• Anonym (Funderar)

    byta land till SN Kina?

    Har haft papper i thailand nu i flera år och inget händer. Har fått veta nu att det kommer dröja tidigast till sommaren innan vi kan vänta oss bb, skulle fått det nu ungefär men det händer ju ingenting. Är helt säker på att till våren kommer vi få besked om att det dröjer ytterligare ett år efter det.....

    Vi funderar lite nu på om vi ska byta land....Vår org har inte Kina, men om vi blir medlemmar i typ FFIA eller AC nu, kan vi skicka papper direkt då för SN-barn? Hur funkar det?

  • Svar på tråden byta land till SN Kina?
  • chatnoir

    Ring AC, FFIA och BV och fråga hur det ser ut för tillfället. För inte länge sedan efterlyste både AC och BV fler familjer till Kina. Fråga om ni får starta direkt, hur lång tid ca tills ni får skicka era papper, hur lång tid de tror att det kan ta tills ni blir matchade (beror givetvis en hel del på vilka SN ni väljer). Lycka till!

  • Thaimâe

    När sände ni er akt till Thailand? Är ni öppna för SN där också? Hur många har ni före er hos Bfa? Inboxam ig gärna om du vill.

  • Anonym (Funderar)
    Thaimâe skrev 2010-09-13 22:04:51 följande:
    När sände ni er akt till Thailand? Är ni öppna för SN där också? Hur många har ni före er hos Bfa? Inboxam ig gärna om du vill.
    Vi har haft handlingarna där i snart 2 år och vi har innan fått veta att vi står först i kön hos bfa och att det räknade med bb nu i höst men nu säger de tidigast till våren för det finns inga barn. Ja, vi kan tänka oss SN, inte alla men vi är öppna för det ja. Det spelar ingen roll, vi har också öppet medgivande men eftersom vi har barn sedan innan kan vi max sätta högsta ålder på barnet 2,5 år.
  • Thaimâe

    Oj, ja du ... just bu är ju kötiden ca 3år. Thailand sägs precis ha börjat matcha 2008 par och sen brukar det ta 2-6 månader innan BB trillar in. Fördelen är att ni står först hos Bfa då Thailand tycks sprida Bb lite mellan organisationerna. Risk finns ju att ni får vänta ngn månad extra iom att ni har barn sedan innan då Thailand gått ut med att de prioriterar barnlösa par. Är er tidigare barn från Thailand? Det finns de som väntat i fyra år och ännu inte fått BB svårt att säga vad det beror på.

  • Julifru

    Förstår dig precis hur svårt det är att göra detta val!!

    Vi hade våra papper i Colombia 14 månader när vi en dag blev nyfika på Kinas nya system
    och ringde FFIA och rådfrågade, detta va 2009 , vi valde att byta .

    Väntan i  Colombia va 3 år vilket vi hela tiden vetat , men visste inte att kina skulle byta till detta system vilket gjorde att vi fick våran princessa redan 2009 <3

    Lite luddigt och kanske inget bra svar på dina frågor men ville bara dela med mig Solig

  • Anonym (Funderar)
    Thaimâe skrev 2010-09-14 11:02:40 följande:
    Oj, ja du ... just bu är ju kötiden ca 3år. Thailand sägs precis ha börjat matcha 2008 par och sen brukar det ta 2-6 månader innan BB trillar in. Fördelen är att ni står först hos Bfa då Thailand tycks sprida Bb lite mellan organisationerna. Risk finns ju att ni får vänta ngn månad extra iom att ni har barn sedan innan då Thailand gått ut med att de prioriterar barnlösa par. Är er tidigare barn från Thailand? Det finns de som väntat i fyra år och ännu inte fått BB svårt att säga vad det beror på.Nej
    Nej, vårt tidigare barn är inte från Thailand.
  • Thaimâe

    Då kanske det känslomässigt är lättare att byta?


    Men om ni nu har väntat knappt två år så har ni ju minst två par före er i kön. Låt säga att kötiden ligger kvar på 3år då får ni BB tidigast hösten 2011. Om den ökar till 3,5år blir det tidigast våren 2012. 

    Om ni istället väljer Kina tar det ju ngr veckor att få iväg papprerna, kanske 2månader sen måste man väl loggas in i kina innan man kan ansöka? Tar det 2 månader? Efter det tar det väl någon månad till BB, minst 2 månader? Och sen några månader till resa, 4månader? Uppskattningsvis 10 månader.

    Och vad gör då två månader? Vad gör då åtta månader? Och vad skulle det göra om det blev 14 månader? Men man vet ju inte hur stor skillnaden blir så kanske bättre att fatta beslut utifrån hjärtat?

    Julifru hur lång tid tror du det skulle ta till resa i Kina?

  • Anonym (Funderar)
    Thaimâe skrev 2010-09-14 15:36:03 följande:

    Då kanske det känslomässigt är lättare att byta?


    Men om ni nu har väntat knappt två år så har ni ju minst två par före er i kön. Låt säga att kötiden ligger kvar på 3år då får ni BB tidigast hösten 2011. Om den ökar till 3,5år blir det tidigast våren 2012. 

    Om ni istället väljer Kina tar det ju ngr veckor att få iväg papprerna, kanske 2månader sen måste man väl loggas in i kina innan man kan ansöka? Tar det 2 månader? Efter det tar det väl någon månad till BB, minst 2 månader? Och sen några månader till resa, 4månader? Uppskattningsvis 10 månader.

    Och vad gör då två månader? Vad gör då åtta månader? Och vad skulle det göra om det blev 14 månader? Men man vet ju inte hur stor skillnaden blir så kanske bättre att fatta beslut utifrån hjärtat?

    Julifru hur lång tid tror du det skulle ta till resa i Kina?


    Nej men så lång tid tar det ju inte via 72-timmarslistan väl??? Enligt AC som jag pratade med idag får vi skicka papper direkt, tar väl några veckor ja innan de väl är skickade men sedan kan man ju matchas med barn när som helst eller? Det handlar väl mkt om vilka sn vi är öppna för eller har jag missuppfattat dettat alldeles??
  • chatnoir
    Anonym (Funderar) skrev 2010-09-14 17:27:12 följande:
    Nej men så lång tid tar det ju inte via 72-timmarslistan väl??? Enligt AC som jag pratade med idag får vi skicka papper direkt, tar väl några veckor ja innan de väl är skickade men sedan kan man ju matchas med barn när som helst eller? Det handlar väl mkt om vilka sn vi är öppna för eller har jag missuppfattat dettat alldeles??
    Nej, jag tror heller inte att det behöver ta så lång tid. Som jag har förstått det så jobbar CCAA på väldigt bra nu och både login, LOA och resebesked kommer snabbt. Jag skulle räkna med ca en månad för att få iväg era papper, ytterligare någon månad innan ni får login och sedan beror det som du säger väldigt mycket på vilka SN ni är öppna för. Resebesked har kunnat komma väldigt snabbt senaste tiden (enligt nyheter på BV:s hemsida).

    Jag tänker att den stora skillnaden jämfört med Thailand är att ni med Kina helt säkert vet att det kommer röra på sig, och det snabbt! Nu är ni i en situation där ni inte kan göra så mycket för att skynda på processen, och ni mer eller mindre räknar med att väntetiden kommer förlängas ytterligare. Om ni byter till Kina tror jag att ni framför allt kommer uppleva att ni tar saken i egna händer och gör vad ni kan för att få ert barn så snabbt som möjligt.
  • Thaimâe

    Som sagt jag kan inte Kina super bra men låt säga att det tar minst sex månader tilsl man är hemam med istt barn. Papper 1mån, login 2mån, BB x mån, RB 2mån? vilket ger 5mån+väntan på BB.

    Är ni först hos Bfa eller har ni skickat på hösten 2008? Om ni som du skriver är först hos Bfa i kön så har ni ju bara ca 9månader kvar till BB om vi räknar på tre år. Om ni skickat under hösten 2008 så har ni ca 13månader kvar om vi fortfarande räknar på tre år. Höst BB brukar dock få lite kortare väntan generellt. gör det då verkligen någon skillnad om ni väntar 6-9mån i Kina eller ca 9mån i Thailand. det skiljer ju bara månader oc hvad gör det i slutändan?

    Andar aspekter är ju om ni har råd att förlora pengarna. Och vilket land ni känner mest för. Jag tycker inte man skall byta land osv bara för att tjäna några månader, det skall ju vara ett val man känner är bäst. Ytterligare en aspekt kan ju vara er ålder om ni riskerar att inte få nytt medgivande pga det.

Svar på tråden byta land till SN Kina?