• Tjolinti

Hundutställning

Imorgon är det dax för min första hundutställning. Jag har aldrig ens varit på en för att bara titta.

Jag är super nervös för att min hund kommer sätta sit ner när han ska stå upp o "visa sig" :D
    vi har inte skaffat honom i utställningssyfte så han kan ingenting men ändå anmälde jag honom för att jag skulle vilja höra vad andra anser om honom. Han är en brun labrador på snart 11 månader. Världens bästa. Även om jag vet att han e världens bästa även efter utställningen så vill jag ändå att han ska få bra resultat.

Någon som har några tips om hur det går till på utställningar? Vet att vi ska springa runt lite och han ska stå upp och sen ska väl dommaren ta på honom, men hur får man till resultat?

Ska se om jag kan lägga ut en bild här på honom :)

• Svar på tråden Hundutställning
  • faffner

Jag har inte ställt ut hund mer än på skoj på brukshundsklubben när jag var yngre, men några grundläggande saker kan ju vara bra. Lära hunden att stå till exempel. Det kan man göra både från sittande och liggande, eller gående. Då ska hunden stå helt still och när den gör detta får den beröm/belöning.

Har du tränat hunden på tandvisning? Det är något som domaren kommer att göra - domaren kommer att dra upp läpparna på din hund och titta på tänderna. Många hundar kan tycka det är obehagligt så det är viktigt att träna på! I övrigt, träna på att låta andra människor kännapå din hund medan hunden står still är en bra ide, då personer sm hunden har förtroende för. Senare kan man övergå till för hunden mer okända personer.

• Tjolinti

Han har varit en stammis lite hos veterinären o han har inga problem med att andra tar på honom :) Det värsta som kan hända är att dommaren får en massa pussar.

Han vill inte stå stilla, jag har försökt o lära honom det o han fattar inte riktigt irriterande för han är en duktig hund vi tränar till tävlingslydnad men stå vill han inte :S

• Morkullan

Om han inte vill stå utan sätter sig hela tiden kan du pröva att gå runt med honom på plats nära domaren. Berätta gärna för domaren innan du börjar visa att det är första gången du ställer ut din hund och att det är första gången för honom med så brukar de vara förstående och också komma med goda råd.

Tipset är att du kommer i så god tid som möjligt så att du hinner se några som visar före dig. Eftersom du har en ung hanne kommer du att få visa tidigt men borde kunna se juniorhannarna innan unghannarna ska visas. Då får du ett hum om hur du ska göra. Hur ni först ska springa och ställa upp allihop innan ni visar en och en.

Hundutställning ska vara kul och det är inte hela världen om hunden sätter sig eller kissar eller om du springer åt fel håll! Det viktigaste är att du hittar på nåt kul med din hund!

Ett annat tips är att se till att motionera hunden ordentligt innan utställningen så att den har fått göra av med sin överskottsenergi så klarar den bättre av den nya miljön med alla hundar utan att stressa upp sig för mycket.

Ta med bajspåsar och gott godis och vatten till hunden och visa hunden i halsband och koppel. Inte sele eller flexikoppel!

Bra resultat får du om du har en rastypisk hund med goda rörelser och som är vänlig och trygg när domaren tittar på tänder, känner efter testiklar, på bröstkorgen etc. Ibland gör domaren nogranna kollar med allt detta och även mäter hunden. Ibland bara tittar de.

Duscha hunden dagen innan och borsta innan utställningen. Se till att klorna inte är ovårdade=jättelånga.

Du ska se att det går jättebra och att det finns många på plats som är villiga att hjälpa dig och svara på frågor.

Se denna er första utställning som en träning. Om det inte går super nu kan det mycket väl göra det nästa gång! Dels så kan du träna på att visa hunden så att han kan springa fint brevid dig utan att hoppa efter kopplet, dels på att stå. Träna på att bli tittad i munnen och känd på av främlingar.  Och så har du ju en ung hund som fortfarande växer på höjden men framförallt kommer att bli grövre ett bra tag till!

All lycka till dig!

• faffner

bra att han inte har problem med att folk tar på honom! Har du prövat att först lära in kommandot stanna? Du kan börja med att gå fot med hunden, stanna och säga "stanna" och så fort hunden stannar tilslammans med dig så berämmer du. Stanna är bra att öva vid inkallning också, eftersom inkallningen lär hunden att stå still tills du meddelar att den skall göra någonting annat. Det går om man vill! :)

• Morkullan
    faffner skrev 2010-09-11 17:35:23 följande:
    bra att han inte har problem med att folk tar på honom! Har du prövat att först lära in kommandot stanna? Du kan börja med att gå fot med hunden, stanna och säga "stanna" och så fort hunden stannar tilslammans med dig så berämmer du. Stanna är bra att öva vid inkallning också, eftersom inkallningen lär hunden att stå still tills du meddelar att den skall göra någonting annat. Det går om man vill! :)
    Fast är svårt att få till till imorgon! Men på mindre än en vecka går det helt klart med gott godis och mycket beröm!
  • Tjolinti

han sätter sig fot heeeela tiden :D o så kör han ögonkontakt o tror han gör rätt :) det e mitt fel att jag inte tränat hårdare på att lära honom stå. även vid kommandot stanna så sätter han sig o väntar, hahaha, jaja  jag får bara hoppas att jag inte e den enda med problem :D

• mörlin

det kommer att gå bra. alltid nervöst 1a gången. om du har bra självförtroende, är rak i ryggen och går eller springer sakta med långa steg kommer även din hund att visa sig fint=) tänk på att armen rakt ut och titta dit du ska, inte på hunden.

som de andra säger är det bra om du säger till domaren när du går in i ringen att det är 1a gången så kommer dom säga till dig precis vad du ska göra. hoppas du inte blev mer förvirrad av mitt inlägg=)

själv skulle jag bara ha en sällskapshund när jag köpte min och blev övertalad att prova ställa en gång. nu e jag fast och åker på alla utställningar jag kan. hoppas du oxå känner av det. är som en helt ny värld som öppnar sig.

Lycka till nu!! uppdatera gärna här sen och berätta hur det har gått!=)

• faffner
    Morkullan skrev 2010-09-11 17:37:45 följande:
    Fast är svårt att få till till imorgon! Men på mindre än en vecka går det helt klart med gott godis och mycket beröm!
    Ja det är så sant, men tänkte att hon skulle få lite tips till nästa gång :)
    Tjolinti skrev 2010-09-11 17:43:01 följande:
    han sätter sig fot heeeela tiden :D o så kör han ögonkontakt o tror han gör rätt :) det e mitt fel att jag inte tränat hårdare på att lära honom stå. även vid kommandot stanna så sätter han sig o väntar, hahaha, jaja  jag får bara hoppas att jag inte e den enda med problem :D
    Det du kan göra då är att lära honom att sätta sig efter fot när du säger åt honom att sätta sig, och stå när du säger stanna. Så gjorde jag när jag tränade min gamla hund och det gick väldigt bra! När man går for är det ju bra att kunna stanna och sedan börja gå igen utan att hunden sätter sig, så där tycker jag att du ska försöka öva in sitt på kommando i stället. Kolla gärna vad andra tycker också, så jag inte ger helt fel tips! det var ju ett par år sedan jag hade hund.
  • Tjolinti

:) jag undrar nu får jag lov att ge honom godis? och får jag lov att ha en godis väska liksom med mig? jag har den alltid på mig när jag har honom med mig.

• hmcc

Ja mata på du bara.

Kolla sedan om SKK har träningsdagar som du kan vara med på till nästa utställning.

Det ligger en del träning bakom dom som kan visa och dom hundar som kan visa upp sig.

• vimsigastemamman

Godis är okej men kan trigga vissa hundar att studsa/hoppa när man ska springa.

Först kommer ni få visa upp er en och en får ni då ett rött band går du vidare och får konkurera med övriga i samma klass får du däremot ett blått/gult band är ni färdiga för dagen. Vinner ni konkurensklassen kommer ni få möta en tik. Luddigt beskrivet men på SKK:s hemsida.

Se till att hålla farten uppe och utnyttja så mycket som möjligt av ringen när ni springer delvis gina inte för mycket i hörnen. Stannar hunden framför spring om den ska inte få sabba ditt och din hunds uppvisande . Se till så att ni står snyggt och prydligt även när dommaren bedömmer de andra hundarna inne i ringen för han/hon kan ju snegla åt erat håll och ser hur snygga ni är.

Var välrastade innan ni går in i ringen så slipper du oroa dig för kissande och bajsande i ringen. Var där i god tid så din hund hinner vänja sig med miljön. Vissa kan dyka upp precis innan det är dags medan andra behöver vara där länge och eftersom det är första gången är det bäst att ni är där i god tid så hinner du också slappna av. Värm upp ordentligt innan det är dax att gå in i ringen så att han är fokuserad på dig och alert.

Om han är duktig på linförigheten så borde det gå galant och när du ställer upp honom kan du sätta dig på huk och liksom hålla upp honom. Olika raser ska ju stå olika så kolla runt på uppfödarnas hemsidor hur din ras ska stå och hur svansen ska vara.

Tänk på att kan han inte visa sig ordentligt får ni troligen ett litet sämre omdöme och olika dommare kan föredra olika typer/variationer inom rasen.

Svar på tråden Hundutställning