• VeronikaK

Fler med 18-månaders som sover kasst?

Min dotter har sovit extremt dåligt i perioder men det har succissivt blivit bättre. Nu har hon dock en dålig period igen. Men har för mig att 18 månader är en typisk utvecklingsfas.Hon har börjat säga fler ord och försöker sig på saker jon inte riktigt klarar, så det kan stämma för henne.

Frågan är hur länge den dåliga sömnen ska vara? Någon emd erfarenhet av denna åldern? Har ett äldre barn men minns inte riktigt hur det var just då.

Allt blir ju lidande - jobbet, hälsan och livslusten. .

• Svar på tråden Fler med 18-månaders som sover kasst?
  • Le petite moi

Min dotter som snart blir 17 månader har alltid sovit dåligt, oroligt och vaknat flera ggr/ natt (mellan 5-20 ggr)
    Från ca 1 år började hon sova bättre med mindre uppvak men på tok för mycket ändå. Vaknar dessutom i ottan, så mellan 4 -5 så börjar våran morgon, med en trött, grinig dam som vägrar somna om. '

Mitt barn är en sånt barn som tar in ALLT i sin omgivning, går på högvarv hela dagarna(sover 1- 2 h /dag)
    så jag tror att hon kan drömma en del samt ha svårt med nedvarvningen.

• VeronikaK
    Le petite moi skrev 2010-09-13 06:40:22 följande:
    Min dotter som snart blir 17 månader har alltid sovit dåligt, oroligt och vaknat flera ggr/ natt (mellan 5-20 ggr)
    Från ca 1 år började hon sova bättre med mindre uppvak men på tok för mycket ändå. Vaknar dessutom i ottan, så mellan 4 -5 så börjar våran morgon, med en trött, grinig dam som vägrar somna om. '

Mitt barn är en sånt barn som tar in ALLT i sin omgivning, går på högvarv hela dagarna(sover 1- 2 h /dag)
    så jag tror att hon kan drömma en del samt ha svårt med nedvarvningen.
    Ja, så kan det säkert vara. Vad min dotter lider av vette sjutton. JUst nu har hon väldigt svårt att somna om. Men i natt behövde jag i alla fall inte ta upp henne utan det räckte att rulla sängen (har hjul) en sådär 10 ggr..

Jobbar du? och i så fall - hur går det på jobbet?
    Jag är alltid så trött och sliten att det känns som om tankaran bara fastnar och jag kan inte göra tillräckligt bra ifrån mig. Har hamnat efter också och sitter hemma och jobbar på kvällarna fast jag borde lägga mig tidigt. Allt är en enda ond cirkel...
  • BenZaa

Våran son blir 19 månader den 17:e.. han har sovit samanlagt 7 hela nätter i sitt liv.. resten har han vaknat allt mellan 1-20 ggr eller nåt. (vissa nätter var 10:e minut fram till han kliver upp)
    Köpte en större säng till honom för ungefär en vecka sen och efter några nätter i den började han sova bättre. Dock har han fått för sig att kliva upp runt 5 och lägga sig i soffan, men hellre det än att behöva höra skrik varje kvart på nätterna..
    Enligt BVC kommer han växa ifrån det här och sova bättre.. kan ta 2 år..

Jag jobbar inte och är just nu gravid.. så jag kan ju vila på dagarna när han inte är hemma eller när han vilar. Men skulle jag ha jobbat tror jag inte att jag skulle klara av detta..
    Men håller nu tummarna för att han ska sova bättre och bättre i nya sängen...

• pojkens

jag vet faktiskt inte vad som är "normalt". min son är 22 månader och vaknar ca 3-4 ggr per natt. Det har hänt att han sovit hela natten, men det är nog kanske 3 ggr bara totalt. 
    Oftast drömemr han och blir ledsen men somnar snabbt om igen. Dock händer det att han är vaken 1-2 timmar och pratar eller blir eldsen och det är ju jobbigt som fasen tycker jag.

• BenZaa

Usch, inatt hade vi det tufft.. sonen vaknade runt 3 och gallskrek.. vi fick ingen kontakt med honom på över en kvart.. han bara skrek o skrek och viftade bort oss. När han väl somnade om så sov han hårt.. men vaknade igen vid 5 och samma sak, men denna gång klev han upp och skrek i hallen och slängde sig på golvet.. varken jag eller pappa fanns i hans värld hur mycket vi än pratade med honom.. Efter några minuter pekar han och vill ha välling. jag gör välling åt honom och då viftar han bort den och skriker ännu mer.. så jag tog bort flaskan, men då vart det ännu värre....
    sen lugnade han ner sig och kom till soffan där jag satt och pekade på vällingen och lät glad.. men så PANG så ändrades han igen..
    Till slut fick vi honom att lägga sig ner i soffan och dricka vällingen och så somnade han om ett litet tag...
    Det är så läskigt när det blir såhär.. och idag pratade vi med BVC och sa att nu orkar vi inte mer.. VAD SKA VI GÖRA..?
    Hon sa att det låter som nattskräck men det är tydligen vanligare mellan 3-6 års ålder.... men vissa kan få det när dom är 9 månader och uppåt...

Såhär har han varit från och till i några veckor.. innan vaknade han bara för att han var hungrig eller tappat nappen eller bara ville se om vi fanns där... även då var det jobbigt ... men det här går inte... Rynkar på näsan

• Ayasse

Har ni provat att minska på fiberintaget?
    Min son när han var i den åldern vaknade också på tok för mycket på nätterna.
    Vad jag inte visste var att han var känslig mot fibrer (fullkorn) och efter ett tag fick han inflammation i tarmen.
    Vid det laget räckte det med all slags fibrer för att han skulle sova.
    BVC sa att havre var det snällaste för magen men eftersom han redan hade en inflammation blev det inget bättre äns med havre.
    De sa hela tiden att han kommer växa ifrån det och att det brukar gå över vid två års ålder. Han blev två år, jag hade börjat arbeta och var gravid, men inget hade blivit bättre.
    När jag inte fick sova mer än 2-3 timmar per natt blev jag orolig för framtiden.
    Nu åkte jag till barnmottagningen och sa att denna gång går jag inte här ifrån förrän ni har hittat nåt, för något fel måste det vara. Mycket riktigt, han hade fått en rejäl tarminflammaion. Vi fick sluta med fibrer och mjölk och alla problem försvann på 3 dagar.
    Detta kanske inte hjälper dig, men det  kanske kan komma till användning.

• Dolphin
    Ayasse skrev 2010-09-15 15:03:59 följande:
    Har ni provat att minska på fiberintaget?
    Min son när han var i den åldern vaknade också på tok för mycket på nätterna.
    Vad jag inte visste var att han var känslig mot fibrer (fullkorn) och efter ett tag fick han inflammation i tarmen.
    Vid det laget räckte det med all slags fibrer för att han skulle sova.
    BVC sa att havre var det snällaste för magen men eftersom han redan hade en inflammation blev det inget bättre äns med havre.
    De sa hela tiden att han kommer växa ifrån det och att det brukar gå över vid två års ålder. Han blev två år, jag hade börjat arbeta och var gravid, men inget hade blivit bättre.
    När jag inte fick sova mer än 2-3 timmar per natt blev jag orolig för framtiden.
    Nu åkte jag till barnmottagningen och sa att denna gång går jag inte här ifrån förrän ni har hittat nåt, för något fel måste det vara. Mycket riktigt, han hade fått en rejäl tarminflammaion. Vi fick sluta med fibrer och mjölk och alla problem försvann på 3 dagar.
    Detta kanske inte hjälper dig, men det  kanske kan komma till användning.
    Jag har en 16 mån son som altid har vaktnat flera gånger på nätterna. Har hänt då och då at ha sovit hela nätterna men det är sällan. Oftast har det bara varit att ge honom nappen och så somnar han om men nu har han börjat vakna och är jätte ledsen, inte som nattskräck, utan bara ledsen och arg och vill ingenting. Pekar att han vill ut ur rummet men är bara gnällig och ledsen. Jätte svårt att få honom att somna om, ibland går det om han får välling men jag vill ju samtidigt inte att han fastnar vid att äta på natten hela tiden nu när han är så pass gammal ändå.
    Varför gör han så här tro? är det en utvecklingsfas? Tror inte att han är otrygg i sin säng för han somnar jätte fort och gott på kvällen, det är sen på natten som det sätter igång, och det är likadant om han ligger i vår säng.
    Kan det vara på grund av tänder som jag vet håller på att komma upp? Kan det vara att han håller på att lära sig att gå?
    Han sover 1 gång per dag, nu ibland 2 för jag ibland tror att han fått för lite sömn på dagen och han orkar inte alltid vara vaken till lunchen.

SNälla hjälp mig med tips!
  • BenZaa
    Dolphin skrev 2010-09-18 10:01:05 följande:
    Jag har en 16 mån son som altid har vaktnat flera gånger på nätterna. Har hänt då och då at ha sovit hela nätterna men det är sällan. Oftast har det bara varit att ge honom nappen och så somnar han om men nu har han börjat vakna och är jätte ledsen, inte som nattskräck, utan bara ledsen och arg och vill ingenting. Pekar att han vill ut ur rummet men är bara gnällig och ledsen. Jätte svårt att få honom att somna om, ibland går det om han får välling men jag vill ju samtidigt inte att han fastnar vid att äta på natten hela tiden nu när han är så pass gammal ändå.
    Varför gör han så här tro? är det en utvecklingsfas? Tror inte att han är otrygg i sin säng för han somnar jätte fort och gott på kvällen, det är sen på natten som det sätter igång, och det är likadant om han ligger i vår säng.
    Kan det vara på grund av tänder som jag vet håller på att komma upp? Kan det vara att han håller på att lära sig att gå?
    Han sover 1 gång per dag, nu ibland 2 för jag ibland tror att han fått för lite sömn på dagen och han orkar inte alltid vara vaken till lunchen.

SNälla hjälp mig med tips!
    Sådär var våran son också, sen blev det värre (vill itne skrämma dig med detta..) och nu har han nattskräck.
    Våran son somnar jätte gott i sin säng, han har en säng han kan gå in o ur själv och det har blivit bättre kvällar (förut var det skrik även på kvällarna). Vi har samma rutiner varje kväll och försöker få honom lugn inför läggdags, men det är lite svårt då han verkar ha mest energi på kvällen.. men när han väl klättrat upp i sängen ligger han still och somnar..

När han vaknar på natten och pekar att han vill ut ur rummet, vart vill han då? Våran son har fått för sig att lägga sig i soffan där han somnar om direkt... (om han inte har en skräck-period)

Han sover inte mellan oss, det vägrar han.. både bra och dåligt för vi väntar en till och kan bli trångt i sängen om båda vill sova.. men det tråkiga är att man gärna vill mysa med honom där ibland...
  • Izela

min dotter som nu är 18 månader har aldrig sovit en hel natt. Hennes första år va katastrof på alla sätt o vis kan man säga. Efter 1 år blev det bättre och hon vaknar kanske i snitt ca 3 gånger per natt, nu förtiden nöjer hon sig med välling och att man stryker med napparna i händerna på henne.. självklart önskar jag att hon skulle sova hela nätter utan uppvak men jag e så glad över att det inte är lika dant som de va när hon va bebis. Det jobbiga är ju att om hon haft en dålig natt så tar det ju ut sin rätt nästa dag, då är hon gnällig på dagis och vill inte äta mm. Hon är även ett sånt barn som suuuuger in allt hon ser och är väldigt intensiv i allt hon gör. tror det hänger ihop med att hon sover dåligt. det e ju så mycket att bearbeta under nattetid. Ska bli spännande o se hur länge det håller i sig.

• VeronikaK

En urkass natt igen. Hon är som flera av er beskrivit era barn - vaknar och skriker och kan inte somna om. I natt försökte sambon ha henne vaken i nån timme för att se om hon sover bättre sen men det gjorde hon inte. I vanliga fall brukar jag försöka vila upp mig lite under helgen men nu är jag ensam med barnen i helgen så det blir ingen vila alls... Hur länge ska det hålla på? Nu sover hon nästan lika dåligt som när hon var bebis?

• Dolphin
    Nainen85 skrev 2010-09-18 11:18:46 följande:
    Sådär var våran son också, sen blev det värre (vill itne skrämma dig med detta..) och nu har han nattskräck.
    Våran son somnar jätte gott i sin säng, han har en säng han kan gå in o ur själv och det har blivit bättre kvällar (förut var det skrik även på kvällarna). Vi har samma rutiner varje kväll och försöker få honom lugn inför läggdags, men det är lite svårt då han verkar ha mest energi på kvällen.. men när han väl klättrat upp i sängen ligger han still och somnar..

När han vaknar på natten och pekar att han vill ut ur rummet, vart vill han då? Våran son har fått för sig att lägga sig i soffan där han somnar om direkt... (om han inte har en skräck-period)

Han sover inte mellan oss, det vägrar han.. både bra och dåligt för vi väntar en till och kan bli trångt i sängen om båda vill sova.. men det tråkiga är att man gärna vill mysa med honom där ibland...
    Han verkar inte veta vart han vill egentligen nör han vill ut ur rummet. tror han mest vill vara uppe och inte sova helt enkelt, trots att han är trött.
    Undrar om det finns nåt att göra för att undvika att det blir värre och kanske utvecklas till nattskräck.
  • BenZaa
    Dolphin skrev 2010-09-18 16:11:39 följande:
    Han verkar inte veta vart han vill egentligen nör han vill ut ur rummet. tror han mest vill vara uppe och inte sova helt enkelt, trots att han är trött.
    Undrar om det finns nåt att göra för att undvika att det blir värre och kanske utvecklas till nattskräck.
    Ibland fungerar det med varmmjölk för våran son, men det är sällan. Har ni testat det? Kanske fungerar det på er son..
  • svirvel

ååå jag minns!! Min dotter är 23 månader. Vid 18 månader var nätterna helt omöjliga... Det gick dock ganska snabbt över för vår del då... Ja, eller snabbt och snabbt. En månad skulle jag tippa vi hade det extra jobbigt. Sen blev det lugnt och skönt ett par månader och nu har vi igen en period då det är riktigt jobbigt att få tag i sömnen. Hon sover relativt bra sedan, när hon väl somnat. 

En liten nattlampa har jag i bakhuvudet, men har inte fått det fixat ännu. En kompis till mig har en dotter som är 6 månader äldre än vår tjej och jag minns att hon investerade i en liten nattlampa i våras - och det avhjälpte mycket. 

Svar på tråden Fler med 18-månaders som sover kasst?