• Anonym (Undrande)

Hur länge överlever spermier utanför kroppen?

Har hört lite olika om detta, och undrar! När man t.ex. inseminerar själv så måste ju spermierna överleva en viss tid utanför kroppen...

Tänker på hur stor risk det är att bli gravid om killen kommer utanför, men sen kanske man leker lite med händer och så.. vet att avbrutet inte är en säker metod, men det är ingen katastrof om jag blir gravid.

Frågan är alltså: Hur länge överlever spermier ute i friska luften!?=)

• Svar på tråden Hur länge överlever spermier utanför kroppen?
  • delifi2
    Bebisfixerad skrev 2010-09-11 23:22:31 följande:
    i 5dagar =)
    inte utanför kroppen, de där nästan på en gång.
    men däremot inne i kroppen KAN de leva upp till ca 5 dagar
  • Anonym (Undrande)

Det är det där "nästan på en gång" jag funderar på... hur går det då till med heminseminationer?

• Bebisfixerad
    delifi2 skrev 2010-09-11 23:23:25 följande:
    inte utanför kroppen, de där nästan på en gång.
    men däremot inne i kroppen KAN de leva upp till ca 5 dagar
    inte vad jag hört och läst =p
  • Anonym (Undrande)

Och vad har du hört och läst?

• delifi2

Jag läste om nån som spruta i en burk, sög upp det i sugrör coh sen spruta in det i kvinnan.

har ingen aning men de måste ju leva ett tag utanför kroppen tex i en burk eftersom de finns spermadonatorer

• Jezamine
    Bebisfixerad skrev 2010-09-11 23:22:31 följande:
    i 5dagar =)
    Spermier lever bara några minuter om de utsätts för luft eller i en kondom.
    ungdomar.se/forum.php&page=1
    Avstängd tills vidare
  • delifi2
    Bebisfixerad skrev 2010-09-11 23:24:56 följande:
    inte vad jag hört och läst =p
    INNE i kroppen kan de överleva så länge, men INTE utanför kroppen, de torkar ju om man så säger :)
  • Anonym (Undrande)

Helt olika info från de där två länkarna! Några minuter säger den ena, tills det torkar säger den andra...

• delifi2
    Anonym (Undrande) skrev 2010-09-11 23:41:50 följande:
    Helt olika info från de där två länkarna! Några minuter säger den ena, tills det torkar säger den andra...
    Jag litar på olle jag :)
  • Finis

Ca. 1 timme har jag hört. Man kan, om man ska lämna spermaprov, komma hemma i en burk. Men sen ska provet in inom 1 timme har jag hört.
    Det finns kondomer utan spermiedödande medel som man kan använda om man vill komma genom sex istället.

• Anonym (Undrande)

Ja, Olle känns kanske mer seriös? Fast samtidigt rätt illa om VeckoRevyn går ut med fel info!

• Mustikka

Måste ju iaf leva 30 minuter.
    Den tiden hade vi på oss att lämna in den, när sambon skulle lämna sperma under utredningen.

• Anonym (Undrande)
    Lilysmamma skrev 2010-09-11 23:48:42 följande:
    Ca. 1 timme har jag hört. Man kan, om man ska lämna spermaprov, komma hemma i en burk. Men sen ska provet in inom 1 timme har jag hört.
    Det finns kondomer utan spermiedödande medel som man kan använda om man vill komma genom sex istället.
    Aha! Ok. Känns som den trovärdigaste infon hittills tycker jag. Tack!
Svar på tråden Hur länge överlever spermier utanför kroppen?