• Anonym (Vilsen)

Operera bort livmodern eller tidigarelägga klimakteriet, vilsen :-(

Ååå har sådan ångest, träffade min läkare i fredags. Jag har haft besvär med smärtor i livmodern som tydligen är ett tecken på knutor i livmodern och de ända sätten att bli av med den är att ta bort livmodern eller hormonbehandling.
    Jag är 38 år och 3 barns mor. Har sagt att jag inte ska ha några mer barn, men bara tanken på att inte kunna få flera gör mig jätteledsen.

Ååå jag vet inte vad jag ska göra, leva med smärtan eller???

Någon som har varit med om liknande eller har några tankar om detta? 

• Svar på tråden Operera bort livmodern eller tidigarelägga klimakteriet, vilsen :-(
  • minst

Jag är 38 år och har tagit bort min ena äggstock på grund av en dermoidcysta (tvillingcysta)  förra året. Nu är det dax för mitt årliga besök hos gynekologen igen ( den 15 oktober) och jag är livrädd för att cystan son sitter på den andra äggstocken ska ha vuxit så att jag måste ta bort den också.

Jag har två fantastiska barn och har inte planerat att få fler.Jag funderar allvarligt på att frysa in ägg om så är fallet. Låter kanske skumt att ha dem för säkerhets skull men man vet aldrig vad som händer och jag är trygghetsnarkoman. Det som oroar mig är detta med hormontillverkningen i kroppen men det är säkert gynekologen expert på så jag får nog ta och förhöra henne om hur det funkar. Att leva med en äggstock är inget som har märkts tycker jag.

Att ta bort livmodern gör ju att man inte kan få flera barn men om du får behålla äggstockarna så slipper du hormonproblemet i alla fall.

Hjälper en hormonbehandling så att du slipper smärtorna, eller så att de blir hanterbara i alla fall? I sådana fall skulle jag nog behålla livmodern i 3 år, så att du i alla fall passerar 40-årsstrecket då de flesta i alla fall inte skulle skaffa flera barn. Knutorna, är det något som kan vara cellförändrigar, dvs som kan utveckla cancer, så skulle jag inte tveka att ta bort livmodern omedelbart. Kan du ändå inte bli gravid på grund av knutorna så kanske de ändå inte är någon ide att behålla livmodern. Hjälpte detta svar? Det blev nog bara mer rörigt men så blir det mitt i natten... kram 

Svar på tråden Operera bort livmodern eller tidigarelägga klimakteriet, vilsen :-(