The Maria skrev 2010-09-11 16:23:30 följande:
Visst kan du det! Jag har bara pumpat pga att min son inte kan ammas. Jag slutade pumpa när han var strax över åtta månader, då jag själv hade fasat ut det hela efter att ha tröttnat. Mjölken rinner till när du börjar pumpa och pumpar du bara tillräckligt ofta så kommer mjölken inte att ta slut.
Mina synpunkter på pumpning är dock:
- Du har aldrig mjölken klar med dig när du är någonstans. Antingen ska du göra ersättning eller så måste du stå och värma bröstmjölk någonstans. Inte det lättaste alla gånger. Ska du inte amma så har du ju det problemet oavsett...
- Det tar tid. Jag skulle pumpa varje bröst i tio minuter och det var tredje timme. Nu fick jag låna en riktigt bra pump genom landstinget eftersom jag inte kunde amma hur gärna jag än ville och fick på så vis möjlighet att pumpa båda brösten samtidigt vilket sparade mycket tid. Från början kunde jag bara köra ett bröst i taget och det var svårt att få 20 min över så pass ofta till att pumpa.
- Om bebis inte sover bra så blir det oerhört jobbigt. Min son sov väldigt dåligt de första fyra månaderna och de få stunder han sov hann jag inte få någon vila utan fick snabba på och pumpa för att hinna innan han vaknade igen. Höll på att gå in i väggen. Dock behöver ju inte din bebis vara lika som min...
- En stor fördel är att pappan kunde hjälpa till och mata sonen.
- Jag ser det som en fördel att ge mitt barn min mjölk. Ersättningen idag är inte dålig men allt bröstmjölk har (antikroppar tex) kan den omöjligt ha.
Med facit i hand skulle jag inte ha pumpat så länge som jag gjorde. Det tog tid, var jobbigt att hinna med. Dock ville jag att sonen skulle få min mjölk i så stor utsträckning som möjligt, speciellt i början. Med tanke på hur sonen sov och hur jag mådde över att behöva stressa för att kanske hinna pumpa borde jag ha fasat ut det hela för länge sen. Jag är nöjd och glad att jag orkade pumpa så länge men vet inte om jag skulle göra om det igen om även nästa barn har detta handikapp så han/hon inte kan ammas. Men om du inte vill amma och ser pumpning som ett alternativ så testa! Du kan alltid sluta om du inte orkar/tycker att det känns bra!
Tack för superbra info.
Jag vill ju inte amma, och har absolut inget emot att ge ersättning. Men jag känner pressen på mig att ge mjölken, speciellt den första feta mjölken. Då tänkte jag att pumpa vore en bra kompromiss, då mitt problem är att bebisen suger på bröstet. Om jag pumpar så slipper jag det men bebisen får ändå i sig mjölken. Men jag skulle nog inte pumpa så länge som du gjort, utan max ett par veckor och sedan gå över till ersättning helt