• elisch

Jätteont av höstblåsor

Min son på 15 månader har fått höstblåsor och verkar ha jätteont. Han vill knappt äta eller dricka, fast glass och välling går ner. Men det stora problemet är att han knappt sover. Han skriker hysterisk när vi försöker lägga honom och till slut är han så utmattad att han somnar en stund för att vakna igen efter ett tag. Han dreglar nåt så enormt och vill inte ha nappen.

Jag har gett alvedon och Ipren varvat för att ge en jämn smärtlindring, men vad mer kan jag göra? Har även ett preparat som heter dentinox som jag köpt i Norge. Det är ett bedövningsmedel för tandsprickning som jag gnider in på tungan men det verkar inte hjälpa speciellt mycket.

Några andra tips?

• Svar på tråden Jätteont av höstblåsor
  • eilien

Svarade dig i en annan tråd, men ger svaret igen, ring sjukvården, man kan som sagt bli jätte dålig av höst blåsor. en bekant till oss var inlagd ett par dagar eftersom barnet varken kunde äta eller drick och hade jätte ont.
    Hoppas han kryar på sig!

• mamma till tre busungar

Du ska köpa Aftex Aloclair Gel på apoteket!!! Suveränt. Googla det om du vill veta mer om vad det är!

• happy 78

Afta med från apoteket. Smörjde på läpparna och tandköttet. Funkade bra. Gav framför allt innan han skulle äta o sova. Man kan ge hur mkt o ofta som helst utan att det är någon fara.

• HejaFreja

Aftex har jag prövat när jag själv haft blåsor i munnen, och det fungerade jättebra!
    Vet dock inte hur den är till barn, men det vet de ju på apoteket. Alt. kolla i Fass.
    Stackars killen Rynkar på näsan

• KK1974

det hjälper att skölja munnen med uppkokt ljummet vatten men han är nog lite liten för det tricket.

• elisch

Efter 4 dagar med feber, förkylning och blåsor så vägrar han fortfarande att äta och dricka.. Vi har provat allt! Vi har varit på akuten och de gav oss en spruta att tvångsmata honom med saft. Så hemskt... förstår inte när det vända egentligen... Han gråter och gnäller mest hela dagen. Och sömnen ska vi inte ens prata om!

• tjoohalia

min son hade höstblåsor nyligen. han var hysterisk och ville inte äta eller dricka.
    en vecka tog det, sen var det bra igen. flytande alvedon hjälpte ett tag, sen sov han ganska okej när han
    fick sova mellan oss. men det var nog den värsta veckan i mitt liv och ännu mer säkert var det den värsta
    veckan i hans liv. han är 2år förresten

• HejaFreja
    elisch skrev 2010-09-13 10:37:52 följande:

Efter 4 dagar med feber, förkylning och blåsor så vägrar han fortfarande att äta och dricka.. Vi har provat allt! Vi har varit på akuten och de gav oss en spruta att tvångsmata honom med saft. Så hemskt... förstår inte när det vända egentligen... Han gråter och gnäller mest hela dagen. Och sömnen ska vi inte ens prata om!

Har ni prövat salva mot munblåsor?
  • elisch
    HejaFreja skrev 2010-09-14 12:33:06 följande:
    Har ni prövat salva mot munblåsor?
    Jag har testat Aftex och jag märker ingen skillnad. Jag får själv sk afteblåsor i munnen ibland och jag har testat både Aftamed och Aftex och jag tycker att de är helt verkningslösa. Fanns en salva förut som hette Kenacort-T som var super men den slutade tyvärr tillverkas. Dock var det 12-årsgräns så jag hade ändå inte kunnat använda den på honom.
  • elisch
    tjoohalia skrev 2010-09-13 15:58:29 följande:
    min son hade höstblåsor nyligen. han var hysterisk och ville inte äta eller dricka.
    en vecka tog det, sen var det bra igen. flytande alvedon hjälpte ett tag, sen sov han ganska okej när han
    fick sova mellan oss. men det var nog den värsta veckan i mitt liv och ännu mer säkert var det den värsta
    veckan i hans liv. han är 2år förresten
    Jag håller med om att det är bland det värsta jag varit med om. Så otroligt påfrestande med ett hysteriskt barn som vägrar både mat och dryck. Vi är inne på 6:e dagen nu. Jag har märkt att han inte har lika ont längre, men han vill fortfarande inte äta el dricka frivilligt.
Svar på tråden Jätteont av höstblåsor