• sara b

Värk i ryggen hela tiden

I lördags, söndags och måndags natt har jag haft molande värk i ryggslutet vilket har gjort det svårt att sova. Men idag så har värken fortsatt även under dagen, känns som molande mensvärk men den håller i sig hela tiden. Den försvinner liksom inte... Har oxå haft mensvärk i magen under dagen men inte så mkt. Däremot har jag haft väldigt ont i sidorna av magen, känns ungefär som när man får håll, vilket har gjort att jag har varit tvungen att ta "babysteps" när jag går för annars gör det ont!

Igår så lossnade en liiiten bit av vad jag tror var slemproppen och sen var det lite blod varje gång jag torkade mig efter toabesök. Men nada idag.

Har tagit en varm dusch och även testat alvedon men värken försvinner inte, så någon typ av förvärk är det nog inte. Någon som vet varför det känns så här? Är det för att det är tungt för ryggen på slutet eller vad?

Tacksam för åsikter!
    Mvh Sara v.37 (36+4)

• Svar på tråden Värk i ryggen hela tiden
  • amraimer

Hej Sara!
    Mina värkar startade med en slags "sträckningskänsla" i ryggen. Nå´n blandning av ilvärk och molvärk. Slemmisen hade lossnat en vecka tidigare, men blödningen kon samma kväll som värken i ryggen samtidigt som de riktiga värkarna satte in och 03.22 samma natt föddes sonen, så det KAN vara på gång...
    Har du sammandragningar?

• sara b

Jag hade några stycken på rad men det var för en timme sen. Inget efter det...

• amraimer

Gör de ont, eller snarare; Känns de annorlunda? Tex sitter som ett band runt "mensmage" och rygg, ilar ned i benen eller längs ryggraden, sitter i ljumskarna etc.?
    Jag kände aldrig av mina första värkar, utan blev mer "anfallen" av riktigt starka och täta värkar senare under kvällen. I efterhand så vet jag att det började med ryggvärk och återkommande sammandragningar utan egentlig smärta dår varken ryggvärk eller sammandragningar upphörde i duschen, även om det lidrade lite.
    Håll koll på sammandragningarna, när de blir regelbundna (skit i hur täta) kan du ju ringa förlossningen. Är du osäker så ring redan nu och rådgör med dem.
    Lycka till! Jag kollar in här med jämna mellanrum och ser hur det går för dig!

• amraimer

BTW: Jag har BF da´n efter dig!

• sara b

Tack för ditt svar Amraimer! Aha, BF nästan samtidigt, och i Göteborg oxå. Vi kanske syns på BB

Känns konsigt att ringa till förlossningen, jag har inga regelbundna värkar eller vattenavgång. Bara den här konstanta molvärken/trötthetskänslan i ryggslutet! Det är ju trots allt 3 1/2 vecka kvar! Får se hur det fortsätter...

• amraimer

Förmodligen kommer de säga att du skall avvakta, men om du vill prata med nå´n som kan lite mer om tidiga förlossningssymptom så är nog förlossningen det rätta stället. Kan ju vara skönt med nå´n som vet istället för alla "experter" här på FL...
    Personligen tror jag att det har börjat, men det måste inte bli idag. Packa väskan, om du inte har gjort det!
    För egen del har livmodertappen mjuknat och börjat öppna sig, men om det tar en dag eller fyra veckor tills bebbe kommer kan ingen svara på så jag går här och vankar...

• sara b

Hur vet du tillståndet på din livmodertapp? Har BM kollat eller, för det är ju inte helt lätt själv med en mage i vägen... Jag hittar inte min tapp längre, vet inte om det är för att den "försvunnit" eller om det beror på ens smidiga kropp som hindrar sökandet

• amraimer

BM kollade igår. Hon gör det varje vecka då jag hade en så´n toksnabb förlossning förra gången.

• guldis

Här är en till som sitter med värk i ryggen, eller molvärk. Tog ett bad i går kväll och sedan, kunnde jag inte ligga ner. Men av all trötthet så sommnade jag. Lika med i dag och kväll molvärk i ryggen... typ vid skuldran och ner.Hade även samndragningar så jag inte kunnde gå upp för trappen idag...
    Jag känner lika dant att man vill inte ringa till förlossningen i första taget. Jag började öppna mig för fyra veckor sedan ca 3 cm. Hoppas ändå att det sätter fart, önskar att det är över en att ha ont så här till den 27/11. ... / Anna

• sara b

Det här onda som började igår på sidorna av magen har blivit värre. Kan knappt gå och varje gång jag försökt vända mig i sängen inatt så har det gjort sååååå ont Så inatt har jag varit uppe mellan 03-06 för jag kunde inte ligga ner. Smärtan sitter i hela tiden som ett band på nedre delen/på sidorna av magen men gör inte speciellt ont förrän jag rör på mig. Vilket jag helst inte gör nu... Känns som jag sträckt mig i magen, vid ljumskarna, skit skum känsla.
    Detta överskuggar ju molvärken i ryggen som trots allt finns kvar.

Ska nog ringa BM och fråga henne

Guldis: Oj, har du vait öppen i 4 veckor! Det borde väl ändå göra att du inte går ända till BF eller? För visst är det jobbigt med den här jädra ihållande värken som aldrig ger med sig.... Hur känns det idag, fortfarande samma?
    Lycka till, håller tummarna för dig!

Svar på tråden Värk i ryggen hela tiden