• Anonym (Myrra)

Någon med råd angående sambo med dåligt ölsinne?

Jag är så trött på att så fort vi har vin hemma så blir det för mycket i min karl, han börjar sluddra och blir otrevlig, samt att han ibland smyger i sig extra glas. LAgar han mat så slinker det alltid i en öl under lagningen. Jag HAR verkligen försökt slappna av och tänka att det är jag som överdriver, men det här påverkar mig negativt. 

Nu sitter han uppe, kanonfull och jag försöker sova. Men jag blir så orolig för att han ska förstöra något eller göra sig illa. Innan hade jag en diskussion med honom, och han försökte diskutera bort allting och var otrevlig mot mig. ( Jag har det faktiskt inspelat)

Han är världens bästa man annars, men det här är jätte jobbigt! Det är ju inte så att han dricker varje dag, men varje helg. Om jag under veckan tar ett mini- mini glas med vin, då tar han två stora. Det är som han passar på att suga i sig alkohol så fort han får chansen, och det gör mig orolig. Sen säger han att det är typ pga av mig han måste dricka.  

Finns det någon därute med erfarenhet och råd om hur man kan lösa sådant här? Finns det några skickliga som man kan gå och prata med, och som kanske kan få min karl att inse att han inte ska dricka så mycket? Att han inte kan skylla det på mig och att det hela är osunt? Jag tänker ju på vår dotter också!

tack på förhand! *ledsen*

• Svar på tråden Någon med råd angående sambo med dåligt ölsinne?
  • Anonym (Myrra)

puff...

• Anonym (M)

Vad menar han med att det är pga dig som han behöver dricka? Dricker han för att han mår dåligt? Har han problem i övrigt? Deprimerad? stressad? I så fall behöver han ju få vård.

Hur är ert förhållande? Hittar ni på roliga grejer? sportar och aktiverar er?

• Anonym (kram)

Har varit där du är nu och tro mig! Det blir INTE bättre med åren om inte något görs. Din man har alkoholproblem precis som mitt ex. Kräv att han söker hjälp och vänta dig en stor fet skitstorm när du tar upp det . Han kommer att anklaga dig för att vara en hysterisk glädjedödare mm.

Läs därför på först och skaffa dig stöd. Al-anon (googla) har anhöriggrupper på många orter och dör får du stöd. För det behöver du.

Om han vägrar söka hjälp - lämna honom. Detta kommer att suga livet ur dig. Allt skiter sig med en som dricker för mycket och har dåligt ölsinne. Ekonomin, hälsan ALLT! Kram och lycka till.

• Anonym (kram)

Oj, ni har en dotter också. Då måste du ta tag i detta NU. Det ha nhåller på med är INTE ett normalt beteende och det kommer att skada er dotter.

Att han skller på dig hör till bilden. Folk med alkoholproblem gör så. Gå på ett Al-Anon möte och gör det så snart som möjligt.

• Anonym (kram)
    http://www.al-anon.se/

och tro inte att en alkoholist är en som sitter på en parkbänk med en pava i en brun papperspåse. De flesta ser ut som din man och mitt ex. Vanliga, kanske till och med som mitt ex jävligt framgångsrika på många sätt. Gå dit och träffa andra och bli förvånad över hur vanligt det är. Ge Al anon en chans. För din dotters skull om inte annat. Kram
  • Anonym (kram)

Min karl var också världens bästa man för övrigt men alkoholen förändrade honom. Precis på det sätt som du beskriver.

• Anonym

Oj, 2 vinglas på en kväll under veckan eller 1 öl när han lagar mat under helgen??? Dags för AA kanske?

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2010-09-12 08:22:28 följande:
    Oj, 2 vinglas på en kväll under veckan eller 1 öl när han lagar mat under helgen??? Dags för AA kanske?
    Fast nu verkar det ju vara mer än så.. plus att han blir otrevlig också
  • Anonym (samma)

oj detta är ju exakt samma här känns som vi har samma sambo du och ja TS..
    Men håller me det är jobbigt men igår sa ja ifrån han får välja mig eller familjen det var jäkla bråk men det får de bli..

• Anonym (dottertillalkis)

Nä du måste vara stenhård, han måste ändra sitt drickande annars kommer det bara bli värre i er familj. Sen så är det ganska verkningslöst att söka hjälp om han inte vill ta emot det. Han måste inse hur hans beteende påverkar omgivningen. Nej, bara för att man sköter jobbet och inte slår sin fru är det inte ok att supa hur som helst. Men kanske du kan få stöd till förändring i anhöriggrupp?

• tattarunge

Jag tror att han har problem, har man inte det behöver man defenitivt inte skylla sitt drickande på sin partner!

• Anonym (Myrra)

Tack för era svar!

Jag känner mig rätt förvirrad i det här, och vill ju inte heller överdriva situationen. Det jobbigaste av allt är nog att jag ser smygtendenserna och att han suger i sig alkohol så fort han får chansen. Han tror inte att han luktar, och tror inte att det märks att han är påverkad.

Jag har haft stor tolerans, tex under sommaren, men tillslut när han på fyllan höll på att ställa till en scen hos mina föräldrar, genom att börja gräla med mig efter en jätte trevlig kväll. ( Han har ställt till scener förut )

Under semestern så partajade vi med en av hans vänner, jag gick och lade mig och de två rök  ihop efter att han suttit och provocerat honom nedlåtande under flera timmar.

Som jag tänker, är det inte riktigt mängden som är problemet, utan beteendet. Just att han aldrig säger nej till alkohol, tendenser till att smyga med det, inte förstår att han är full, och blir otrevlig.

Överdriver jag eller bör jag agera? 

• emsmamma
    Anonym (Myrra) skrev 2010-09-12 11:31:34 följande:
    Överdriver jag eller bör jag agera? 
    Bättre att agera och om det visar sig att du överdrivit så får du åtminstone vetskap om hur det är.
    Stort lycka till och en massa styrka till dig!
  • Shemira

Okej jag känner igen mig till viss del i din situation.
    Jag levde ihop med en kille i typ ett år och så fort vi hade någon typ av alkohol hemma främst öl så skulle det drickas upp..
    Gick inte att bara ta en öl man var tvungen att bli full annars var det inte kul sen spelade det inte någon roll om det var mitt i veckan eller på en helg då han var arbetslös.

Oftast blev han tottalt hänsynslös på fyllan och skulle starta bråk om allt och ingenting han skulle spela musik på jättehög volym mitt i natten då en annan försökte sova då man hade skola dagen efter ellerk lockan rent ut sagt var 5 på morgonen.
    Våra bråk kunde till och med leda till fysik smärta.
    Att man kommenterade att han drack för mycket och inte kunde hantera den mängd alkohol han konsumerade var inte heller någon bra ide varken i nyktert eller alkoholiserat tillstånd.. 

Det hela slutade med att jag flydde hem till familjen då han kände för att dricka. 
    Ett år senare gav jag upp & gjorde slut då jag haft samma diskution med han x antal gånger utan resultat. 
    Önskar dig dock bättre lycka än den jag hade.  

Kan ju sägas att jag idag flyr alkohol pga rädlsa vilket kanske är lite trisst då man bara är 19 år dock var min sambo 10 år äldre än jag..

• Anonym (Been there)

Du överdriver säkert inte, det är jag övertygad om! Att diskutera med en full person är meningslöst. Jag lärde mig snabbt att i princip bara jamsa med för att det inte skulle bli bråk.

Eftersom du har problem och tycker det är jobbigt så är ju hans drickande ett problem.
    Kan han inte låta bli att dricka för din skull - för att du ska må bättre - så behöver han hjälp.

Jag gav upp efter en massa år med antabuskurer och annat. Nä, vill han inte erkänna sitt problem så tycker jag att du ska lämna. Man kan inte vilja åt någon annan...

• Anonym (kram)

Du överdriver INTE! Ta en kontakt med Al-Anon eller annan anhörig grupp nu. Gå dit en gång och se hur det känns - du har ingenting att förlora.

Svar på tråden Någon med råd angående sambo med dåligt ölsinne?