• humma

En13-åring och en 5-åring ensam hemma???

Var på middag med min kompisar igår kväll och vi småpratade om allt möjligt.
    Då kom det upp en liten problematik som vi var lite delade om runt bordet.
    En av tjejerna har en make som nyss bytt jobb vilket innebär att han reser ett par nätter i veckan. Ibland kan han komma hem om han tar det sena tåget, vilket innebär att han behöver hämtas vid tågstationen vid midnatt.

Sååå, frågeställningen var:
    Kan hon lämna två barn i åldern 13 och 5 ensamma hemma och åka och hämta honom? Sträckan är ca 1,5 mil i vardera riktning och det tar ca 30 min totalt. Är det oansvarigt eller är det faktiskt helt OK?
    Vad skulle ni tycka? 

• Svar på tråden En13-åring och en 5-åring ensam hemma???
  • Dr Mupp

Jag hade tyckte det var ok om båda barnen visste om det och var beredda på att ingen vuxen är hemma om de vaknar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mom2006

Berättar man för barnen om det och förbereder 13 åringen och frågar om det är ok om 5 åringen vaknar att h*n kan ta hand om  h*n så tycker jag att det är ok.

• anzita

Hade det varit mina barn så skulle jag inte ha några invändningar.
    Men alla 13-åringar är nog inte mogna att ta det ansvaret.

• The Maria

Med en 13-åring i huset tycker jag inte att det är något problem. Om han/hon är med på det och inte är totalt omogen. Det handlar ju inte om evigheter som föräldrarna är borta.

• pamilya

Är det en ansvarsfull 13 åring så borde det ju gå bra. Finns det några grannar i närheten som kan finnas till hands om det skulle behövas, så 13 åringen vet att det finns vuxna nära om det skulle behövas.

• vampyria2

jag är nån som faktiskt är väldigt emot att man låter barn passa barn och kan bli tokig på idioter som låter barn få det ansvaret över någon annan...MEN här handlar det om en tonåring och är man en normal 13 åring så kan man absolut ha det ansvaret och det är ju såna saker som gör att man växer och förstår att man börjar bli stor, tror att det till och med kan vara bra för honom.

• Nannafia

Tycker som de ovanstående; om båda barnen är införstådda med det, och de tycker att det är OK samt att 13-åringen är så mogen att han/hon kan ta hand om småsyskonet om det blir rädd eller ledsen, så ska de nog gå bra.

• Majsan70

Min stora tjej är 15 och lillasyster är 7 och hon har ofta passat henne nån timma här o där.  Det finns ju alltid mobil att ringa till om det skulle vara något.
    Så JA jag tycker det är helt OK det som presenteras i TS.

• amalie79

Ja då, vid den åldern hade jag eller syrran lillebror hemma hela dagar ibland på loven. Det tycker jag en vanlig trettonåring ska klara, om man pratat igenom det innan.

• Bumblebina

Det ser jag inga problem med såtillvida att barnen är väl informerade om vad som gäller. En 13-åring borde kunna ta det ansvaret någon gång emellanåt tycker jag.

• humma

Först på middagen så var nästan allas reaktion, NEJ!
    Men så sa en tjej att det tyckte inte hon var konstigt alls under de förutsättningar som även ni nämner. De (barnen) är informerade, det finns grannar, mobiler osv. Då svängde samtalet över åt just, ja, det är väl okej någongång i bland! 
    Skönt att se att det var fler som lutade åt samma håll här! 

• sweet saint

ja absolut.
    bara det finns någon vuxen i standby om det skulle vara nåt.. typ granne eller nåt som inte är för långt borta. en 13 åring bör kunna ha det ansvaret om föräldrarna fostrat väl.

• FrkJenny

Jag tycker det låter helt okej. 
    Båda barnen behöver som många skrivit vara helt införstådda med det men jag tror att jag också skulle vilja ha en vuxen back-up: En person som vet att barnen är ensamma ibland och som är den som kontaktas och tar sig till barnen om det skulle ske något på vägen och som också barnen vet att de kan ringa till även mitt i natten om de inte får tag i föräldrarna.

Svar på tråden En13-åring och en 5-åring ensam hemma???