• KälskarT

2 missfall på raken

Hej!

Jag har PCO och har därmed lite svårare att få barn (även om jag haft en enorm tur gällande att bli gravid jämfört med många andra med PCO). Jag blev gravid på första försöket i december 2009. Denna graviditet slutade i missfall i vecka 6. Sedan dröjde det tills nu i augusti för mig att bli gravid igen, vi blev så glada för detta och hoppades att det skulle gå vägen denna gång. I fredags slutade även denna graviditet i missfall, troligtvis i vecka 5.

Jag känner mig så himla ledsen och uppgiven nu och skulle vilja få höra från er som varit med om två missfall på raken, hur det gått sedan? Har ni fått ytterligare missfall eller har ni gått hela graviditeten på tredje försöket?

Mvh K

• Svar på tråden 2 missfall på raken
  • Gilraen Telrunya

Hej jag har haft fyra missfall efter varandra i veckorna 6 nu är jag gravid igen för femte gången och är i vecka 15 jag hoppas att allt går vägen denna gången. Jag vet att det är svårt och allt man tror är så självklart inte alltid är det men det jag kan säga är att kämpa på så kommer du få ni eran bäbis Glad  kramar till dig

• Gilraen Telrunya

Kan tillägga att efter tredje missfallet gjordes en missfallsutredning.

• emma777

Hej!

Jag beklagar verkligen dina missfall, jag vet precis hur det känns. Gå gärna in på min profil för att läsa min historia, men lite kortfattat: Jag har också PCO, och fick tre missfall innan min son föddes. När han var tio månader blev jag sedan gravid igen, och är nu i vecka 11 och allt har sett bra ut på två ultraljud hittills, så jag är övertygad om att det går vägen den här gången också. Det finns ingen anledning att tro att det inte kommer att lösa sig för er också! Det är fruktansvärt jobbigt att gå igenom missfall, men när du sen får ditt barn så kommer du vara så tacksam för att du fick just det barnet - och det hade du ju inte fått om de andra graviditeterna hade gått vägen. Och barn är världens bästa plåster, jag gråter aldrig över mina missfall längre - gläds bara enormt åt min vackre lille kille.

Ta hand om dig, det behöver du, och ta hand om varandra. Försök att göra mysiga saker tillsammans, och våga drömma om när ni väl blir en liten familj.  

Stora kramar Emma 

• KälskarT

Tack båda två för era svar! Det är skönt att läsa om personer som trots flera missfall äntligen har fått eller ska få sitt första barn:)

Gilraen: grattis till din graviditet:) Hittade de något på missfallsutredningen du gjorde?

Emma: Grattis du också både till er son men också en ny graviditet! Håller tummarna att det ska gå bra även denna gång:) Ja, det är verkligen smärtsamt med missfall...både fysiskt och psykiskt. Tack för dina uppmuntande ord:) Jag var och läste din historia och precis som ni har vi kämpat ett tag för att bli gravida efter första missfallet. Det är nog det som känns jobbigast faktiskt...att inte veta när jag kommer bli gravid igen. Hur tyckte du att metforminet fungerade för dig? Tror du att det var det som gjorde att du inte fick missfall?

//K

• KälskarT

Jag kanske kan passa på att fråga ytterligare en fråga i samma tråd:) När efter missfallet slutade ni känna några graviditetssymtom?

//K

• Jenka73

Jag har haft 3st missfall på raken :( sista 13/8-10 och symtonen satt i en vecka

• KälskarT

Ledsen för din skull Jenka:( Hoppas du får komma på utredning nu då iaf!

//K

• Gilraen Telrunya

Tack ja dem hittade en skiljevägg rakt genom livmodern som ökade risken betydligt för missfall.  <blev vlädigt glad att det gick som det gjorde känns som ett mirakel. Hoppas allt går bra för dig det är jag övertygad om att det kommer göra. Du verkar inte ha några problem med att bli gravid och det är ju jättebra. Håller tummar och tår SkrattandeKramar

• timoa

lider med dig. hoppas du blir gravid snart igen.
    ville gärna se alla svar här oxå, då jag haft 2 MA bara i år.
    gör IVF så det är extra tungt, då jag går på den "tyngsta" medicineringen oc tiden snart rinner ut, är snart 41.
    efter det 2a nu i somras, skickade de en remiss för MF-utredning, fick svar igår att jag är för gammal för att ens göra en, ca 40% av graviditeterna leder till MF/MA om man är över 40

• MammatillSimon

Jag har haft 2 mf, ett i sept-06 (V.10+3), andra i jan-08 (V.6+?).

Efter utredning så konstaterades det att jag är helt "normal" och det enda de hittade på sambon var/är att han har lågt antal spermier, men inget som skulle göra att vi inte kan få barn.
    Fick Pergotime utskrivet av DR:n som jag skulle börja ta nästa mens (i mitten av mars-09) och fick ställa oss i kö för IVF.
    Men ingen mens dök upp och den 29 mars så testade vi Plus

Var självklart orolig under hela graviditeten att nåt skulle gå på tok och kände efter för minsta lilla.. men den 15 dec-09 så föddes lilleman Simon efter 3 års väntan på vårt kärleksbarn

Mina graviditetssymptom efter mf har försvunnit efter ca 1-1½vecka.

Lycka till ni som försöker, jag håller tummarna för er alla

♥ Simon 091215 madelin82.blogg.se
  • KälskarT

Tack snälla för era svar! Jag hoppas också att det ska gå bra för oss alla:) Jag håller tummarna för dig Timoa!

//K

• emma777

KälskarT: 
    Tack! Jag vet inte hur stor roll Metformin spelade. Före förra graviditeten åt jag det i nästan två månader, och hela första trimestern, nu började jag med det när jag insåg att jag var gravid, och då bara i jätteliten dos. Däremot så kanske min PCO blivit bättre efter graviditeten (så kan det vara har jag läst) så att Metformin inte behövdes så mycket. Det rekommenderas dock vid PCO, så har du fått en den diagnosen tycker jag att du ska be att få prova Metformin. Jag är tvyärr tvungen att äta GI-mat när jag äter Metformin, annars mår jag illa (det förhindrar att du bryter ner socker, så äter du för mycket sockerarter kan du må illa), men det är väldigt olika. GI-mat är ju dock bra vid PCO generellt, så står du ut med det är det ju bra . Jag var inte alls manisk med det, men undvek snabba kolhydrater.  

• KälskarT

Tack för dina svar Emma! Jag äter redan metformin och har gjort ett bra tag i perioder. Men jag slutade faktiskt när jag blev gravid eftersom jag hört lite olika kring huruvida man ska äta det under en graviditet...men du åt det alltså under din graviditet och även under denna graviditeten? //K

• emma777

KälskarT: Japp, i förra graviditeten 1500 mg per dag (frukost, lunch, middag), den här gången dock bara 250 mg på kvällen - och började då mkt senare. Eftersom jag inte tror att den lilla dosen Metformin kan hjälpa så tror jag att den här graviditeten klarade sig utan, vet naturligtvis inte om det hjälpte förra gången. Det gjorde iaf ingen skada, vad jag vet . Metformin har visat sig motverka missfall hos PCO-patienter, men bara i små studier än så länge. Det är dock pga att det finns studier som visat det som min läkare rekommenderade det. 

• Direkt76

Förstår precis hur det känns och jag lider med dig!

Vi har försökt i snart tre år nu och vi lyckades äntligen i juli men mf i v 7+1. Mot alla odds så lyckades vi igen direkt. Helt otroligt, två ggr på raken efter så många försök.

Tyvärr blev det mf igen idag, v 4+4 Gråter

Så det har gått från att inte lyckas alls till att lyckas men få missfall Rynkar på näsan

• KälskarT
    Momaroria76 skrev 2010-09-21 14:34:03 följande:
    Förstår precis hur det känns och jag lider med dig!

Vi har försökt i snart tre år nu och vi lyckades äntligen i juli men mf i v 7+1. Mot alla odds så lyckades vi igen direkt. Helt otroligt, två ggr på raken efter så många försök.

Tyvärr blev det mf igen idag, v 4+4 Gråter

Så det har gått från att inte lyckas alls till att lyckas men få missfall Rynkar på näsan
    Usch vad hemskt för er...vi har ju inte alls försökt lika länge som er...jag hoppas verkligen att du ska lyckas bli gravid snart igen. Det gäller ju för oss att inte förlora hoppet även om i alla fall jag ibland är nära! Jag försöker dock tänka att har jag blivit gravid två gånger så ska jag nog bli det igen i alla fallGlad
  • KälskarT

Det var spännande Emma! Jag ska ta upp detta med metforminet när jag träffar min gynekolog nästa gång och höra vad han tycker om att äta det under en eventuell graviditet:)

Svar på tråden 2 missfall på raken