Hur fungerar rutinerna med eran 2 1/2-åring?
Hej!
Jag har en pojke på 2 år 5 månader. Han har gått 15 timmar/vecka på förskola sen han fyllde 1. Sov- och matrutiner har sett likadana ut sen dess. Ändå fungerar nästan ingenting bra. Förskolan vill nu att vi gör hörseltest, vilket vi givetvis ska, men jag tror inte att problemet ligger där. Även om alla andra barn går och tvättar händerna efter maten "glömmer" våran pojke bort det VARJE gång. De måste leda honom till handfatet och övervaka att han verkligen tvättar sig, annars tramsar han bort sig på vägen. Han svarar inte på frågor, även om han är jätteduktig på att prata. De tycker inte riktigt att de får kontakt när dom ex. sitter och äter. Samma sak är det hemma, med tvättning, påklädning, och alla gränser över lag. Vi har inga onödiga regler, för att slippa onödigt bråk. De gränser vi satt är att inte gå till stora vägen, inte sitta nära tv,n (han har en stor lekmatta som han ska sitta på när han ser tv, mycket tydligt var gränsen går alltså) tvätta händerna när man lekt ute eller ätit och att inte kasta mat på golvet med flit. Det är kanske fler men inget jag kommer på nu. Vi nöter och nöter hela tiden, men det känns aldrig som att det fastnar. Jag har nu provat att vara "hård" en dag, alltså inte gå från handfatet förrän han tvättat sig själv. Helt enkelt ställa kravet att han ska klara dessa regler och bli arg om han tramsar eller krånglar. Det fungerade bättre efter det, men jag kan ju inte ska behöva vara så arg hela tiden. Det verkar ju fullständigt vansinnigt. Jag upplever det inte som "trots" om man nu ska kalla det så, snarare som att han lever helt i sin egna lilla värld och inte förmår sig att omvandla våra uppmaningar till handling. Någon som har några tips...(förutsatt att det inte är en hörselskada!)