Ayasse skrev 2010-09-15 15:03:59 följande:
Har ni provat att minska på fiberintaget?
Min son när han var i den åldern vaknade också på tok för mycket på nätterna.
Vad jag inte visste var att han var känslig mot fibrer (fullkorn) och efter ett tag fick han inflammation i tarmen.
Vid det laget räckte det med all slags fibrer för att han skulle sova.
BVC sa att havre var det snällaste för magen men eftersom han redan hade en inflammation blev det inget bättre äns med havre.
De sa hela tiden att han kommer växa ifrån det och att det brukar gå över vid två års ålder. Han blev två år, jag hade börjat arbeta och var gravid, men inget hade blivit bättre.
När jag inte fick sova mer än 2-3 timmar per natt blev jag orolig för framtiden.
Nu åkte jag till barnmottagningen och sa att denna gång går jag inte här ifrån förrän ni har hittat nåt, för något fel måste det vara. Mycket riktigt, han hade fått en rejäl tarminflammaion. Vi fick sluta med fibrer och mjölk och alla problem försvann på 3 dagar.
Detta kanske inte hjälper dig, men det kanske kan komma till användning.
Jag har en 16 mån son som altid har vaktnat flera gånger på nätterna. Har hänt då och då at ha sovit hela nätterna men det är sällan. Oftast har det bara varit att ge honom nappen och så somnar han om men nu har han börjat vakna och är jätte ledsen, inte som nattskräck, utan bara ledsen och arg och vill ingenting. Pekar att han vill ut ur rummet men är bara gnällig och ledsen. Jätte svårt att få honom att somna om, ibland går det om han får välling men jag vill ju samtidigt inte att han fastnar vid att äta på natten hela tiden nu när han är så pass gammal ändå.
Varför gör han så här tro? är det en utvecklingsfas? Tror inte att han är otrygg i sin säng för han somnar jätte fort och gott på kvällen, det är sen på natten som det sätter igång, och det är likadant om han ligger i vår säng.
Kan det vara på grund av tänder som jag vet håller på att komma upp? Kan det vara att han håller på att lära sig att gå?
Han sover 1 gång per dag, nu ibland 2 för jag ibland tror att han fått för lite sömn på dagen och han orkar inte alltid vara vaken till lunchen.
SNälla hjälp mig med tips!