Anonym (vino) skrev 2010-09-11 17:10:17 följande:
Ibland är jag lite bakis, oftast inte så farligt mycket, men lite seg. Ja, jag dricker ensam eller med andra. Det känns mysigt och avkopplande som att jag unnar mig något. Precis som man unnar sig pizza och glass, vilket jag också gör :S. Min sambo har påpekat mitt vindrickande och jag håller med alltså försöker inte att förneka det. Jo jag skäms.
En bag-in-box får aldrig samla damm hemma hos mig. Jag kan inte låta bli den.
Vad kan jag förvänta mig för skador egentligen? Det jag läst verkar mest röra folk som har ett djupare missbruk.
Det är bara bra om du blir bakis. Blir man INTE det, är det tecken på att kroppen har anpassat sig!
Jag kan berätta om mitt eget beroende:
Har druckit ca. samma mängd alltid, de senaste 20 åren. Fast det har minskat med åldern, det har blivit mera "sällan", nu är det bara på helger, innan kunde det vara vardagar också. Mängden är en l vin, och kanske en stärköl. Jag blir smålullig, och känner mig lugn, rensar likssom skallen för allt jobbigt, under den tiden det varar. Jag har alltid haft et heltidsjobb, och under hela min "karriär", har jag missat jobbet kanske 5 ggr, och det är på 20 år! Jag har ett hårt fysiskt arbete, men konditionen är bra, men jag har fått skador:
Högt blodtryck, början till fettlever, lukt och smak har försvunnit, men jag röker också, och kombinationen är INTE bra... Jag känner inte att jag kan sluta tvärt, för jag är inte motiverat, utan ser närmare fram emot helgen, med mitt vin... Jag går däremot aldrig ut och dricker mig full, och blir inte heller full hemma, men lullig blir jag, och kan börja prata för mycket, men så snart jag känner att jag pratar för mycket blir jag tyst, ringer INTE på telefonen... Det gjorde jag för, och gjorde bort mig.Jag känner mig aldrig bakfull. Jag kan få väldigt ont i leder och musklar dagen efter, men det försvinner nästa dag. Har heller ingen som skulle kunde störa sig på mitt drickande, jag drickar oftast ensam, och trivs med det.
Om jag går runt med en evt. canser vet jag inte. Jag är fullt medveten om mitt beroende, och döljer det inte för någon.
Ja, det var mig, men skadorna är alltid individuella, och kommer olika snabbt.