• Cobranz

Kostnadsbidrag - Länsförsäkringar

Har nu läst lite om kostnadsbidrag från Länsförsäkringar. 

Som jag tolkar det gäller det om man har vårdbidrag och man behöver inte ha tilläggsförsäkringen som måste tecknas tidigare än barnet är 6 månader för att få ersättning med engångsbelopp.

Är det NÅGON här som har kostnadsbidrag från Länsförsäkringar och vet om det är så som jag skriver?? 

Ska ringa imorgon och kolla men tänkte ifall någon har det redan nu.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 17:38
    Tänkte förtydliga lite....

Kostnadsbidraget betalas ut månadsvis i efterskott med 1/12 av årsbeloppet som är beroende på vilken storlek man har på vårdbidraget.

• Svar på tråden Kostnadsbidrag - Länsförsäkringar
  • Skumboll

Fast är det inte så att sjukdomen/funktionshindret barnet har måste vara ersättningsberättigat (medfödda sjukdomar eller nedsättningar brukar ju inte vara det) för att få s.k. kostnadsbidrag? 

♥ Simon ♥
  • Cobranz
    Skumboll skrev 2010-09-12 19:41:12 följande:
    Fast är det inte så att sjukdomen/funktionshindret barnet har måste vara ersättningsberättigat (medfödda sjukdomar eller nedsättningar brukar ju inte vara det) för att få s.k. kostnadsbidrag? 
    Det är mycket möjligt att det är så, ska hur som helst ringa och kolla imorgon utan att nämna diagnoserna sonen är på gång att få enligt utredningen. 

Ska be den jag pratar med att räkna upp de sjukdomar/funktionsnedsättningar det gäller för.

Återkommer imorgon någon gång under dagen helt enkelt så får vi se.  
  • Skumboll

Jag kollade lite snabbt på lf's hemsida, såg att man behöver tilläggsförsäkringen för att få kostnadsbidrag för medfödda sjukdomar. 
    Nu vet jag ju inte vilken diagnos det rör sig om i ert fall, men är nyfiken på vad deras svar blir ändå. 

♥ Simon ♥
  • Cobranz
    Skumboll skrev 2010-09-12 19:58:24 följande:
    Jag kollade lite snabbt på lf's hemsida, såg att man behöver tilläggsförsäkringen för att få kostnadsbidrag för medfödda sjukdomar. 
    Nu vet jag ju inte vilken diagnos det rör sig om i ert fall, men är nyfiken på vad deras svar blir ändå. 
    Fast har du läst igenom hela villkorsdelen? 

Det står om kostnadsbidrag både i vanliga försäkringsdelen. Sen kommer det om det igen vid tilläggsförsäkringsdelen.

Dock står det ngt om inskränkning och undantagna sjukdomar och där är NPF sjukdomar undantaget.

Jag fattar noll ;) Därav att jag ringer imorgon.

Vi kanske skulle ringa båda 2 och kolla....så får vi se om vi får samma svar =) (Om du nu har tid med det vill säga) 
  • Skumboll
    Cobranz skrev 2010-09-12 20:02:02 följande:
    Fast har du läst igenom hela villkorsdelen? 

Det står om kostnadsbidrag både i vanliga försäkringsdelen. Sen kommer det om det igen vid tilläggsförsäkringsdelen.

Dock står det ngt om inskränkning och undantagna sjukdomar och där är NPF sjukdomar undantaget.

Jag fattar noll ;) Därav att jag ringer imorgon.

Vi kanske skulle ringa båda 2 och kolla....så får vi se om vi får samma svar =) (Om du nu har tid med det vill säga) 
    Jag tolkar det snarare som att grundförsäkringen inte täcker några som helst medfödda sjudomar. Har du ett barn med medfödd sjudom har du i princip inget att hämta i den vanliga barnförsäkringen. Har du däremot tilläggsförsäkringen så kan du få kostnadsbidrag samt en del andra ersättningar för medfödda sjukdomar.
    Jag har inte samma försäkringbolag men det är så det funkar hos vårt, så vitt jag vet är det ingen vanlig barnförsäkring som ersätter för medfödda sjukdomar. 

Kolla punkt F.1.2  i villkoren så ser du vilka sjukdomar är helt undantagna från ersättning.  
    ♥ Simon ♥
  • pillan02

Min son som är 11 har autism och add + astma. Vi har varken fått för diagnoserna eller för astman.Om astman tar dom ett nytt beslut när han är 18 ,för att se om han fortfarande har problem med den. Diagnoserna får han inget för, därför inget kostnadsbidrag.

• Cobranz
    Skumboll skrev 2010-09-26 14:21:53 följande:
    TS: Fick du något svar från LF?
    Har inte pratat med de men det verkar kört nu när jag läst igenom allt igen.  
Svar på tråden Kostnadsbidrag - Länsförsäkringar