• MamaLucy

Ni som gjort koloskopi, vad hade ni för förberedelser veckan innan??

Fick hem ett papper och där stod att jag skulle följa instruktionerna på tarmrengöringsmedlet jag hämtat på apoteket  (pohsporal lr nått tror jag det heter) och där stod att flytande föda gällde dagen innan och undersökningsdagen, och att jag skulle dricka medlet såklart.. Men nu när jag killat på nätet om förberedelser står det ju att man ska ha viss diet en VECKA innan??!! Detta har jag inte fått nån infi om alls och ska in på måndag! Vad gäller igentligen??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 16:30
    KOLLAT ska det ju naturligtvis stå.. inte killat,ha ha... :-P

• Svar på tråden Ni som gjort koloskopi, vad hade ni för förberedelser veckan innan??
  • Alfonsmamman

Hej Glad
    Det som står i dina papper du fått hemskickat är det som gäller. Du behöver inte vidta andra förberedelser än just det som står. Det du kan tänka på bara är att skära ner på fiberintaget. Grova limpbröd, frön, lin och annat som lätt fastnar tarmen. Detta är för att laxeringen ska få så gott resultat som möjligt och att undersökningen därav blir så väl genomförd som möjligt. Är det avföring kvar i tarmen blir det svårare att få ett riktigt bra resultat av undersökningen. Desamma gäller järntabl, äter du sådana kan du höra med din läkare om du skall fortsätta med dem eller sluta ca en vecka innan. Kan vara lite olika riktlinjer som gäller beroende på vem/varför du äter viss medicin. Rådfråga hellre en gång för mycket när det kommer till förberedelser inför olika undersökningar. Detta hjälper både dig så väl som läkaren som ska utföra undersökningen.

Lycka till. Det kommer gå fint. Fråga gärna mer om du undrar över annat iom koloskopin.

• skypigveon

man skall INTE äta fibrer veckan före! ingen frukt och grönsaker, bara vitt bröd och ris och skinka typ...INGA grova saker!!
    Phosphoral har jag använt en gång...ledsen att säga det men fy farao vad jag mådde illa av den...spydde och sket som en gris om vartannat...när jag sedan skulle göra om koloskopin några år senare fick jag nåt annat medel istället...då mådde jag i alla fall inte illa...ring mage-tarm och fråga....

• MamaLucy
    Alfonsmamman skrev 2010-09-11 16:53:20 följande:
    Hej Glad
    Det som står i dina papper du fått hemskickat är det som gäller. Du behöver inte vidta andra förberedelser än just det som står. Det du kan tänka på bara är att skära ner på fiberintaget. Grova limpbröd, frön, lin och annat som lätt fastnar tarmen. Detta är för att laxeringen ska få så gott resultat som möjligt och att undersökningen därav blir så väl genomförd som möjligt. Är det avföring kvar i tarmen blir det svårare att få ett riktigt bra resultat av undersökningen. Desamma gäller järntabl, äter du sådana kan du höra med din läkare om du skall fortsätta med dem eller sluta ca en vecka innan. Kan vara lite olika riktlinjer som gäller beroende på vem/varför du äter viss medicin. Rådfråga hellre en gång för mycket när det kommer till förberedelser inför olika undersökningar. Detta hjälper både dig så väl som läkaren som ska utföra undersökningen.

Lycka till. Det kommer gå fint. Fråga gärna mer om du undrar över annat iom koloskopin.
    Usch, tycker verkligen att detta känns jobbigt. HUR obehagligt på en skala är det??
  • Alfonsmamman

Att svara på hur obehagligt det är går INTE. Ovanstående är EN persons upplevelse. Vidare kul är det inte, men hur man upplever förberedelserna och även undersökningen är högst individuellt. Vissa upplever det mycket jobbigt båda sakerna, vissa mer förberedelsena och vissa bara undersökningen. Först när du gått igeom det vet DU hur DU tyckte det var.

Alternativet till phosphoral är INTE mycket roligare då du behöver få i dig BETYDLIGT större mängd av det preparatet. Många föredrar phosphoralen.

Du klarar det bra.
    Önskar dig lycka till.

• Alfonsmamman

Men jag har full förståelse fö din nervositet och att du tycker det ska bli jobbigt. Verkligen. För det är inte kul. Men efter är du en erfarenhet rikare och kan berätta för andra hur du upplevde det. Kraam

• MamaLucy

Tack det ska nog gå bra hoppas jag.

• MamaLucy

Usch, undersökningen var hemsk... Fick lugnande som jag mådde jätte dåligt av i 2 dagar. Och jag kan fortfarande inte äta nått utan att behöva spriga på dass inom kort.. Nån mer som fick besvär med magen efteråt??? ( mer än vanligt...)

Svar på tråden Ni som gjort koloskopi, vad hade ni för förberedelser veckan innan??