• Anonym (Sover?)

Fingrarna domnar?

Någon som har varit med om att fingrarna, eller rättare sagt fingertopparna domnar? Alltså inte som när man legat konstigt på armen utan hela tiden. Fingertopparna på höger pekfinger och långfinger känns avdomnade, brusar liksom lite hela tiden och har gjort det i nån vecka nu.
    Någon annan som är lika märklig som jag?

• Svar på tråden Fingrarna domnar?
  • Amazina

Funderar på om det kan vara karpaltunnelsyndrom...

• salyppan

Exakt samma fundering har jag...är du gravid?

• Anonym (Sover?)

Karpaltunnelsyndrom?

Nej, inte gravid!

• Anonym

Jag är gravid och har så. Hade jag inte varit gravid och haft så hade jag gått till läkaren. Det är varken skönt eller vettigt.

• salyppan

Ok, man kan visserligen ha karpaltunnelsyndrom även som ogravid, men det är vanligare vid graviditet. Det är nån nerv som blir inklämd i handloven som gör att man får domning i fingrarna...

• Anonym (Sover?)

Tack för era svar!

Men borde det inte vara större delar av handen eller fingrarna som domnar då, och inte bara två små fingertoppar?

• svirvel

JAG hade så från och till ganska länge.
    Av andra orsaker kom jag mig iväg till massören/ fysioterapeuten och jag var helt låst i nacken och övre ryggen.
    Hon 'berättade' åt mig att jag ju måste ha haft domningar i händerna - och det hade jag ju haft.
    "Orsaken" var allt baby-bärande och allt annat man gör framåt (datorskrivande osv.) 

• salyppan

TS - jag hade karpaltunnelsyndrom under två av mina tre graviditeter. Första gången började det så...bara lite domningar i tum- o pekfingertoppar. Blev värre och spred sig allt eftersom tiden gick och i slutet av graviditeten hade hela händerna domnat... 

Du kanske har felbelastat eller nåt annat som gjort att nerven kommit i kläm...? Jag hade tagit kontakt med vårdcentralen om det inte går över...

• Anonym (Sover?)
    salyppan skrev 2010-09-11 17:55:54 följande:
    TS - jag hade karpaltunnelsyndrom under två av mina tre graviditeter. Första gången började det så...bara lite domningar i tum- o pekfingertoppar. Blev värre och spred sig allt eftersom tiden gick och i slutet av graviditeten hade hela händerna domnat... 

Du kanske har felbelastat eller nåt annat som gjort att nerven kommit i kläm...? Jag hade tagit kontakt med vårdcentralen om det inte går över...
    Känns bara så dumt att gå till VC för att två fingertoppar sover Men visst, fortsätter det någon vecka till så får jag väl göra det.

Känner bara av symtom i pek- och långfinger. Främsr pekringret är riktigt obehagligt.
  • Anonym (Darr)

Låter som möjligen inklämda nerver någonstans i handled, armbåge, axel eller nacke. Diskbråck med nervpåverkan i nacken kan ge avdomningar i en hand/arm. Tajta och spända muskler kan skapa knepigheter med, vilket alltid varit fallet med mig när jag får karpaltunnelsyndrom och tennisarmbåge symptom. Spända muskler i nacken/skuldror. Stretch och nervglidsövningar i ett par dagar så försvinner mina symptom. Smärtpåverkan måste man inte ha för att det skall kunna vara ett diskbråck föresten. 

Skulle du börja känna samma symtom i fötterna, kan det eventuellt handla om B12 och B9 brist. 

• Anonym (E)

Hej!
    Jag jobbar som biomedicinsk analytiker och utför bland annat en undersökning som heter neurografi där jag undersökninger nervfunktionen i armar och ben. Dina symtom låter, som de andra skrivit, som karpaltunnelsyndrom, alltså att medianus-nerven hamnat i kläm under ett ligament i handleden. Symtomen kan variera mycket, allt från lätta domningar i fingertopparna som du beskriver till en domnande värk i nästan hela handen. Hör av dig till VC! Det kan va så att du får prova ut en handledsskena som avlastar trycket på nerven. Alternativt så får du komma på en neurografi där vi mäter hur nervsignalerna går och om det finns tecken på att nerven sitter i kläm. En del blir hjälpta med handledsskena men hjälper det inte kan man göra en liten operation för att frilägga nerven.
    Lycka till!
    Mvh 

Svar på tråden Fingrarna domnar?