• nina60

min tonåring röker, dricker osv

Hej !!
    Jo, jag har en 15-årig son som precis börjat 9: an och börjat med massa med saker
    förra veckan fick jag se på en bild på facebook där han sitter med en öl i handen tillsammans med en tjej
    sen fick jag även se ett foto när han stog och rökte på en fest!!
    Och nu är jag jätte arg på honom! när jag försöker prata med han så säger han bara "det är väl mitt liv" han tror att han kan säga hur han vill!!
    sen så tror han att han äger hela mitt hus med, igår kom jag hem så låg dem i soffan och hånglade och hade tvn på, massa med burkar över hela vardagsrummet, och hela rummet såg ut som det hade varit bombnedslag!! sen städade dem inte heller
    har någon några tips??

• Svar på tråden min tonåring röker, dricker osv
  • Dyis

Låt honom bara vara, han kommer antagligen att sluta inom en snar framtid!!
    Är du aggressiv mot honom?? i så fall kommer han säkert bara bli arg han med försök med att vara lugn och prata med en vänlig ton! Funkar inte det kan du ju försöka tala förstånd med honom det borde funka om han bara lyssnar annars kanske ni får kompromissa så att ni möts på halva vägen
    min son höll på ungefär på samma sätt, så jag vet vad jag snackar om 

• nina60
    Dyis skrev 2010-09-11 20:49:30 följande:
    Låt honom bara vara, han kommer antagligen att sluta inom en snar framtid!!
    Är du aggressiv mot honom?? i så fall kommer han säkert bara bli arg han med försök med att vara lugn och prata med en vänlig ton! Funkar inte det kan du ju försöka tala förstånd med honom det borde funka om han bara lyssnar annars kanske ni får kompromissa så att ni möts på halva vägen
    min son höll på ungefär på samma sätt, så jag vet vad jag snackar om 
    började prata med honom lugnt, men han brydde sig inte. så jag var tvungen att ta till en lite mer allvarligare ton. jag har börjat prata med hans pappa nu och han kommer inte att få ett betalt körkort (eftersom det var ett löfte, att om han inte dricker eller röker innan han är 18 får han körkortet betalt av pappa)

sen så är han helt respektlös.. om det är rätt uttryck! han skiter i vad man säger, fastän jag inte begär så mycket av honom. det är att städa efter sig och passa hans lillebror då och då! inte ens det där klarar han av utan han har till och med lämnat william hemma i sin säng när han drog iväg på fest

vet inte vad jag ska ta mig till..  
  • delifi2

Man kaninte förbjuda dom, bättre att ha en öppen dialog med dom.

Har sagt till min dotter att jag inte gillar att hon dricker och röker men jag tänker inte förbjuda henne, men att jag vill att är försiktig och inte dricker för mycket.

Det har resutlerat i att hon berättar vad hon gör på helgerna och med vem hon är.

Ang städningen, min dotter lägger typ tomma burkar i tv rummet, tomma pizzakartonger, jag tar helt sonika in dom i hennes rum och lägger dom där.  Där skiter jag fullständigt i om hon blir arg, vi är fler som bor där hemma och då måste man respektera att andra vill ha någolunda fint omkring sig och vill hon lämna sopor efter sig så hamnar det i hennes rum 

• nina60
    delifi2 skrev 2010-09-11 20:55:27 följande:

Man kaninte förbjuda dom, bättre att ha en öppen dialog med dom.

Har sagt till min dotter att jag inte gillar att hon dricker och röker men jag tänker inte förbjuda henne, men att jag vill att är försiktig och inte dricker för mycket.

Det har resutlerat i att hon berättar vad hon gör på helgerna och med vem hon är.

Ang städningen, min dotter lägger typ tomma burkar i tv rummet, tomma pizzakartonger, jag tar helt sonika in dom i hennes rum och lägger dom där.  Där skiter jag fullständigt i om hon blir arg, vi är fler som bor där hemma och då måste man respektera att andra vill ha någolunda fint omkring sig och vill hon lämna sopor efter sig så hamnar det i hennes rum 

har försökt med den taktiken att slänga in det i hans rum, men sen får det bara ligga kvar där, oavsett hur många gånger jag ber honom att städa.

sedan är det jag sista jag vill att han röker och dricker, visst är det okej att ungdomar tar lite ibland, men här verkar det inte vara "jag testar en eller två gånger" har dessutom fått information och hittat ciggaretter på hans rum..

det sista jag vill som sagt är att han röker/dricker :s 
  • 7 små apor

Vad är det du tycker är respektlöst? att han inte gör som du säger?
    Du säger att han inte ska dricka, han skiter i det för han vill uppenbarligen något annat. Är det respektlöst?

Vad är det du vill långsiktigt? Att fostra honom till självständigt tänkande och ansvarsfullhet? Då är det sämsta du kan göra att tala om hur, vad, när han ska göra saker.
    '
    Har du frågat honom vad han vill?

• Dyis
    nina60 skrev 2010-09-11 20:55:08 följande:
    började prata med honom lugnt, men han brydde sig inte. så jag var tvungen att ta till en lite mer allvarligare ton. jag har börjat prata med hans pappa nu och han kommer inte att få ett betalt körkort (eftersom det var ett löfte, att om han inte dricker eller röker innan han är 18 får han körkortet betalt av pappa)

sen så är han helt respektlös.. om det är rätt uttryck! han skiter i vad man säger, fastän jag inte begär så mycket av honom. det är att städa efter sig och passa hans lillebror då och då! inte ens det där klarar han av utan han har till och med lämnat william hemma i sin säng när han drog iväg på fest

vet inte vad jag ska ta mig till..  
    visst, vill egentligen inte att mina barn röker eller dricker jag heller, men jag har fått gå med på att de dricker lite då och då, och det med rökning kan de bara bestämma själva!
    det är ganska omöjligt att få en tonåring som väl har börjat att sluta :s det ända du kan göra är att försöka få honom att inte göra det så ofta och i mindre skala och angående hans bror tror jag inte någon tycker det är kul att passa sitt yngre syskon, men du kan ju alltid försöka igen. protesterar han finns det itne så mycket att göra
  • delifi2

Vill nte heller att min dotter röker eller dricker, men tyvärr akn man som tonårsförälder inte bestämma det. de kommer göra det iaf, samma sak med sex, de kommer ha sex även om man inte tycker de är mogna för det. tyvärr är det bara att acceptera.

Det jag tycker var oacceptabelt var att han lämnade sin lillebror, fast det beror på hur länge han var tvungen att passa honom, hur gammal lillbror är.

• Titte68

Jag blir väldigt förvånad över att alla verkar ha en sån frikostig syn på alkohol och rökning.

Jag har gjort klart för min 16-åriga dotter att jag inte accepterar något av det men att jag inte är godtrogen och förstår att hon dricker ibland.
    Jag kommer aldrig köpa något till henne och hon kommer inte få smaka något hemma hos oss förrän hon ev blir 18 och ju då får köpa på restaurang så då kan det vara ok med lite hemma.

Skulle hon ligga i soffan o hångla och med burkar överallt så hade jag blivit totalt vansinnig. Men hon skulle inte göra det just av den anledningen heller för att hon vet att jag skulle bli tokig.

Noll tolerans är det enda som gäller men att man ska vara medveten om att de såklart dricker ändå. Men om man är mer tolerant så dricker de mer. Det är jag helt säker på.
    Jag har dessutom frågat min dotter om hon tror att man dricker mindre för att föräldrarna handlar.
    Nej sa hon själv. Hon sa att hon har bla en som föräldrarna köper några öl till honom men sen så har han fått sin syster dessutom att köpa lika mycket till.

• mustang sally

Blir också likt Titte68 förfärad över den frikostiga synen på alkolhol och rökning.

I sverige är det inte tillåtet att dricka alkhol förrän man fyllt 18 år detsamma gäller för rökning. Oavsett vad föräldrar tycker så har vi en lag som bestämmer detta. Dessutom visar alla undersökningar på att en aktiv oacceptanse från föräldrar och andra vuxna kraftigt reducerar ungdomarnas bruk av ovannämnda.

Min dotter röker och dricker och jag är topptunnor rasande. Jag har strypt alla tillgångar, låst in varenda droppe alkoholhaltig dryck i hemmet. Det är först och främst ett förtroende som brutits gentemot oss föräldrar anser jag. Dessutom röker ingen av oss och vi dricker båda med måtta.

Hon får inte en krona av mig, inte ens barnbidraget, att hantera själv då hon tydligt visat att hon inte kan hantera det och värdera pengarna. Vi shoppar tillsammans när hon behöver något vilket vi kommer att fortsätta med tills hon värderar tillgångar på annat sätt eller blir självförsörjande.
    ( jag hoppas innerligt att det förstnämnda sker först)

Hon får dessutom inte ens övningsköra förrän hon kan bevisa att hon varit rökfri in minst två månader, dvs slutat.

Jag älskar min dotter över allt annat men anser för den delen inte att hon som tonåring har rätt att bestämma allt själv, det har man trots allt inte förstånd till hur förståndig och klok man än kan anses vara.

• Thaleya

Vad annorlunda det känns, om man tänker mot sitt eget barn så vill man naturligtvis inte att barnet ska dricka eller röka eller nått liknande, helst inte röka någonsin och dricka med måtta efter den fyllt 18.

Men om man tänker hur man själv var när man var yngre. Jag tog studenten när jag var 17. Nästan alla drack i gymnasiet. Kunde man inte fixa nått att dricka var man inte lika cool. Var man på en fest där andra drack och inte en själv så kände man sig utanför och det var inge roligt.

De roligaste stunderna i mitt liv har varit på fester med mina kompisar. Skulle inte ändra min skolgång för någonting.

jag tror det bästa är att ha öppen kommunikation och prata med barnet och få reda på att det är ett förståndigt barn när det gäller alkohol. Alltså inte dricka för mycket och ringa när man vill bli hämtad.

kanske är pinsamt att varva vatten när man är på fest, men när jag var yngre så öste jag i mig vatten när jag gick på toa på festen tillexempel. jag låtsas drack också mycket. En annan grej kan ju vara att ta med några cider, men dricka dem sakta och mingla mycket. så att folk tror man tagit en ny cider när man egentligen bara sippat på samma hela kvällen.

Svar på tråden min tonåring röker, dricker osv