• johannabjork

Försämrad syn av graviditeten?

Ser som en kratta...

Jag hade dålig syn innan jag blev gravid men med glasögon på så såg jag riktigt bra..
    Nu däremot så ser jag i princip ingenting utan glasögon och med glasögon är det helt klart en stor förändring. Vågar knappt köra bil längre och att läsa skyltar eller annat som är en bit bort är lönnlöst..

Någon mer som fått försämrad syn under graviditeten?
    Kommer det bli bättre?

Börjar bli lite orolig faktiskt..

• Svar på tråden Försämrad syn av graviditeten?
  • che

Ja, jag upplevde också sämre syn men inte fullt så extremt som du beskriver. Pratade med min optiker o fick starkare styrka på linserna ... det kan tydligen hända! Mycket ska man gå igenom ...

• johannabjork

Då är jag inte ensam då.. Men du har inte fått bättre nu efter graviditeten?
    Ja, jag hade aldrig kunnat tro att hela Jag skulle påverkas så mkt av graviditeten..
    Kanske borde gå till optikern jag med, känns onödigt om synen blir bättre igen bara :P..

• Teskedsmamman

Jag har fått sämre syn under graviditeterna med 4 barn, under amningen har det blivit om möjligt ÄNNU sämre!!

Däremot så har synen återställt sig 3 gånger inom ett par månader från amningsslut, jag har minst 5 mån kvar på amningen med 4:an så där vet jag inte än
    Min optiker gör inga synkontroller så länge man är gravid och ammar.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Cia o krabaten

Ja man kan få sämre syn av graviditet/amning. Handlar om hormoner.
    Berätta för din optiker att du är gravid bara så att man kan bedöma hur mycket man ska ändra eftersom det är tillfälligt. 

• arkeologitjejen

Min optiker sa att man inte skulle skaffa nya glasögon medan man är gravid och ammar eftersom det är väldigt vanligt att synen förändras under den tiden.

Linnea 080310 & BF 100930
  • johannabjork

Okej, tack för era tips och erfarenheter =) ..

Jag får helt enkelt stå ut och låta sambon läsa skyltar tills jag fött och ammat färdigt..

Hoppas att synen blir bättre igen, vem vet kanske bättre än innan till och med :P .

• Lottaa

Var likadant här.

Under graviditeten blev synen sämre, inte jättedålig, men inte bra.. (du fattar säkert)

Under amningen så blev den helt kass.

Jag gjorde synundersöknning, och precis som någon skrev så rek. inte optiker att man ska fixa glasögon förren man slutat amma, men jag stod och vägde på 2 saker.

1. Skaffa glasögon för Xsumma och se någonting.

2. Skita i att skaffa glösögon nu och vänta till efter amning och ha ont i huvudet varje dag.

Så jag skaffade glasögon.

Slutade amma i juli, och jag tycker jag ser sämre och sämre utan mina glasögon. =(

Kan ju alltid hoppas det vänder.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • che

Men om man upplever att man verkligen inte ser när man kör bör man nog gå till optikern o fixa någonting temporärt ...

• johannabjork

Klart jag ser när jag kör.. (Kör sällan bil i vilket fall som helst) eftersom sambon har den till jobbet, Men att leta mig fram genom att läsa skyltar är lite jobbigt, men inte omöjligt det heller..

• johannabjork
    Lottaa skrev 2010-09-11 22:42:44 följande:

Var likadant här.

Under graviditeten blev synen sämre, inte jättedålig, men inte bra.. (du fattar säkert)

Under amningen så blev den helt kass.

Jag gjorde synundersöknning, och precis som någon skrev så rek. inte optiker att man ska fixa glasögon förren man slutat amma, men jag stod och vägde på 2 saker.

1. Skaffa glasögon för Xsumma och se någonting.

2. Skita i att skaffa glösögon nu och vänta till efter amning och ha ont i huvudet varje dag.

Så jag skaffade glasögon.

Slutade amma i juli, och jag tycker jag ser sämre och sämre utan mina glasögon. =(

Kan ju alltid hoppas det vänder.

Okej, jag förstår ditt val.. Jag ser ju inte super dåligt med glasögon (har ju haft glasögon innan) men utan är det en marddröm och det va det inte tidigare..
    Jag håller tummarna för dig att din syn blir bättre :) , Jag står nog ut med att se lite dåligt ett tag tills jag vet om det kommer bli ännu sämre eller kanske bättre.. Glasögon kostar ju en del och otur som man har så har man precis köpt nya..
  • bubbel

köp såna där billiga läsglasögon så länge.
    det har jag tänkt göra när jag blir gravid igen eftersom min syn också brukar bli sämre under grav.

• che

.... jag har linser så jag fick lite högre styrka på mina linser just under graviditeten, så behövde ju inte skaffa några nya glasögon utan fick 6 par månadslinser med högre styrka så fixade det sig enkelt o smidigt.

.... kan ju vara jobbigt att inte kunna läsa skyltar och konstant gå och spänna sig i ögonen för att kunna se klart, men alla har ju ett eget val hur de vill göra :)

Svar på tråden Försämrad syn av graviditeten?