• jema

Hur fungerar rutinerna med eran 2 1/2-åring?

Hej! 

Jag har en pojke på 2 år 5 månader. Han har gått 15 timmar/vecka på förskola sen han fyllde 1. Sov- och matrutiner har sett likadana ut sen dess. Ändå fungerar nästan ingenting bra. Förskolan vill nu att vi gör hörseltest, vilket vi givetvis ska, men jag tror inte att problemet ligger där. Även om alla andra barn går och tvättar händerna efter maten "glömmer" våran pojke bort det VARJE gång. De måste leda honom till handfatet och övervaka att han verkligen tvättar sig, annars tramsar han bort sig på vägen. Han svarar inte på frågor, även om han är jätteduktig på att prata. De tycker inte riktigt att de får kontakt när dom ex. sitter och äter. Samma sak är det hemma, med tvättning, påklädning, och alla gränser över lag. Vi har inga onödiga regler, för att slippa onödigt bråk. De gränser vi satt är att inte gå till stora vägen, inte sitta nära tv,n (han har en stor lekmatta som han ska sitta på när han ser tv, mycket tydligt var gränsen går alltså) tvätta händerna när man lekt ute eller ätit och att inte kasta mat på golvet med flit. Det är kanske fler men inget jag kommer på nu. Vi nöter och nöter hela tiden, men det känns aldrig som att det fastnar. Jag har nu provat att vara "hård" en dag, alltså inte gå från handfatet förrän han tvättat sig själv. Helt enkelt ställa kravet att han ska klara dessa regler och bli arg om han tramsar eller krånglar. Det fungerade bättre efter det, men jag kan ju inte ska behöva vara så arg hela tiden. Det verkar ju fullständigt vansinnigt. Jag upplever det inte som "trots" om man nu ska kalla det så, snarare som att han lever helt i sin egna lilla värld och inte förmår sig att omvandla våra uppmaningar till handling. Någon som har några tips...(förutsatt att det inte är en hörselskada!) 

• Svar på tråden Hur fungerar rutinerna med eran 2 1/2-åring?
  • garib

Ta kontakt med bxc och be att fa en utredning om ni ar oroliga test horsel,forstaelse ,autism mm

• strojes

Du kanske kan visa reglerna med bilder i badrummet tex. en bild på sonen när han sitter på toan och bredvid den en bild på honom när han tvättar händerna. Sätt upp bilderna på nått bra ställe i hans höjd så han verkligen ser dem.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • jema

Bilder har vi inte testat! Ska prova det.

Bvc är inblandade, vi har varit hos barnpsykolog, som säger att han är duktig för sin ålder och att det bara är att  pedagogiskt fortsätta visa, visa och visa hur han ska och inte ska göra. Ingen autism alltså. Däremot har vi ADHD i släkten, vilket kan vara ärftligt. Det utreds inte förrän de börjar skolan, och hon tyckte att han fungerade alldeles för bra socialt för att det skulle vara det. Det jag har märkt sen jag var där är att han fungerar bättre i nya miljöer, eftersom han då är mer uppmärksam. När han blir hemtam slutar han att fokusera och då blir det lite si och så.

• Joje

Mina barn är 2 resp 3 år och vi har alltid haft fasta rutiner vad gäller mat och sömn. Jag känner igen mycket av det du beskriver, men jag tycker inte att det är något ovanligt beteende!! Selektiv hörsel, protester och okontrollerbara impulser hör väl den här åldern till.

Mina barn gör då inte vad man säger på en gång och inte begär vi (inte förskolan heller) att de ska klara av att tvätta händerna själva heller, vi hjälper alltid till, det är så pass viktigt med handhygien så det tycker jag att man kan hjälpa till med! Vi får inte alltid kontakt med dem när vi vill, de kan bli helt uppslukade av vad det håller på med, det kan vara allt från att läsa bok till att äta mat. Vi försöker ha tydliga och enkla regler här hemma som är lätta för dem att följa, men det är svårt... jag är oftast för snäll mot dem och då utnyttjar de det på en gång! 

Mitt råd är att inte tänka det värsta!! Din son är inte ens 2½ år och det är i den åldern barnen försöker komma underfund med sig själva, vilka gränser de själva och föräldrarna har, de börjar förstå vad som är rätt och fel, men kan inte riktigt hindra sina impulser. Ge honom tid, stressa honom inte!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Maxbox
    jema skrev 2010-09-12 09:34:05 följande:
    Bilder har vi inte testat! Ska prova det.

Bvc är inblandade, vi har varit hos barnpsykolog, som säger att han är duktig för sin ålder och att det bara är att  pedagogiskt fortsätta visa, visa och visa hur han ska och inte ska göra. Ingen autism alltså. Däremot har vi ADHD i släkten, vilket kan vara ärftligt. Det utreds inte förrän de börjar skolan, och hon tyckte att han fungerade alldeles för bra socialt för att det skulle vara det. Det jag har märkt sen jag var där är att han fungerar bättre i nya miljöer, eftersom han då är mer uppmärksam. När han blir hemtam slutar han att fokusera och då blir det lite si och så.
    I vårt landsting så utreder man ADHD tidigare ibland. Men det gäller att ligga på och kräva en sådan utredning.
  • Mandelbiskvi

Jag har en 2,5-åring hemma, en flicka, hon går inte och tvättar händerna efter maten eller lyssnar särskilt på mig och pappan. Många gånger måste vi ta med henne och ställa henne framför kranen, se till att kläder byts - men hon är väldigt viljestark och gör ändå som hon vill t ex tar på byxorna bok och fram, skor på fel fot osv. Troligen utvecklingsfas, trots i henes fall. Men hon är mkt verbal, och duktig på vissa saker- men ibland är det motsträvigt värre. Man får lirka och sätta gränser.
    Men personalen på förskolan har pratat om att hon inte svarar ibland, att hon inte är så lätt att få kontakt med osv. Nu efter sommaren är det bättre. Vi avvaktar och ser hur hon mår och när hon nu är glad och det viktiga funkar ok, låter vi det vila bara.
    Jag vet inte om det är en mognadsfråga för henne, eller trots, eller något annat.
    Jag blir arg ibland, men inser att det inte hjälper heller, utan då blir det mest känslomässiga utbrott. Hon är inte redo att förstå alla regler man som vuxen kan ha, tror jag, även om hon lär sig mkt på dagis och utvecklas mer där.
    Men jag är bara tvåbarnsmamma och ingen expert...tvärtom!
    Jag försöker, liksom pappan att vara närvarande och se henne och ge henne både kärlek och gränser. Och tålamod, hon är ju bara två år (och 7 månader)! (Och fick en lillebror vid knappt 1,5 år)

• sarsparis

Jag tycker du ska be om att få koppla in en speicalpedagog, det brukar finnas kopplade till alla förskolor. en speicalpedagog kan en dag tex observera barnet, prata med föräldrar, personal och sammarbeta med bvc. vi har en pojke på vårat dagis där specialpedagogen kommer in för att obeservera honom vid olika tillfällen. Kanske kan det ge något mer då de har mycket mer utbildning är förskolepersonal om detta.

• jema

Skönt att höra att det finns fler. Här hemma har vi haft filosofin att vi avvaktar tills han blir större innan vi oroar oss mer, efter besöket hos barnpsykologen. (Jag fick träffa henne eftersom jag ville bolla uppfostran med bvc-personalen och dom tyckte att psykologen nog skulle kunna svara på frågorna bättre, alltså inte som utredning av pojken)

När nu personalen på föris tog upp det blev jag orolig igen, och tänkte att kanske alla andra barn kan mycket mer i den åldern. Men det verkar ju inte vara så.

Jag kommer inte att ligga på om en utredning speciellt tidigt om det inte blir värre. Diagnos eller inte så måste man ju alltid försöka utgå ifrån varje barns förutsättningar tänker jag. Jag har bara lite svårt att veta hur jag ska göra för att nå fram till han... Ilska fungerade men jag vill ju inte gå runt och låta som en diktator hela dagarna. 

• trollet83

Vet inte om jag tycker en 2,5 åring ska klara att på eget initiativ kunna gå o tvätta händer o klä på sig själv..Som någon mer skrev så är de i dennaålder gärna uppslukade av nåt helt annat då allt är så spännande o vill uppleva så mkt som möjligt..vår son är snart 3 år o vi får då alltid följa med han o tvätta händerna o klä på osv. Ibland lyssnar han inte alls på oss men det hör väl bara åldern till?Vi var på utvecklingssamtal på BVC för någon vecka sedan och vår son var då helt normal iaf..tycker ni ska lyssna till ert barn o inte allt för mkt vad andra säger!

• jema
    trollet83 skrev 2010-09-12 12:25:40 följande:
    Vet inte om jag tycker en 2,5 åring ska klara att på eget initiativ kunna gå o tvätta händer o klä på sig själv..Som någon mer skrev så är de i dennaålder gärna uppslukade av nåt helt annat då allt är så spännande o vill uppleva så mkt som möjligt..vår son är snart 3 år o vi får då alltid följa med han o tvätta händerna o klä på osv. Ibland lyssnar han inte alls på oss men det hör väl bara åldern till?Vi var på utvecklingssamtal på BVC för någon vecka sedan och vår son var då helt normal iaf..tycker ni ska lyssna till ert barn o inte allt för mkt vad andra säger!
    Det låter ju bra. Våran son är stor och verbal för sin ålder , och en tanke jag fick nu är att föris kanske jämför honom med de lite äldre barnen av misstag bara för att han är lika stor som dom... Många tror att han är 3-4 år. 

Jag kanske har varit lite otydlig; jag menar inte att han ska klara att tvätta sig på eget initiativ, utan när jag säger att "nu går vi och tvättar händerna" och tar med mig lillebror in på toa så kommer han aldrig med. När vi går på promenad, pratar och skrattar med honom kan han bara vika av och försvinna, helt obekymrad om vart vi tog vägen och när han ser på tv flyttar han sig längre och längre fram fastän jag bär tillbaka han 100 gånger. Jag önskar bara att det på 1,5 år kunde ha fastnat nåt, och att det någon gång kunde få fungera att han följer med in på toa utan att jag ska måsta bära han! Men men, det är väl bara att ha tålamod.

• Joje
    jema skrev 2010-09-12 12:41:25 följande:
    Det låter ju bra. Våran son är stor och verbal för sin ålder , och en tanke jag fick nu är att föris kanske jämför honom med de lite äldre barnen av misstag bara för att han är lika stor som dom... Många tror att han är 3-4 år. 

Jag kanske har varit lite otydlig; jag menar inte att han ska klara att tvätta sig på eget initiativ, utan när jag säger att "nu går vi och tvättar händerna" och tar med mig lillebror in på toa så kommer han aldrig med. När vi går på promenad, pratar och skrattar med honom kan han bara vika av och försvinna, helt obekymrad om vart vi tog vägen och när han ser på tv flyttar han sig längre och längre fram fastän jag bär tillbaka han 100 gånger. Jag önskar bara att det på 1,5 år kunde ha fastnat nåt, och att det någon gång kunde få fungera att han följer med in på toa utan att jag ska måsta bära han! Men men, det är väl bara att ha tålamod.

Inget ovanligt heller!!! Varje gång vi ska byta kläder/blöja, borsta tänder så springer barnen åt ett annat håll. Och när vi är ute kan de bara springa iväg och verkar inte höra att man ropar efter dem att stanna. Så ja, tålamod och berätta hur man ska göra utan att tjata = enklare sagt än gjort!!!
    Idag är en kamp här hemma... de har slagit dövörat till båda två.... *suck*
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • cicci85

Jag har två barn, en som är drygt 5 och lillen drygt 2. Jag förstår precis vad TS menar! Min lilla är precis som en helt vanlig 2-åring som alla beskriver. Han gör inte alltid heller som jag tänkt, han vill själv men han är inte i en "egen värld" som storebror va i den åldern. Rutiner funkar  väldigt bra ändå.
    Storebror har inget funkat på, vi kan träna på en rutin i flera månader eller år vad gäller sovrutin, men det fastnar inte, han följer inte rutinen ändå, verkar inte ens märka att vi har en, i hans gärna funkar bara hans egna rutiner verkar det som... Nu är han 5 och det börjar bli bättre, nu är han någorlunda enkel. Han ska utredas för ad/hd.
    TS: testa schema md bilder, det funkar bra hos oss!

• jema
    cicci85 skrev 2010-09-12 14:00:49 följande:
    Jag har två barn, en som är drygt 5 och lillen drygt 2. Jag förstår precis vad TS menar! Min lilla är precis som en helt vanlig 2-åring som alla beskriver. Han gör inte alltid heller som jag tänkt, han vill själv men han är inte i en "egen värld" som storebror va i den åldern. Rutiner funkar  väldigt bra ändå.
    Storebror har inget funkat på, vi kan träna på en rutin i flera månader eller år vad gäller sovrutin, men det fastnar inte, han följer inte rutinen ändå, verkar inte ens märka att vi har en, i hans gärna funkar bara hans egna rutiner verkar det som... Nu är han 5 och det börjar bli bättre, nu är han någorlunda enkel. Han ska utredas för ad/hd.
    TS: testa schema md bilder, det funkar bra hos oss!
    Där ser man... Jag tycker att det är så svårt att sätta fingret på problemet, men känner du igen dig så kanske mina misstankar stämmer.  ADHD har vi ju i åtanke, även om det inte förändrar speciellt mycket just nu. Jag googlade runt lite och det visade sig att jag har läst på för dåligt. Trodde att det var begränsat till överaktivitet, men det fanns visst fler varianter av det. Han (och jag själv också för den delen) stämmer i så fall in på den ouppmärksamma varianten. Även de kan visst koncentrera sig och vara uppmärksamma bra om det är tillräckligt roligt, vilket skulle förklara varför det funkar bättre när vi är på nya ställen och sämre runt de grå vardagsrutinerna. Jag ska prova använda bilder, och även prata med förskolan om detta! Vi kanske kan hjälpas åt...
  • strojes
    jema skrev 2010-09-12 12:41:25 följande:

Det där att han flyttar närmare tv:n hela tiden, kan det vara så att han ser dåligt? Normalt görs inte syntest förrän vid 4 årskontrollen men ber man om tidigare test pga misstankar om dålig syn så kan man få ett tidigare test hos bvc eller remiss till ortoptist.
    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
Svar på tråden Hur fungerar rutinerna med eran 2 1/2-åring?