så är Hedda oxå....
    Och så läser man i trådar här på fl att "det är bara att säga åt barnet och visa att man inte får göra så, då lär det sig". Lol. Barn är olika...
  • La Lola
    nötskrikan skrev 2010-09-11 10:34:33 följande:
    Och så läser man i trådar här på fl att "det är bara att säga åt barnet och visa att man inte får göra så, då lär det sig". Lol. Barn är olika...
    Jo här funkar det förvisso på vissa saker.
    Men i övrigt står vi bara ut med att hon tömmer skåp, snor med sig olika flaskor från kylen, klättrar upp på stolarna osv osv osv.....

Alma höll aldrig på så här så jag undrar ibland om Hedda är normal....o det vet jag ju innerst inne att hon är....
  • viseversa

Min unge var/är likadan. Hon är extremt nyfiken och har alltid klättrar på allt. Hon klättrade upp i sin matstol innan hon kunde gå. Och har nu som 2 åring ett extremt balanssinne.

Hon river i allt och drar ut skåp lådor blomkrukor. När hon var mindre smakade hon även på ALLT. Så man fick verkligen se till så hon inte fick i sig farliga saker. Vi har kemikalier JÄTTE högt upp då hon är som en apa och kommer in på dom mest förvånansvärda ställerna.

Hon börjar lugna sin först nu. Ja hon klättrar fortfarande men stoppar inte allt i munnen och har börjat leka med leksaker. Bäddar med sina dockor och nallar och bygger med sina klossar.

Men det har tagit två år. Och jag trodde ibland jag skulle bli galen. Inte kunde man gå till parken med henne heller för vände man sig o en sekund så var hon försvunnen. Helt orädd för andra människor och i sommras sprang hon rakt ut i vägen två gånger. 

Min äldsta var helt tvärt om och inga problem alls. Hon är/var väldigt lugn och lyssnade på vad vi sa och rev aldrig i blommor och andra saker hon inte fick ha. Hon är också ganska klumpig och har inte ens hälften så bra balans sinne som lillsyrran. Har insett att mina ungar är som natt och dag. Men det är kul att ha så olika barn både till personlighet och utseende=)

• nötskrikan
    La Lola skrev 2010-09-11 10:38:49 följande:
    Jo här funkar det förvisso på vissa saker.
    Men i övrigt står vi bara ut med att hon tömmer skåp, snor med sig olika flaskor från kylen, klättrar upp på stolarna osv osv osv.....

Alma höll aldrig på så här så jag undrar ibland om Hedda är normal....o det vet jag ju innerst inne att hon är....
    Nej min äldsta var inte heller riktigt lika klåfingrig, hon har börjat klättra först nu vid tre års ålder. Hon ser att lillasyster klättrar upp på borden och står och hoppar och så gör hon likadant.
  • nötskrikan
    Mamma till två mirakel skrev 2010-09-11 10:40:17 följande:
    Avled med annat....enda som funkar...
    Mm, det funkar bra men jag orkar inte alltid
  • nötskrikan
    viseversa skrev 2010-09-11 10:42:32 följande:
    Min unge var/är likadan. Hon är extremt nyfiken och har alltid klättrar på allt. Hon klättrade upp i sin matstol innan hon kunde gå. Och har nu som 2 åring ett extremt balanssinne.

Hon river i allt och drar ut skåp lådor blomkrukor. När hon var mindre smakade hon även på ALLT. Så man fick verkligen se till så hon inte fick i sig farliga saker. Vi har kemikalier JÄTTE högt upp då hon är som en apa och kommer in på dom mest förvånansvärda ställerna.

Hon börjar lugna sin först nu. Ja hon klättrar fortfarande men stoppar inte allt i munnen och har börjat leka med leksaker. Bäddar med sina dockor och nallar och bygger med sina klossar.

Men det har tagit två år. Och jag trodde ibland jag skulle bli galen. Inte kunde man gå till parken med henne heller för vände man sig o en sekund så var hon försvunnen. Helt orädd för andra människor och i sommras sprang hon rakt ut i vägen två gånger. 

Min äldsta var helt tvärt om och inga problem alls. Hon är/var väldigt lugn och lyssnade på vad vi sa och rev aldrig i blommor och andra saker hon inte fick ha. Hon är också ganska klumpig och har inte ens hälften så bra balans sinne som lillsyrran. Har insett att mina ungar är som natt och dag. Men det är kul att ha så olika barn både till personlighet och utseende=)
    Jo det är kul att upptäcka barnens personligheter och se att även syskon kan vara så olika.
    Lekparken brukar vi gå till, lillan är jättebra på att åka rutschkana själv och även klättra i klätterställningar men hon tröttnar fort och vill sen bara springa så det slutar med att jag måste jaga henne och storasyster blir ledsen för att jag inte stannar kvar i lekparken med henne

Knoppussel och bultbräda gillar hon i alla fall. Plus alla leksaker i syrrans rum men då blir storasyster inte så glad
    Dags att fundera på städning och lunch.
  • viseversa
    nötskrikan skrev 2010-09-11 10:55:00 följande:
    Jo det är kul att upptäcka barnens personligheter och se att även syskon kan vara så olika.
    Lekparken brukar vi gå till, lillan är jättebra på att åka rutschkana själv och även klättra i klätterställningar men hon tröttnar fort och vill sen bara springa så det slutar med att jag måste jaga henne och storasyster blir ledsen för att jag inte stannar kvar i lekparken med henne

Knoppussel och bultbräda gillar hon i alla fall. Plus alla leksaker i syrrans rum men då blir storasyster inte så glad
    Dags att fundera på städning och lunch.
    japp Alwa tröttnar också fort och då försvinner hon bara spårlöst om man inte är henne hack i hälarna hela tiden. Numera går jag BARA till lekplatser som är inhägnade och har öppen planlösning så man ser dom hela tiden för mina nervers skull.
  • Klassikern

Själv är jag inne på min andra klätterkuse. Alla stolar hos oss ligger ner... (och grannens barn har aldrig ens försökt att klättra upp på deras bord - barn är väldigt olika). Nu har hon tyvärr lärt sig att öppna dörrar också. Toadörren kan vi inte sätta barnspärr på, för då kommer ju inte den större tjejen på 4 år in. Funderade på att sätta en hasp högt som bara 4-åringen når, men då sa min man "och sedan sitter man inlåst på toa".... Toaborsten har dock fått flytta utom räckhåll (inte så nice om hon använder den som tandborste).

Tittade bort några sekunder i somras och vips var 1,5-åringen högst upp i klätterställningen. Hon är blixtsnabb!

Men det går ju över till slut. Fast det skulle ju vara kul att någon gång kunna ha en duk, ett ljus eller något annat ifred.

• sarsparis

Barn är ju så nyfikna och vill utforska världen, har en son på 2 ½ år, han är fortfarande likadan, han ska ta på allt!!!

Bara låt dom klämma och känna på allt som inte är farligt, nu först, efter 2 år, har vi kunnat ha blommor  och lampa i fönstret.

Svar på tråden Hopplöst klåfingrig 17-månaders