Fet katt, behöver tips
Har tagit över en kompis katt för några månader sedan. Han har alltid varit överviktig, inte på ett dallrigt sätt utan mer fast fett så att säga. Han är rätt grov men väger enligt förra ägaren runt 8kg, vilket jag tycker är galet mycket för en vanlig bondkatt. Min andra katt är i samma storlek och väger runt 4-4,5kg.
Katten blir närmast hysterisk när han inte har mat nära, eller när jag inte fyller på matskålen vid de vanliga tiderna (trots att där ofta är mat kvar, inte bara smulor som brukar ratas). Hade han varit människa hade jag sagt att han tröstäter och finner trygghet i mat. Han tvättar sig inte ordentligt heller, och min åsikt är att han har för tjock mage för att komma åt där bak, för försöker gör han. Detta leder till att jag ofta får duscha honom.
Så fort han kom hem till mig köpte jag dietmat från Hills (torrfoder) och det har han fått i två månader nu men inget har ändrats. Har alltid maten framme då jag är hemma rätt oregelbundna tider och inte alltid kan passa mattiderna. Det kan nog vara fel sätt men vet inte hur jag ska göra annars.
Min andra katt är väldigt aktiv och springer runt, hoppar och leker och har börjat få igång den nya lite, så han har börjat röra sig mer.
Nu till mina frågor:
HUR får jag honom att tappa vikt? Funderar på att köpa en foderboll så han aktiverar sig lite mer. Funderade på att gå promenader med honom men han hatar verkligen att vara utomhus.
Finns det någon bättre dietmat än den från Hills? Vad rekommenderar ni angående matvanorna?
Jag har aldrig haft ett djur med övervikt tidigare och har verkligen ingen aning om vad jag bör göra mer än vad jag gör (bättre mat, leker mycket osv)
Av någon anledning fungerar inte uppladdningen av bilder nu, men testar lägga upp en i mitt galleri.
Tacksam för alla svar, av erfarenhet eller ni som bara är kunniga