• Firren1

Bra vinteroverall för många minusgrader.

Ni som bor i Norra delen av Sverige där det oftast är mer snö och kallare än vi har här i Stockholm, vad köper ni för overaller, skor osv till era barn ( gärna tips på  vilka märken som är bra eller affärer ni handlar i).

Här i Stockholm har det räckt med vilken overall som helst, eftersom vi oftast inte har så kallt och då barnens dagis inte går ut om det är mer än -7grader ute.

Nu ska vi ev flytta norrut där det är kallare och mer snö om vintrarna och där barnen kommer vara ute mycket om dagarna även om det är kallt.
    Har fått tips i en tidigare tråd om att man ska ha ullstrumpor, ullvantar, ullunderställ osv.

• Svar på tråden Bra vinteroverall för många minusgrader.
  • Saarraa

Jag bor i Umeå och köper Reima-overaller till min son som är 2 ½ år, och Kuoma-skor.

Reima-overallerna älskar jag och jag kommer alltid köpa det märket på vinterkläder till min son.. Overallerna är varma, vattentäta, väldigt smidiga och rymliga :) Jag brukar köpa dom begagnade på tradera för ca 300-500:-. Kuoma-skorna ska jag också köpa på tradera, går på ca 300-400:- på tradera.

Nya Reima-overaller går på runt 1000-1600 beroende på vilken typ och vilken ålder det är på barnet. Du kan hitta overaller här (om du vill köpa nya): http://shop.wilmamorris.se/20-set. Här i Umeå kan man även köpa Reima på Intersport.

Kuoma-skor kommer jag köpa i en skoaffär som heter Skocentrum, men finns säkert på nätet nånstans också :)

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • MarieF

Vi kör på Polarn och Pyret och 8848.
    Skor köper vi Viking.
    På händerna har dom reima tec vantar.

• Firren1

Tack för tipsen!!! Ska genast kolla upp olika priser osv.
    Var runt i några affärer här och deras overaller räckte till -5grader utan underställ och med bra underställ -10grader. Men nu vet jag vilka märken jag ska kolla efter. Vill ju att barnen ska ha bra kläder och skor och inte frysa.

• pigglet

Gneis!!
    Dottern behövde bara vanliga kläder under till -15, sedan en stickad tröja el.dyl.
    Den är dessutom vattentät, vindtät, tunn, smidig... och dyr. Rea just nu på gneis.se.

På fötterna har våra frusna barn kuomaskor. Enligt skoaffären de varmaste skor som finns, hon avrådde från att köpa tex ecco eftersom barnen är så frusna. Fryser de i kuoma så finns ingen räddning   :( 

• Nalle Puh73
    pigglet skrev 2010-09-12 19:47:48 följande:
    Gneis!!
    Dottern behövde bara vanliga kläder under till -15, sedan en stickad tröja el.dyl.
    Den är dessutom vattentät, vindtät, tunn, smidig... och dyr. Rea just nu på gneis.se.

På fötterna har våra frusna barn kuomaskor. Enligt skoaffären de varmaste skor som finns, hon avrådde från att köpa tex ecco eftersom barnen är så frusna. Fryser de i kuoma så finns ingen räddning   :( 
    Här var rädningen Viking. Ecco funkade också bra men Vikning slår allt. Kuoma passar inte alls min barn som bara frös och var iskall i dom. Sen är dom inte vattentätt så så fort slasksnön kommer var dom sjöblöta
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Saarraa
    Nalle Puh73 skrev 2010-09-13 10:48:46 följande:
    Här var rädningen Viking. Ecco funkade också bra men Vikning slår allt. Kuoma passar inte alls min barn som bara frös och var iskall i dom. Sen är dom inte vattentätt så så fort slasksnön kommer var dom sjöblöta
    Jag har aldrig haft problem med att Kuoma läker.. Sonen har haft Kuoma-skor dom två senaste vintrarna. Både under själva vintern och när det har varit slasksnö. Han har alltid varit varm och go om fötterna och aldrig blöt.
    Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • pigglet

Det är så lustigt, våra ban blir också blöta i kuoma om det är blött ute. SÅ konstigt att vissa är vattentäta. Kan det vara så att det är olika på de olika modellerna? Att vissa är vattentäta och andra inte? Låter ju också konstigt...

• FruSen

Kan man impregnera Kuomaskor kanske? Kanske dum fråga ??
    Bor i norrbotten och har en tös som verkar ha fått kalla fötter precis som jag och sambon. Det värsta är ju att frysa om fötterna...

• pigglet

Jag tror allt går att impregnera. Har gjort det med kuomaskorna, men de blir blöta ändå.
    Nu tycker jag iofs inte att det gör så mycket. De skorna har jag för de riktiga vinterdagarna. När våren kommer har de ullsockar i fodrade stövlar ändå...

• Firren1

Tack snälla för alla tips. Nu vet jag vilka märken på overaller och skor jag ska leta efter. För mig är det en djungel. Har ni några andra tips på vad man behöver köpa till barnen ( och en själv) för att kunna vara ute när det är kallt?

• MammaSara1980

Isbjörn på Naturkompaniet och Sorel oxå på Naturkompaniet är väldigt bra
    Overallen går att tvätta många gånger och tål torkskåp/torktumlare som inte så många andra barnoveraller gör

• pigglet
    Firren1 skrev 2010-09-13 20:05:50 följande:
    Tack snälla för alla tips. Nu vet jag vilka märken på overaller och skor jag ska leta efter. För mig är det en djungel. Har ni några andra tips på vad man behöver köpa till barnen ( och en själv) för att kunna vara ute när det är kallt?
    Det ska vara ullsockor, absolut inte bomull när man ska vara ute en längre stund.
    Varma handskar. De ska ha långt skaft så inte snön kommer in i glepan mellan skaft och overall.
    Varm och vindtät mössa, som sitter åt ordentligt runt öronen, täcker mycket av kinderna och går ner i nacken. Inga toppeluvor - de kanar upp och lämnar öronen bara.
    En bra halsduk, typ "fuskpolo" / krage.
  • Indianica

Det beror lite på hur frusna barn man har. Många i vår by kör med HM-overaller, men våra barn fryser ihjäl i dem! 

Jag kör med Janus ullunderställ när det blir -20 grader på dem. Givetvis ullstrumpor. Är det riktigt svinkallt är en rånarluva/baklava/väpnarluva skönt att ha (ull) runt ansiktet, under mössan. Vi kör med Reimas ullmössor, de är bra. tänk på att köpa bra ullkläder som inte kliar! (merinoliull) Jag beställer mkt kläder på www.uteungar.se eller på wilma&morris shop. I Umeå finns en jättebra butik som heter Magazin de Nord där de säljer ullplagg mm.

På fötterna kör vi med Vikings kängor. Det är bra att impregnera denna typ av kängor ibland annars kan de börja släppa in väta om det blir lite slask. Kuoma är också bra har jag hört.

I övrigt är det funktionskläder som gäller. Vi har testat många märken. Bäst pris har Didrikssons och everest, men de är lite stelare i tyget än t ex Reima. i regel är alla plagg de säljer i sportaffärerna bra vinterplagg här i norr. De stora kedjorna håller ofta inte måttet.

Svar på tråden Bra vinteroverall för många minusgrader.