• Furie

Fet katt, behöver tips

Har tagit över en kompis katt för några månader sedan. Han har alltid varit överviktig, inte på ett dallrigt sätt utan mer fast fett så att säga. Han är rätt grov men väger enligt förra ägaren runt 8kg, vilket jag tycker är galet mycket för en vanlig bondkatt. Min andra katt är i samma storlek och väger runt 4-4,5kg. 

Katten blir närmast hysterisk när han inte har mat nära, eller när jag inte fyller på matskålen vid de vanliga tiderna (trots att där ofta är mat kvar, inte bara smulor som brukar ratas). Hade han varit människa hade jag sagt att han tröstäter och finner trygghet i mat. Han tvättar sig inte ordentligt heller, och min åsikt är att han har för tjock mage för att komma åt där bak, för försöker gör han. Detta leder till att jag ofta får duscha honom.
    Så fort han kom hem till mig köpte jag dietmat från Hills (torrfoder) och det har han fått i två månader nu men inget har ändrats. Har alltid maten framme då jag är hemma rätt oregelbundna tider och inte alltid kan passa mattiderna. Det kan nog vara fel sätt men vet inte hur jag ska göra annars.

Min andra katt är väldigt aktiv och springer runt, hoppar och leker och har börjat få igång den nya lite, så han har börjat röra sig mer. 

Nu till mina frågor:
    HUR får jag honom att tappa vikt? Funderar på att köpa en foderboll så han aktiverar sig lite mer. Funderade på att gå promenader med honom men han hatar verkligen att vara utomhus. 
    Finns det någon bättre dietmat än den från Hills? Vad rekommenderar ni angående matvanorna? 

Jag har aldrig haft ett djur med övervikt tidigare och har verkligen ingen aning om vad jag bör göra mer än vad jag gör (bättre mat, leker mycket osv)

Av någon anledning fungerar inte uppladdningen av bilder nu, men testar lägga upp en i mitt galleri.

Tacksam för alla svar, av erfarenhet eller ni som bara är kunniga

• Svar på tråden Fet katt, behöver tips
  • Furie

Så, bilden var  för stor. Ingen ultimat bild men man ser magen hänga över ner på golvet...
  • H Raheb

Min veterinär sa när jag bantade ner min kloss att det viktigaste är att han inte får mer än dosanvisningen för hans vikt, får han mer kommer han aldrig att gå ner i vikt.

Det är nästan omöjligt att banta om man har mer än en och man vill ha maten framme.

• Furie

De får dosen för två katter i en skål som står framme hela dagen. Dosen är uppdelat på två ggr/dag. Men ja det låter ju logiskt... Den gamla katten äter inte mer än nödvändigt så tjockisen äter väl mer än sin dos så att säga...
    Får försöka anpassa mina tider till matningen bättre. Hoppas bara att han till slut ger upp sitt ständiga skrikande efter skålen... 

• 4mychildren

Köp riktigt bra mat hos veterinären, för feta katter. Ge honom bara så mycket mat som står på paketet eller som doktorns säger. Inte mer. Ha fasta tider då han får sin mat så katten vänjer sig vid den tiden. 

• Bedan

Det är ju svårt att reglera portionerna eftersom han inte är ensamkatt.

Min sambos katt är också stor och rund, han väger ca 7 kg men så är han också STOR, stark och ganska muskulös, inte bara fet även om han har övervikt. Han är helt besatt av mat och det går inte att ha den framme så han kan ta när han vill som med de flesta andra katter utan vi måste portionera ut hans ranson under dagen. Ofta är han på oss hela dagarna om att få mat skriker och hoppar upp på saker han vet han inte får vara uppe på. Beteendet härstammar antagligen ifrån när han levde med sambons ex och hon inte behandlade honom så väl så det har definitivt med tröstätande att göra, samt någon slags hets att vara rädd att bli lämnad utan mat.

Sambon bantade honom innan med ett bantningsfoder från Royal Canin och katten gick ner runt 1 kg. Det är dock dyrt, dyrare än Royal Canins vanliga. Nu får han ett vanligt lightfoder för innekatter från Royal Canin och har gått upp det han gick ner. Dock orkar vi inte bråka med honom om maten mer än nödvändigt. Han är trots allt en senior på 8 år men han är ingen soffpotatis. Trots att han är innekatt i en 1:a brukar han få fnatt och springa runt som en liten galning så han har inga problem med att röra sig utan är väldigt aktiv, mer aktiv än svärmors smalare katt. 

Katter är ju olika. Jag har en katt hemma hos mina föräldrar som alltid varit smal som ett sträck, visserligen smalare när hon springer ute än när hon var innekatt, men trots att hon äter som en häst har hon aldrig lagt på sig så hon blir tjock. Hennes dotter däremot blir lätt runt om magen och rumpan trots att hon rör sig lika mycket som mamman och inte är lika intresserad av mat. 

Mina föräldrar har haft två katter som blev rätt tjocka, en perser som blev 15,5 år (han vägrade äta kattmat utan åt bara rökt skinka eller kokt kycklingfilé och fick tillslut njurproblem, men han hade iaf ett härligt liv de år han fanns hos oss) och en manx som blev 16,5 innan hon fick somna in då hon fått cancer i munnen. Äldre än så kan man ju inte förvänta sig att katter ska bli så det känns som att viss rondör kanske inte är så vital för hälsa och livslängd.

Av bilden att döma tycker jag inte att din katt ser sjukligt fet ut så jag tror inte att du behöver oroa dig för att övervikten skulle vara direkt livshotande för honom, men ifall du vill försöka få honom att förlora lite vikt rekommenderar jag foder som är gjort för att katten ska tappa vikt, det är mer mättande än vanligt foder. Dessutom kan ju en foderboll vara en bra grej, en sådan ska jag nog köpa till vårt lilla matvrak med.

Här är en bild på vårt matvrak.

Och på en av burkarna där vi häller upp hans dagsranson varje kväll och hoppas att det ska räcka hela dagen. Ibland får han lite extra.

• Furie

Tack så mycket för svaren! Ska jobba över ransonerna lite mer och kanske ge dem mat separat. 

Bedan: Tack för ett bra inlägg! Nä han är ju inte sjukligt fet (ännu) men jag tänker mycket på det där med att tvätta sig. Det går ju inte så jättebra och känns inte som att jag borde nöja mig med att behöva tvätta honom varannan dag.. Han har inget emot att bli duschad men det känns inte värdigt på nått sätt. Han borde bli av med lite kagge så han kan sköta det själv. Han är som den du beskrev er katt rätt stor överlag och musklig. Påminner om en bulldog  

• Bedan
    Furie skrev 2010-09-12 12:15:50 följande:
    Tack så mycket för svaren! Ska jobba över ransonerna lite mer och kanske ge dem mat separat. 

Bedan: Tack för ett bra inlägg! Nä han är ju inte sjukligt fet (ännu) men jag tänker mycket på det där med att tvätta sig. Det går ju inte så jättebra och känns inte som att jag borde nöja mig med att behöva tvätta honom varannan dag.. Han har inget emot att bli duschad men det känns inte värdigt på nått sätt. Han borde bli av med lite kagge så han kan sköta det själv. Han är som den du beskrev er katt rätt stor överlag och musklig. Påminner om en bulldog  
    Ojdå, ja det är ju inte bra när kaggen kommer ivägen för tvättningen. Det problemet har inte vår katt och det är tur det för jag tror inte vi skulle överleva en duschning av honom.

Haha, roligt att du säger att han påminner om en bulldog! Han brukar nämligen sitta och stirra på en med frambenen brett isär precis som en bullis Skrattande
  • Bedan
    Bedan skrev 2010-09-12 13:14:38 följande:
    Ojdå, ja det är ju inte bra när kaggen kommer ivägen för tvättningen. Det problemet har inte vår katt och det är tur det för jag tror inte vi skulle överleva en duschning av honom.

Haha, roligt att du säger att han påminner om en bulldog! Han brukar nämligen sitta och stirra på en med frambenen brett isär precis som en bullis Skrattande
    Hehe, nu såg jag att du menade att din katt påminde om en bulldog, jaja, det innebär väl bara att de är väldigt lika Flört
  • MiaKelekia

Dietfodren är ofta ordinerade på en portion som skall bibehålla kattens vikt. Testa istället att ge mindre foder.
    Aktivera honom genom att lägga fodret i en aktivitetskula eller kasta ut det på ett större område, ex köksgolvet, så att han måste röra på sig för att få tag i maten och se till att han rör på sig mer i allmänhet. Motion är den bästa kryddan för att få vem som helst att tappa i vikt.
    Lycka till!

• Freja10

Det pratas mest om olika foder ovan och det är ju bra.

Tänkte lägga till lite mer om aktivitet o motion.

Var just inne på SweCat o kollade grejer åt min kisse och såg då dessa, som kanske skulle kunna vara något för er. Kolla 6:e och 7:e uppifrån, aktiveringskula resp. foodball - då får han kämpa lite för maten och ha stimueras till att röra på sig samtidigt:

http://www.swecat.com/aktivering-katt

Hoppas du hittar nåt som funkar för just er! :)

Svar på tråden Fet katt, behöver tips