• Sara123

Uppsagd, vad händer med föräldrapenningen?

Jag har blivit uppsagd och jag har en månads uppsägningstid, sista dagen är 7 Oktober. Jag ska ha barn i Januari, blir min föräldrapenning lidande? Kommer jag få mindre i mammapenning nu när jag har fått sparken? Någon som kan hjälpa mig här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 16:46
    Här kan ni läsa min andra tråd om varför jag blev uppsagd om ni är nyfikna..

www.familjeliv.se/Forum-2-110/m54404375.html

• Svar på tråden Uppsagd, vad händer med föräldrapenningen?
  • Cia o krabaten

Som jag skrev i andra tråden så är det viktigt att du anmäler dig till AF som arbetslös första dagen och söker de jobb du ska enligt dem osv, för då är din SGI skyddad.

• Sara123

Okej, det kommer jag göra i vilket fall som helst. Men jag har hört att sitt sgi inte berörs om man slutar jobba helt eller om man går ner i arbetstid 6 månader innan man ska ha barn så därför undrar jag. Vill ju ha föräldrapenning utifrån vad jag har tjänat innan.

• Billabong
    Sara123 skrev 2010-09-12 17:10:04 följande:
    Okej, det kommer jag göra i vilket fall som helst. Men jag har hört att sitt sgi inte berörs om man slutar jobba helt eller om man går ner i arbetstid 6 månader innan man ska ha barn så därför undrar jag. Vill ju ha föräldrapenning utifrån vad jag har tjänat innan.
    Det du nämner i ditt inlägg handlar om de som fortfarande har en anställning. Då kan man (om man hunnit jobba in en SGI innan) gå ner i tjänstgöringsgrad de sista 6 månaderna före BF.
    När du blir uppsagd har du inte längre det automatiska skyddet som den som är anställd har. Utan för att få behålla ditt SGI-skydd måste du anmäla dig som arbetssökande din första arbetslösa dag. Gör du inte det så nollas din SGI och du får bara FP på garantinivå.
  • Sara123
    Billabong skrev 2010-09-13 11:14:29 följande:
    Det du nämner i ditt inlägg handlar om de som fortfarande har en anställning. Då kan man (om man hunnit jobba in en SGI innan) gå ner i tjänstgöringsgrad de sista 6 månaderna före BF.
    När du blir uppsagd har du inte längre det automatiska skyddet som den som är anställd har. Utan för att få behålla ditt SGI-skydd måste du anmäla dig som arbetssökande din första arbetslösa dag. Gör du inte det så nollas din SGI och du får bara FP på garantinivå.
    Japp, jag har stenkoll på detta nu :) Ringe försäkringskassan igår och frågade och dem sa samma sak. Tack för er hjälp!
Svar på tråden Uppsagd, vad händer med föräldrapenningen?