• hejlis

Stulen bil! Ngn som har försäkringserfarenhet?

Usch och fy! Imorse när jag kom ut på parkeringen var vår bil borta. Puts väck! Man blir ju helt tom i huvudet....strirrar på den tomma parkeringsplatsen innan bitarna faller på plats Det jag undrar över nu är:
    Är det någon som har erfarenhet av hur Försäkringsbolagen hanterar detta. (vi gar TH). OM bilen inte påträffas (eller påträffas totalkvaddad och blir inlöst), betalas ju en summa ut för bilen. Hur liten har den summan varit jämfört med hur mkt bilen eg. är värd? Dvs hur mkt pengar kommer vi att förlora på detta. Jag tror att vi kanske kommer att få runt 35-40.000:- (det skulle en bilhandlare byta in den för). Medans vi skulle få 61.000:- för den om vi sålt den själva. Att jag vet det beror på att i morgon skulle vi ha sålt den. (köpt ny redan). Fick ju ringa till köparen idag och berätta vad som hänt...Han blev helt tyst i luren....Fattade inte först...Tror ni vi har ngn chans att få ut mer pengar om den köparen "intygar" att han skulle betalt denna summa för bilen? Vi har även nytagna bilder som visar att denna bil är EXTREMT välvårdad. Eller är det helt kört och vi kan se de 20.000:- fladdra iväg...

• Svar på tråden Stulen bil! Ngn som har försäkringserfarenhet?
  • EmmePemme

Min brors har blivit bestulen på sin bil 2 ggr...inte samma BIL dock eftersom den första var totalkvaddad när d ehittade den och han fick ut det han köpte den för....nu var ju detta en gammal bil som inte var värd nånting i stort sett..men han köpte den för 5000 kr och skulle få tilllbaka 7000 av försäkringen (helförsä'kring) men få då dra av ca 2000 för självrisk så han fick tillbaka det han en gång köpt bilen för...hur det är när det gäller lite bättre bilar å vid säljning av dne vet jag dock inte.-...men kan ju hoppas att ni får ut mer än vad ni skulle fått av köparen!!

• hejlis

Ja, vi hoppas på det...men man får väl ställa in sig på att det inte blir så mkt pengar...åh, vad arg jag blir! Känns minst lika ruttet att ngn har varit här och förstört/tagit vår fina bil som att vi kommer att förlora pengar...

• Beloved

Vanligen om man löser in en bil så får man ut vad bilen är värd, finns tabeller över det så de går vanligen på det. Men sen beror det ju in lite på om den varit krockad och ni fått ut försäkringspengar det gör ju att värdet sjunker en del.

Att få ut mer pengar än vad bilen enligt tabellen är värd är nog extremt svårt om det ens går. Skulle sånt gå skulle det ju vara väldigt enkelt att en kompis stjäl en bil som är värd 30.000, din andra kompis intygar att han skulle köpa den för 50.000 och försäkringsbolaget betalar då ut 50.000.

Jag hoppas allt löser sig!
    Lycka till!!

• hejlis

Jo, fast frågan är ju vilken tabell de går efter....Tittar man hos bilhandlare, vad de köper in bilar för, är det ju en tabell. Tittar man sedan hos tex. Motormännens Riksförbund (?), så är ju tabellerna efter vad man som kund får betala för bilen då man köper den...

Svar på tråden Stulen bil! Ngn som har försäkringserfarenhet?