• FlowerSmurfen

vilken tvättmedel och mjulmedel ?

Vilken tvättmedel och mjulmedel är bra att tvätta bebiskläder med?

Ska det vara oparfymerad?

• Svar på tråden vilken tvättmedel och mjulmedel ?
  • queenofangels

vi har ariel el vias sensitiv oparfymerade o sjöljmedel e de comfort sensitiv. ska va oparfymerat.

• Cyberfru

Oparfymerat är nog att föredra och hoppa gärna över sköljmedlet som ofta lämnar rester i tyget som kan irritera huden (vet jag som är allergiker och har känslig hud själv, skulle aldrig utsätta en liten bebis för den risken). Jag har inte haft några problem med att kläderna blivit hårda eller så efter att jag slutat helt med sköljmedel (använder det ytterst sällan, bara till sådana kläder i syntetmaterial som annars blir helt statiska, men då använder jag neutral oparfymerad sköljmedel)

• mapo51

Jag skulle också undvika alla tvättmedel med zeoliter (ersatte fosfater), det är små kristaller som  kan sitta fast i kläderna och skava. Det enda pulvertvättmedel som jag har hittat som är utan zeoliter är Grummes tvättpulver.

Min son reagerade både på sköljmedel och zeoliter så nu använder vi Grummes parfymfria zeoliter och sonen reagerar inte alls.

• Pickeli

Jag kör utan mjukmedel och änglamarks oparfymerade till sonen. Funkar fint! Jag upplever inte att kläderna blir hårda utan mjukmedel, jag vet inte varför faktiskt men det verkar inte bli så hemma i vårt hus bara :)

Google it!
  • Cyberfru

Jag har beställt Oceans tvättmedel dubbeldryg oparfymerad på nätet, mailade förut och fick köpa en billig provförpackning. Det är nästan det enda medlet jag tål, grummes funkar inte sådär jättebra heller tyvärr :( Oceans innehåller varken zeoliter eller fosfater så det är både allergivänligt och miljövänligt! Drygt som tusan är det också. Kör numera alltid med extra sköljning också eftersom vår maskin verkar vara lite väl vattensnål och ibland lämnar rester, får kliande utslag på en gång då.

En fördel med att välja ett medel utan zeoliter är att det blir mindre "slam" i maskinen också. När jag körde med zeoliter så bildades det ganska snabbt smutsiga hinnor i maskinen som lämnade märken på kläderna...inte så kul när tvätten kommer ut och ser lerig ut trots att den är nytvättad!

• Svarvis
    Cyberfru skrev 2010-09-13 14:10:37 följande:
    Jag har beställt Oceans tvättmedel dubbeldryg oparfymerad på nätet, mailade förut och fick köpa en billig provförpackning. Det är nästan det enda medlet jag tål, grummes funkar inte sådär jättebra heller tyvärr :( Oceans innehåller varken zeoliter eller fosfater så det är både allergivänligt och miljövänligt! Drygt som tusan är det också. Kör numera alltid med extra sköljning också eftersom vår maskin verkar vara lite väl vattensnål och ibland lämnar rester, får kliande utslag på en gång då.

En fördel med att välja ett medel utan zeoliter är att det blir mindre "slam" i maskinen också. När jag körde med zeoliter så bildades det ganska snabbt smutsiga hinnor i maskinen som lämnade märken på kläderna...inte så kul när tvätten kommer ut och ser lerig ut trots att den är nytvättad!
    Funderar på att köpa Oceans tvätt. Tänkte höra om du vet hur det är med blektillsattsen? Är den oxå utan zeoliter/fosfater?
  • Cyberfru

SM2010 - Nej tyvärr har jag ingen koll på det, har inte köpt någon blektillsats än, är så sällan jag tvättar helvit tvätt och jag har fortfarande kvar från mitt grumme blekmedel så jag tänkte att jag nog kör med det så länge, de få gånger det behövs. När det är enstaka fläckar på ljusa kläder brukar jag förbehandla själva fläcken med flytande galltvål, det är super!

Enligt hemsidan innehåller blektillsatsen detta: Natriumkarbonat Natriuperkarbonat Enzymprotein    Alfa-amylas (bakteriell)
    Proteas (Subtilisin)

Om det var till någon hjälp? :)

• Mymlan80

Vår son har atopiskt eksem så vi kan inte använda några parfymerade tvättmedel, sköljmedel kan vi inte använda alls.

Vi använder Grumme eller Vias oparfymerade flytande tvättmedel.

Välkommen Liten 091203
Svar på tråden vilken tvättmedel och mjulmedel ?