• nunu

Blodprov för att se om ägglossning skett?

Hejsan!
    Jag har läst på flera ställen att man kan ta ett blodprov för att se om man verkligen haft ägglossning, är det nån som vet när man tar ett sådant prov (hur lång tid efter ägglossningen)?

• Svar på tråden Blodprov för att se om ägglossning skett?
  • mmiaa

Man tar prov på progesteron i blodet runt cykeldag 21.

• Lille Gris

Man bör ta progesteronprovet ca en vecka efter beräknad ägglossning för att få mest tillförlitligt resultat.

• nunu

Ok vet ni vem man kontaktar för progesteronprovet? Är det den läkaren man går till (fert.mottagningen) eller ska man kontakta hälsocentralen kanske? Jag tog Ovitrelle sprutan förra söndagen och borde ha fått ägglossning på måndagen eller tisdagen.. Så borde väll ta provet i början av veckan nu!

• mmiaa

Ring till fertilitetsmottagningen i så fall, men det är inte alltid man får ta sådant prov. Ibland om man gör vul så tycker de att det räcker för att se ägglossning. Men ringa och kolla kan man ju alltid göra Lycka till, håller tummarna!

• nunu

Tack mmia för svaret! Jag ringde till fert.mottagningen imorse men dom sa att man inte kunde göra ett sånt test..

Jag tyckte bara det var så konstigt för jag fick blödningar dagen efter ovitrelle-sprutan och tre dagar framåt och skulle så gärna vilja veta om det överhuvudtaget blev nån ägglossning, så man vet om det är någon ide att hoppas ens.. men men lär väll vänta och se om mensen kommer. Jag ska testa vecka 38 om inte mensen dykt upp då!
    Har du barn?

• mmiaa

Varsågod, var så lite så :)
    Jag tog progesteronprov när jag åt pergotime för att kolla om jag fått äl men de var för låga för att jag skulle haft det varje kur tyvärr så på mig funkade de visst inte.
    Nej, det har jag inte. Vi har kämpat i snart 3 år för en liten, bla pergotime, puregonkurer och ett misslyckat IVF i bagaget men någon dag ska det nog gå
    Hoppas mensen håller sig borta hos dig nu!! Kram

• nunu

Ok, är du inne på nån behandling nu lr?
    Jag har gjort fyra försök med Pergotime och två med Puregon+Ovitrelle.. Hoppas på den här gången annars blir det nog att vi går vidare till IVF
    Kram

• mmiaa

Vi gjorde IVF i april. Skulle kört igång försök nr 2 i augusti men jag har fått mens ett par gånger i sommar mha akupunktur och lchf-kost så jag hoppas att det fortsätter så vi kan försöka på naturlig väg.

Hoppas denna gången är eran gång så ni slipper IVF!

Svar på tråden Blodprov för att se om ägglossning skett?