• Busbellan

Är hästbett farligt?

Känns som jag borde ha koll på detta efter att ha hållt på ett antal år med hästar, men jag har aldrig blivit biten så det gått hål så jag har inte ens behövt fundera

Dotter blev biten i fingret av en häst idag så det gick hål. Fingertoppen är lite svullen, men vi har tvättat av det och satt på plåster. Behöver man vara uppmärksam på något sätt om det svullnar mer?

Stelkrampsspruta tog hon för ca 6 mån sedan så med det ska det ju inte vara nån fara i alla fall

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Är hästbett farligt?
  • Dr Mupp

Håll bara koll på det så att det inte blir ifekterat så är det lungt.

Fy för att bli biten av en häst, det gör verkligen ont och jag vill inte ens tänka på hur ont det måste göra att bli biten i ett finger.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Majsan70

Bara man har koll och håller rent samt har sina sprutor i ordning så är det lugnt. Själv har jag fått halva underläppen avsliten när en häst bet mig o det läkte hur fint som helst.  Märker man en tendens till infektion får man ju vara försiktig.

• Busbellan
    Dr Mupp skrev 2010-09-11 16:44:48 följande:
    Håll bara koll på det så att det inte blir ifekterat så är det lungt.

Fy för att bli biten av en häst, det gör verkligen ont och jag vill inte ens tänka på hur ont det måste göra att bli biten i ett finger.
    Tack för ditt svar

Ja, hon var nog lite öm i fingertoppen nu, och ringde från stallet precis när det hänt och var ganska ledsen
  • Söta Nasse

hm jag har bara blivit biten i axeln, men det läkte efter att tag. så länge såret inte är smutsigt och inget verkar ha gått av så är det ingen fara.

Värre var det när jag fick en spark på tummen, för då gick 2 senor av och en liten benbit lossnade.
    Men när jag fick en spark i huvudet var det ingen fara, Allt beror ju på hur det tar.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Busbellan
    Söta Nasse skrev 2010-09-11 16:53:07 följande:
    hm jag har bara blivit biten i axeln, men det läkte efter att tag. så länge såret inte är smutsigt och inget verkar ha gått av så är det ingen fara.

Värre var det när jag fick en spark på tummen, för då gick 2 senor av och en liten benbit lossnade.
    Men när jag fick en spark i huvudet var det ingen fara, Allt beror ju på hur det tar.
    Ajdå
    Ja, jag har faktiskt karat mig från olyckor ganska bra, det värsta som hän var nog när jag blev sparkad på knäskålen av en häst, kunde inte gå på ett tag, men inget var sönder
  • NinnaBus

Blev biten i handen, av en häst, som "barn"
    Tvättade bara såret och plåstrade om...
    Läkte fint och utan problem.

Däremot har jag ett par gånger lyckats att få blodförgiftning i småsår på fingrarna när jag varit i stallet.
    (man tänker ju inte på att sätta plåster på småsår...) Mycket smuts och basilusker finns det ju där...

Så det kan vara bra att vara lite extra uppmärksam på om såret blir infekterat.
    Skulle det bli det och det börjar synas blå/röda strimmor längs fingret och handen så bör man gå till en doktor och få lite medicin....

Svar på tråden Är hästbett farligt?